Hanskeiren
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31-08-2022 19:32
Hanskeiren
Hoi ik ben Hans, woon al 30 jaar in België aan de grens met Limburg. Geïnteresseerd in alles op twee wielen met benzine motor. De verzameling bestaat nu uit een BMW K 100 RS, Moto Guzzi Le Mans, 5 Suzuki Savages en sinds bijna een jaar bezitter van een Spartamet, type? In elk geval met een groene met één framebuis en niet werkende elektrische starter. Die mis ik ook niet. Onbegrensde CDI geplaatst en volgens Spartamet maatstaven ahum snel. 30+ met 34 als haalbare top. Geen wind tegen en zon op de buik. Zoiets.
Inmiddels ben ik met dat ding een curiositeit. Ik heb er meer bekijks mee dan met een Harley, het is een hoofdendraaier, voorbijgangers horen een elektrische fiets met een tweetakt motor en zoeken die met hun ogen. En spontane gesprekken over wat dat voor een " ding " is. Leuk.
Ik heb er een tweede bijgekocht, een oudere met dubbel framebuis, maar daar lag de carburateur van uit elkaar vanwege een afgebroken chokeklepje. Dat is vervangen maar het kreng vonkt niet. Bougie gecontroleerd ( OK) CDI gewisseld met een goed werkende (geen effect) ontstekingsspoel doorgemeten (OK) stekkers gecontroleerd (OK) . Aardeaansluiting OK. Wat nu? de tweede draad vanaf de onstekingsspoel heeft een ronde stekker, er is maar één mogelijkheid en dat is dat deze in de ronde stekker gaat die naar de carburateur gaat. En die is blauw. Waarschijnlijk heeft deze de functie bij het stopzetten en leidt dan naar de aarde. Zowel ingestoken als los ....geen vonk.
Wie kan en wil meedenken en de oplossing helpen vinden? En in het uiterste geval: wie heeft nog een werkende ontsteking, carburateur, blokje ergens in een doos liggen als alles een mysterie blijft. Graag in dat geval tegen een aanvaardbaar bedrag want ik zag dat er soms absurde bedragen worden gevraagd.
Inmiddels ben ik met dat ding een curiositeit. Ik heb er meer bekijks mee dan met een Harley, het is een hoofdendraaier, voorbijgangers horen een elektrische fiets met een tweetakt motor en zoeken die met hun ogen. En spontane gesprekken over wat dat voor een " ding " is. Leuk.
Ik heb er een tweede bijgekocht, een oudere met dubbel framebuis, maar daar lag de carburateur van uit elkaar vanwege een afgebroken chokeklepje. Dat is vervangen maar het kreng vonkt niet. Bougie gecontroleerd ( OK) CDI gewisseld met een goed werkende (geen effect) ontstekingsspoel doorgemeten (OK) stekkers gecontroleerd (OK) . Aardeaansluiting OK. Wat nu? de tweede draad vanaf de onstekingsspoel heeft een ronde stekker, er is maar één mogelijkheid en dat is dat deze in de ronde stekker gaat die naar de carburateur gaat. En die is blauw. Waarschijnlijk heeft deze de functie bij het stopzetten en leidt dan naar de aarde. Zowel ingestoken als los ....geen vonk.
Wie kan en wil meedenken en de oplossing helpen vinden? En in het uiterste geval: wie heeft nog een werkende ontsteking, carburateur, blokje ergens in een doos liggen als alles een mysterie blijft. Graag in dat geval tegen een aanvaardbaar bedrag want ik zag dat er soms absurde bedragen worden gevraagd.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Ben je nieuw stel je even voor
Welkom Hans,
Ja de Spartametjes zijn nekken rekkers !
En ze zijn zeer verslavend ! Het blijft er nooit bij een
Het technische gedeelte: conclusie het moet toch een van de componenten zijn die de geest heeft gegeven.
Het beste kun je beginnen bij het simpelste en goedkoopste component.
Ook is het zeer aan te raden om bijvoorbeeld een sloop metje te kopen dit om jezelf in onderdelen re kunnen voorzien.
Vaak is dit een veel betere keus dan een los onderdeel kopen (vaak veel duurder)
Een tweede hands spoel via mp is ook lastig (je weet nooit of hij goed is)
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen met wat tips en tricks.
Ja de Spartametjes zijn nekken rekkers !
En ze zijn zeer verslavend ! Het blijft er nooit bij een
Het technische gedeelte: conclusie het moet toch een van de componenten zijn die de geest heeft gegeven.
Het beste kun je beginnen bij het simpelste en goedkoopste component.
Ook is het zeer aan te raden om bijvoorbeeld een sloop metje te kopen dit om jezelf in onderdelen re kunnen voorzien.
Vaak is dit een veel betere keus dan een los onderdeel kopen (vaak veel duurder)
Een tweede hands spoel via mp is ook lastig (je weet nooit of hij goed is)
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen met wat tips en tricks.
Re: Ben je nieuw stel je even voor
Welkom Hans,
Ik lees hierboven dat je de spoel doorgemeten hebt en NOG steeds geen vonk hebt.
Dan blijven er maar enkele dingen over:
CDI:
- Kabels verkeerd om aangesloten Blauwe/zwarte CDI (Rood Zwart Blauw - van achteren bekeken met de lipjes omlaag!)
- defect
- verkeerde ( oude rode CDI alleen voor Motoplat spoel)
Vliegwiel :
- Afstand te groot tussen vliegwiel en spoel 0.4mm
- Middenkern afgesleten door magneten vliegwiel.
Ik lees hierboven dat je de spoel doorgemeten hebt en NOG steeds geen vonk hebt.
Dan blijven er maar enkele dingen over:
CDI:
- Kabels verkeerd om aangesloten Blauwe/zwarte CDI (Rood Zwart Blauw - van achteren bekeken met de lipjes omlaag!)
- defect
- verkeerde ( oude rode CDI alleen voor Motoplat spoel)
Vliegwiel :
- Afstand te groot tussen vliegwiel en spoel 0.4mm
- Middenkern afgesleten door magneten vliegwiel.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Ben je nieuw stel je even voor
Nu noem je alles behalve de bougie vrot ?
Deze kan ook defect zijn.
Zelfs al pak je een andere uit je onderdelen magazijn kan ook die toevallig kapot zijn (zelf gehad)
Deze kan ook defect zijn.
Zelfs al pak je een andere uit je onderdelen magazijn kan ook die toevallig kapot zijn (zelf gehad)
Re: Ben je nieuw stel je even voor
Vertel mij wat kan je tot wanhoop drijven zoiets.Spartapappa schreef: ↑08-09-2022 21:00 Nu noem je alles behalve de bougie vrot ?
Deze kan ook defect zijn.
Zelfs al pak je een andere uit je onderdelen magazijn kan ook die toevallig kapot zijn (zelf gehad)
Maar zoals ik gelezen had was de bougie niet defect (getest in ander metje vermoed ik)
Mijn gok is dat de middelste kern van de spoel door het vliegwiel is afgesleten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten