Pagina 1 van 1

Volledige revisie 399/499

Geplaatst: 31-10-2024 13:39
door 3650tom
Hallo allemaal


Ik ben in het bezit van meerdere Spartamets, waar ik hobbymatig aan sleutel. Thuis heb ik ontzettend veel onderdelen liggen nog: complete blokjes, keerringen, pakkingen, lagers, carburateurs, membraanplaten ...
Nu zou ik eens verder willen gaan dan het amateuristische sleutelen en een blokje volledig reviseren.
Het spreekt voor zich dat je alle pakkingen en keerringen vervangt.

Ik heb de handleiding doorgenomen maar het is me niet helemaal duidelijk welke stappen je precies moet doorlopen om een revisie uit te voeren.
Ook weet ik niet of de handleiding geldt voor alle 301/AB blokjes van 099 t.e.m. 499, of voor een specifiek blokje?


Ik vroeg me nog volgende zaken af:

- Hoe kan je van volgende onderdelen weten of ze nog goed zijn of dat ze aan vervanging toe zijn?
  • Zuiger: afmetingen controleren? speling voelen?
    Zuigerveer: diameter meten? speling meten tussen uiteinden?
    Lagers: visuele inspectie? voelen met de hand of deze niet te veel speling hebben?
    Lagers van de naaf: balletjes nameten?
    Koppeling: visuele controle? dikte van de elementen meten?
    Membraanplaat + membraan in carburateur: hoe kan je deze testen?
    Uitlaat: kan je deze best nieuw zetten of openslijpen, schoonmaken en herbruiken?
    Vlotter: deze best bij voorbaat vervangen aangezien je moeilijk kan zien of de naald nog perfect rond is?
Heel erg bedankt!

Re: Volledige revisie 399/499

Geplaatst: 31-10-2024 18:42
door Spartapappa
Ik begrijp je vragen volkomen.
Je moet als je alles hebt gedemonteerd de boel goed schoonmaken.
En dan alle onderdelen visueel beoordelen, je kunt zo zien of de lagers nog goed zijn en of de aandrijfas niet is ingelopen.
Ook de zuiger is goed te beoordelen en de zuigerveren.
Een cilinder zou je moeten na meten of hij niet ovaal is en een zuiger is ook na te meten.
Ook de koppeling is goed te beoordelen.

De lagers moet je onder goed licht b.v led op pitting of verkleuring controleren.
De aandrijfas idem

Je hebt twee verschillende blokjes (eentraps en drietraps) bij de drietraps moet je goed het koppelings aandrijfasje controleren.
Deze zijn vaak ingelopen ! Ook zijn deze niet meer nieuw te koop.
Dus bij een eventuele revisie gewoon een nette gebruikte pakken.

Ik vind het moeilijk om dit zo neer te tikken, omdat een blokje reviseren vanzelf gaat bij mij.
Ik weet precies waar ik op moet letten (de zwakke punten)
Wel hoop ik dat ik een beetje duidelijkheid heb kunnen verschaffen.

We zullen met zijn allen je bijstaan met raad en daad !
Je zit tussen allemaal kenners en liefhebbers.
Ik juich het alleen maar toe als iemand zijn blokje wil reviseren.

Zelf moet ik eerdaags ook aan de slag.
Zo,n 5 kilometer van mijn huis begon mijn spartamet te rattelen een geluid wat ik nog nooit gehoord had.
Na enige whatapp berichten heen en weer met Spartarie kwam hij tot de conclusie dat het wel eens een kapot bigend zou kunnen zijn.
Dit is dan ook de eerste keer dat ik een krukasje kapot draai. (Vandaar dat ik het niet herkende)
Dit blokje liep dan ook dik wok snelheid !