Pagina 1 van 2

saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 08:18
door Telefonica2
Goede dag allemaal. Vanmorgen de saxonette mee naar werk.Dit omdat ik nog geen uitlaat(zit alleen een rubberen ring in nu dus nog geen speciale is dit erg btw of beter een originele welke ook rubber is?)
Nu loopt hij prima. tot een 5 km dan stopt hij er even mee en lijkt geen benzine meer te krijgen. Carb was al gereinigt maar dit zal nog eens moeten vrees ik ondanks t vlotter eerder netjes opende en dicht ging. Nu moet ik zeggen dat de saxonette met de 499 mooier loopt en stiller en rustiger rijd dan de sparta 299. Hebben julie nog specifieke tips omtrent dit blokje? Ik ben al 20 jaar minimaal met scooters en brommers bezig maar dit is toch weer wat anders. en ik zou graag willen weten waar ik juist bij deze opletten moet. De sparta is meer voor mooi weer. De saxo wil ik voornamelijk voor naar t werk gebruiken. mvg robert

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 12:19
door spartarie
Telefonica2 schreef: 11-11-2024 08:18
Nu loopt hij prima. tot een 5 km dan stopt hij er even mee en lijkt geen benzine meer te krijgen. t
Als het een Bing carburateur is:
In het huis daarvan zit een messing doorvoerbuisje geperst.
Dat buisje heeft de nare eigenschap dat hij aan de wandel gaat....naar boven.
Totdat hij tegen de dekselplaat aanzit en dan kan de benzine niet meer goed doorstromen.
Buisje hoort 7 á 8 mm uit het huis te steken, als hij zich inderdaad losgewerkt heeft kan je hem (voorzichtig) in de bankschroef weer terug persen.

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 12:46
door Telefonica2
Volgens mij een TK. Deze heeft een rubberen pakking welke ik bij zoeken alleen bij TK tegen kom. Bing lijkt kurk te zijn klopt dit?

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 13:11
door spartarie
Als het een TK is:
Sommige TK's hebben een inwendig benzinefilter en ook dat kan helemaal verstopt zitten.
Dan heb je nog een filter in de benzineslang en ook nog eentje op de benzinekraan in de tank, kunnen ook dicht zitten.
Tankontluchting kan ook nog dicht zitten.
Dat is allemaal als hij inderdaad benzine tekort heeft.
Er kan ook gewoon een narigheidje in de sproeier zitten natuurlijk.
hij kan natuurlijk ook vonken tekort hebben en dan is de spoel vaak de oorzaak.
Dat uit zich doordat de sax ermee kapt als de motor/spoel warm is.
Eenmaal afgekoeld start hij dan weer....voor zolang als het duurt.

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 13:26
door Telefonica2
Tasnk ontluchting is open. kan er doorheen blazen. De benzine slang vult zich geleidelijk met benzine. dus llopt niet geheel door. als ik vanmiddag thuis ben haal ik de carb er weer even af. Ik begin ook de ontsteking te vermoeden. Valt wel met bwoap weg. Maarja zonder vonk klopt dat ook. Alleen soms kan ik met half gas harder dan vol gas en dat lijkt dan weer op brandstof tekort. Denk dat de carb sowieso weer los moet en nogmaals gereinigd moet worden. Ik zal zodra ik verder ben wel een aantal foto's maken. Vroeger stond morini voor dit soort ellende. (scooters vooral)Wat is het grote verschil tussen de blokjes?

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 13:35
door spartarie
Als je de benzinekraan dicht draait, de slang van de carburateur aftrekt en in een lege fles/pot hangt en dan de kraan open kan je al zien of de benzine goed doorstroomt en blijft doorstromen.
Dan kan je al een aantal dingen uitsluiten.
Verschil 299 en 499:
499 heeft een decompresseur, de 299 niet.
En in een 499 kan de keerring koppeling kant er niet uitvliegen door een aanpassing in het carter.

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 11-11-2024 15:50
door Telefonica2
Heb halvewege weer stil gestaan. heb de kit welke ik aangebracht heb naast t trekkoord er weer afgehaald, Daarna deed hij t redelijk. dus waarschijnlijk de spoel. Alleen is nu het vlotterbakje ook lek... https://ibb.co/nnK81zm Deze link gaat naar t gat wat er eerst zat en ik dicht gemaakt heb.

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 12-11-2024 20:29
door Telefonica2
Vandaag de carb overgezet van de 1991 sparta naar de saxonette. geen verschil. Moeilijk starten en moeilijk blijven lopen. Dus omdat dit een e start is waarbij alles weggeknipt is ook even de stator over gezet. Nog steeds t zelfde gedoe. De spartamet kreeg een nieuwe uitlaat pakking maar die scheurde meteen.(die leg je in de uitlaat en dan over t uitlaatspruitstuk schuiven??)Toen de pakking scheurde dingen overgezet op de saxonette maar niks lijkt te helpen. Starten kan alleen met volgas.Dit lijkt me niet normaal. De stator en carb kan ik afstrepen. Zou dit het membraan zijn of moet ik dit zoeken in de deco/slangetjes hier van?Als hij loopt loopt hij goed. maar ALS hij uitvalt is hij lang niet te starten.

Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 13-11-2024 02:26
door Vrotkees
Telefonica2 schreef: 12-11-2024 20:29 VDe spartamet kreeg een nieuwe uitlaat pakking maar die scheurde meteen.(die leg je in de uitlaat en dan over t uitlaatspruitstuk schuiven??)
De uitlaat o-ring is een zeer gevoelig onderdeel en je kunt door middel van draadeinden deze goed monteren.
- masseer de O-ring in de sleuf van de uitlaat
- smeer de O-ring in met koper/keramisch vet
- schroef 4 draadeinden M6 in de gaten (let op inbus/torx kant buiten)
- leg de uitlaat over de draadeinden
- leg onderleg ringen over de draadeinden en schroef er handmatig een M6 moer op
- schroef kruiselings de M6 steeds een beetje meer aan zodat de uitlaat RECHT over de uitlaatpoort gaat.
- Als de uitlaat aanligt schroef 1 voor 1 een draadeind los en vervang deze door een normale uitlaatschroef.

.Zou dit het membraan zijn of moet ik dit zoeken in de deco/slangetjes hier van?Als hij loopt loopt hij goed. maar ALS hij uitvalt is hij lang niet te starten.
Ja het inlaatmembraan, de decoklep en in somige gevallen lekkende decoslangen zijn ook storingsbronnen.
Als deze niet goed afsluiten heb je ook wazige klachten.
Goed schoonmaken van de decoklep (WD40) en dan testen of deze makkelijk sluit sluit deze uit.
Het inlaatmembraan kan soms een zeer hardnekkige storingsbron zijn.
Op het moment dat je het test is ie goed en naar kort gebruik heb je weer problemen.
Het metalen door een carbon lipje vervangen en zorgen dat de andere kant aan de carburateur zijde goed afdichten ivm geen valse lucht lost de meeste problemen op.


Re: saxonet 499 morini blok

Geplaatst: 13-11-2024 16:25
door Telefonica2
Van t weekend weer mee bezig, nu ff geen zin. Vanmiddag starte hij in een keer met de choke aan. Dan zie je lucht bellen omhoog komen. De slang vult zich niet helemaal. Maar max de helft.