Pagina 1 van 1

Lekt olie en heeft witte rook

Geplaatst: 30-05-2010 20:55
door jeroenvdwilk
Hallo,
Ik heb een spartamet aangeschaft en in eerste instantie liep hij in het begin niet stationair. Dit is inmiddels verholpen door de carburateur te reinigen.
Hij liep toen 4 dagen goed, totdat ik een tocht van ongeveer 20 km ging maken. Want toen ik thuis was gekomen zag ik dat het achterwiel helemaal onder de druppels olie zat en hij lekte iets olie vanaf de cilinderkop(waar het echt precies vandaan kwam weet ik niet, maar ik zag de druppels aan de cilinderkop hangen)
Wanneer hij eenmaal 5 minuten niet meer loopt, druppelt hij ook geen olie meer.
En wanneer ik nu ga rijden, pakt hij moeilijk aan en is de hele straat zo'n beetje wit van de rook die uit de uitlaat komt.
Wat denken jullie wat het probleem is en hoe is het te verhelpen.

Ik heb zelf al wat gezocht op het forum en het zou eventueel aan de keerringen kunnen liggen?

BVD Jeroen

Re: Lekt olie en heeft witte rook

Geplaatst: 30-05-2010 21:52
door Robert
Geen moeilijke diagnose je keerringen zijn lek,dus die zullen vervangen moeten worden hoe daar is hier op het forum genoeg over te vinden :wink:

Geplaatst: 30-05-2010 22:56
door Admin2Vrotkees
Yep witte rook betekent dat motorolie aan het verbranden is, dus moet je keerringen vervangen, en meteen even kijken of er niet meer versleten is.

Mark

Geplaatst: 30-05-2010 23:35
door jeroenvdwilk
Bedankt voor jullie snelle antwoord.
Ik heb even gekeken op deze site; http://www.spartamet-onderdelen.nl/contents/nl/d1.html
Maar welk nummer(keerring) moet ik nou hebben?
deze; [16] Oliekeerring 18 x 32 x 4,7
of deze; [33] Keerring 12 x 32 x 7

Of allebei?
BVD Jeroen

Geplaatst: 31-05-2010 07:23
door Admin2Vrotkees

Geplaatst: 31-05-2010 16:06
door Emery
Beste Jeroen,

Als je het blokje toch al open hebt zou ik meteen alle keerringen vervangen, dan weet je dat alles goed zit. Voor 20 euro inclusief verzendkosten heb je bij mij een compleet setje nieuwe keerringen inclusief verzendkosten.

Groet,
Emery

Geplaatst: 31-05-2010 16:35
door Admin2Vrotkees
ben ik helemaal met emery eens, de kosten zijn het niet en keerringen verouderen gewoon, als er een kapot gaat kun je er op wachten dat de andere ook gaat, dus beter meteen alles nakijken en keerringen vervangen anders heb je twee keer werk.

mark

Geplaatst: 31-05-2010 19:21
door Hercules
By the way, is er ergens een How-to te vinden om de "niet al te technici onder ons" een handvat te geven over het vervangen van keerringen?

Geplaatst: 31-05-2010 20:28
door Admin2Vrotkees
hier kun je zien hoe het blokje er van binnen uitziet, het vervangen van de keerringen is eigenlijk makkelijk te zien als je het blokje open hebt
http://www.youtube.com/watch?v=Q2AgmiSpQuw