Pagina 1 van 2
Vermogen neemt af tijdens lange ritten? + andere vragen...
Geplaatst: 03-08-2010 18:42
door wouternet
Hallo,
Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn Spartamet na een half uur rijden steeds meer vermogen verliest. na een uur loopt hij alleen maar stationair, en als je gas probeert te geven begint hij te sputteren. Als je dan niet gas terug neemt slaat hij binnen 3~5seconden af.
Ook slipt de koppeling denk ik. bij een koude motor(koude koppeling) als hij stationair draait 'pakt' de koppeling en 'bokt' hij. dus dan lijkt het net als of je een dot gas geeft en dat het wiel begint te draaien, maar zonder dat het wiel draait of dat de motor harder gaat lopen. uitleg kan wel een beetje vaag zijn
Het enige wat ik aan de Spartamet heb gedaan is gaten boren in de kap. Orignele CDI ligt eronder omdat de ontgrensde er opeens mee is opgehouden. Printplaat lijkt in orde, de grote condensator zit nog vast (is een keer los gegaan). Heb geen idee waar het aan ligt.
Als laatste maakt me motor hele rare geluiden(lijkt op kettingzaag) als je boven de 30km gaat. (bergaf of ontgrensde CDI+wind in de rug). Wat kan ik hier aan doen? Anders maak ik een filmpje of neem ik het geluid op voor de duidelijkheid.
Hopelijk kunnen deze vragen beantwoord worden.
MVG,
-Wouter-
Geplaatst: 03-08-2010 21:34
door Admin2Vrotkees
als eerste hoop ik dat je geen gaten rechtstreeks naar buiten heb geboord want dan komt je ontstekingsspoel koeling te kort.
http://spartametforum.nl/luchttoevo ... n-t92.html
Kijk eens of er nog voldoende motor olie in het blok zit
Mark
Geplaatst: 18-08-2010 18:08
door wouternet
Ik heb nog steeds het probleem dat de motor hele rare geluiden maakt. (eerst alleen bij 30+, na uitlaat met gootsteenontstopper ontkolen bij 25+). Het baart mij wel zorgen. ik heb er genoeg olie in zitten, eerst 100 op 1. Maar ik heb van de week nog een flinke sheut olie erin.
wat is het probleem?
mvg,
Wouternet
Geplaatst: 19-08-2010 03:15
door Snorfietsmafia
Hij zij het van de mengsmering hoor ik zou idd ff het oliepeil (doorzichtige dop op het blok of plastic is vrij groot je ziet hem zo zitten hij zit bij de cilinder direct naast het wiel.) ff checken en zo nodig bijvullen als je de olie ken zien is hij vol genoeg. Verder is het gewoon slijtage denk ik de bijgeluiden als je er echt last van hebt kun je je blokje een x openhalen en wat dingetjes vervangen zoals idd lagers keerringen palletjes ms de zuigerveer. En als je de berg afgaat kun je beter je gas dicht draaien als jij van een berg afrent wil je ook niet harder dan je al rent omdat je anders op je bek gaat. Zo moet je het een beetje zien harder laten gaan als hij kan is zowieso niet goed. Maar voor het blok openhalen de keus is aan jou.
Geplaatst: 19-08-2010 09:55
door Gast
Begin maar eens met volgens de regels op het forum je carburateur
schoon te meken...
Geplaatst: 20-08-2010 16:03
door wouternet
Ko de Dorpsgek schreef:Begin maar eens met volgens de regels op het forum je carburateur
schoon te meken...
Gedaan. het lijkt dat ik niks weet, maar ik heb eerst geruime tijd rondgehangen op het andere forum. Het was me daar veels te dood, dus ben hier een verhuist :P
het is allemaal opgelost:bij het ontkolen van de uitlaat ben te lui geweest om er een nieuwe pakking in te zetten. Heb net een nieuwe pakking ingezet :P
loopt nu perfect! Alleen als ik van een drempel af rij wil hij nog wel eens heel even dat 'kettingzaag' geluid maken, maar het valt wel mee.
Wat moet ik me voorstellen dan van een kantelende zuiger? ne hij lekt geen olie, mengsmering is okay( maar iemand heeft dat kleine olieflesje uit me fietstassen gepikt! :evil: )
Over de pallen:
Als ik weg rij trap ik altijd mee, vorige eigenaar deed dat ook altijd. en zelfs als ik een enkele keer niet meetrap pakt hij gelijk zonder te bokken. hij doet dat alleen als hij op zijn standaard staat.
Over laten ademen:
ik rij altijd volgas! :twisted:
Over Blokje reviseren/openmaken:
Helaas is voor mij de zomervakantie voorbij en komt er een lange periode aan dat ik geen tijd heb om aan zon groot project te beginnen. ik betwijfel of ik daar zelfs het (professionele) gereedschap voor heb.
thanks voor de hulp tot nu toe!
Geplaatst: 20-08-2010 17:35
door Admin2Vrotkees
als hij bokt als hij op zijn standaard staat dan staat het stationair toerental iets te hoog, de koppeling grijpt dan even aan waarna meteen het toerental weer daalt en de koppeling weer lostlaat.
Mark
Geplaatst: 20-08-2010 20:50
door wouternet
okee even voor de duidelijkheid:
de stelschroef voor het toerental zit op het stuur? 1 van de pijpjes van de gaskabel naar binnen/buiten draaien toch?
Geplaatst: 20-08-2010 21:04
door Gast
neen de stationair stelschroef zit aan de gasschuif op de motor onder het kappie waar de benzineslang in gaat
zet je hevel op schoke, dan gaat je kappie er makkelijker af
Geplaatst: 20-08-2010 21:09
door wouternet
okee bedankt voor de tip! 8)