Achterlamp brandt steeds door

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Robert

Achterlamp brandt steeds door

Bericht door Robert »

Mijn achterlampje brandt steeds weer door heb al verschillende wattages geprobeerd maar ze blijven doorbranden,kan dit te maken hebben dat ik de accu eruit heb gehaald,wat mij ook op viel dat wanneer ik de accu er delaatste tijd toen hij nog goed was erin had zitten dat mijn verlichting begon te branden,nu weet ik dat erop duitse modellen stand verlichting zit maar ik heb een nl model en ook nog zonder sleutel dus het lijkt mij dat dit ook niet goed was,wat kan dit zijn?
bazzz

Bericht door bazzz »

robert ik snap niet veel van je verhaal....

wanneer brand je achterlicht? Als je dynamo erop zit? Als je er een batterij in doet? Of brand hij op de accu van je spartamet?
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Robert

Bericht door Robert »

bazzz schreef:robert ik snap niet veel van je verhaal....

wanneer brand je achterlicht? Als je dynamo erop zit? Als je er een batterij in doet? Of brand hij op de accu van je spartamet?
Dus gewoon op de dynamo :wink:Maar dit doet hij dus vanaf het moment dat ik het accuutje eruit heb gehaald(zover als dat ik weet)
bazzz

Bericht door bazzz »

een achterlicht waarvan de batterij opgeladen wordt door de dynamo zijn vrij zeldzaam maar het zou wel kloppen voor jou:

De spanningspieken van je dynamo werden namelijk eerst verdeeld tussen de batterij en je achterlamp. Waarbij waarschijnlijk de grootste klap verwerkt werd door de batterij. Zonder die batterij krijgt je lampje alles voor zijn kiezen.....Gevolg erg hoge slijtage....

Haal een lampje die een hoger wattage heeft die zal er beter tegen kunnen. Echter zou een nieuwe batterij of een spanningsfiltertje een betere oplossing zijn....
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Robert

Bericht door Robert »

bazzz schreef:een achterlicht waarvan de batterij opgeladen wordt door de dynamo zijn vrij zeldzaam maar het zou wel kloppen voor jou:

De spanningspieken van je dynamo werden namelijk eerst verdeeld tussen de batterij en je achterlamp. Waarbij waarschijnlijk de grootste klap verwerkt werd door de batterij. Zonder die batterij krijgt je lampje alles voor zijn kiezen.....Gevolg erg hoge slijtage....

Haal een lampje die een hoger wattage heeft die zal er beter tegen kunnen. Echter zou een nieuwe batterij of een spanningsfiltertje een betere oplossing zijn....
Maar wat ik dan niet begrijp is dat de voorlamp het wel blijft doen,ik zal van de week een keer de spanning meten zonder lampje dus alleen op het moment dat het motortje loopt volgens mij mag hier n.l geen spanning opkomen,maar het is niet zo'n ramp doe gewoon een batterij ledlampje erop,maar aan de andere kant kan ik het niet uitstaan :roll: :roll: :roll:
Robert

Bericht door Robert »

Heb er vanmiddag nog even naar gekeken heb dus geen spanning erop staan v/d laadspoel gelukkig denk ik dan,maarja na verder meten heb ik er nu ook geen spanning meer op staan via de dynamo :oops:zal even hier op de site kijken op het schema want hoe die bredading loopt heb ik me nog niet in verdiept,het batterijen lampje doet het goed dus heb er totaal geen haast mee zoek het nog wel eens uit,werken zal hij ooit weer :roll:
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi Robert,

misschien kan je HIER en HIER en DEZE nog wat info vinden.

Heb nog een link die erg goed gedocumenteerd is/was
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... 58&start=0

Deze heb ik wel in uuhhh.. mijn archief met afbeeldingen kan het je eventueel indien nodig wel mailen.

Afbeelding
MVG Ruud
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
dit is ook op nederlands verkrijgbar (voor jij archief)
Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

bedankt voor de schema's

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Robert

Bericht door Robert »

Ben er vandaag nog weer mee bezig geweest nou is mijn klomp echt gebroken,op het moment dat ik mijn accu er bij in zet heb ik weer spanning op de fitting accu eruit niets meer,lampje erin rijden lampje weer defect toen weer aan het zoeken gegaan eigenlijk niets kunnen vinden,ik dacht bij mij eigen hoe ga ik dit oplossen,had nog lampjes liggen van een SOLEX deze zijn 12VOLT deze erin gezet en weer rijden,HOERA ze blijven goed,dus vanavond naar het werk rijden om te kijken of de opbrengst nog wel voldoende is en anders jammer dan :wink:Nu ben ik er gelijk achter waarom mijn accu iedere keer leeg was dus die is niet overleden :wink:
Plaats reactie