Aandrijftandwiel 099 en 199 blokje
Aandrijftandwiel 099 en 199 blokje
Dag allen,
Ik ken en volg dit en andere fora al jaren. Vorige week heb ik me bij dit forum aangemeld en stel een vraag waarop ik hoop dat er positieve reacties komen.
Ik ben op zoek naar een nieuw aandrijftandwiel voor een 099 of 199 blokje. Overigens, dat is niet het wormwiel wat wordt toegepast in de 299 en verder blokjes.
Vlak na de overname van Sparta in 1999 zou een opkoper (niet ��n van de toen en nu algemeen bekende onderdelenleveranciers) o.a. de resterende aandrijftandwielen hebben gekocht. Deze meneer zou ze in kleine aantallen op de markt brengen of hebben gebracht. In 2001 waren de tanwieltjes al zeldzaam en erg duur, in 2004 waren ze nergens meer te koop.
Ik heb gehoord dat er in Duitsland onlangs een aantal nieuwe Nederlandse aandrijftandielen zijn opgedoken. Ik heb de Duitse fora nagezocht maar niets daarover gevonden. Had ik wat gevonden, dan denk ik dat ik wel achter het net zou hebben gevist.
Is er iemand die de verschillende verhalen kan bevestigen of, misschien, weet waar ze te koop worden aangeboden. Ik, en mogelijk anderen ook horen graag!
Groet, Jan
Ik ken en volg dit en andere fora al jaren. Vorige week heb ik me bij dit forum aangemeld en stel een vraag waarop ik hoop dat er positieve reacties komen.
Ik ben op zoek naar een nieuw aandrijftandwiel voor een 099 of 199 blokje. Overigens, dat is niet het wormwiel wat wordt toegepast in de 299 en verder blokjes.
Vlak na de overname van Sparta in 1999 zou een opkoper (niet ��n van de toen en nu algemeen bekende onderdelenleveranciers) o.a. de resterende aandrijftandwielen hebben gekocht. Deze meneer zou ze in kleine aantallen op de markt brengen of hebben gebracht. In 2001 waren de tanwieltjes al zeldzaam en erg duur, in 2004 waren ze nergens meer te koop.
Ik heb gehoord dat er in Duitsland onlangs een aantal nieuwe Nederlandse aandrijftandielen zijn opgedoken. Ik heb de Duitse fora nagezocht maar niets daarover gevonden. Had ik wat gevonden, dan denk ik dat ik wel achter het net zou hebben gevist.
Is er iemand die de verschillende verhalen kan bevestigen of, misschien, weet waar ze te koop worden aangeboden. Ik, en mogelijk anderen ook horen graag!
Groet, Jan
Moin,
kijk maar bij de duitse Handelaar Brucker Radl service
http://www.brucker-radl-service.com/Geh ... a4b54c2e78
het zijn geen assen het zijn NL naldlagers . de duitse naldlager zijn niet verkrijgbar alleen NL lagers en voor het verschill van deze lager word een metallen strip zal nodig zin.
Sorry geen as...
kijk maar bij de duitse Handelaar Brucker Radl service
http://www.brucker-radl-service.com/Geh ... a4b54c2e78
het zijn geen assen het zijn NL naldlagers . de duitse naldlager zijn niet verkrijgbar alleen NL lagers en voor het verschill van deze lager word een metallen strip zal nodig zin.
Sorry geen as...

Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...

Dag,
Dank voor je antwoord Fehntjer!
Jammer van het niet meer leverbaar zijn van de aandrijftandwielen. Een versleten kan wel hersteld worden door �m af te draaien om er daarna een ring om te krimpen, ik zou een adresje weten, maar ik heb liever een nieuwe. Het is niet anders.
Ja, ik ken de site van Brucker-Radl-Service, ik heb 'm helemaal uitgeplozen. Veel verlichting en versnellingswerk. Komende winter wil ik een nieuwe uitlaat monteren. Nu heb ik er zo�n Chinees ding onder zitten maar die maakt als ie warm is veel herrie. In combinatie met mijn toch al niet zo stil 099 blokje is het me net te veel. De nieuwe uitlaat moet een originele Sachs van Brucker worden. Eens kijken hoe die bevalt.
Groet, Jan
Dank voor je antwoord Fehntjer!
Jammer van het niet meer leverbaar zijn van de aandrijftandwielen. Een versleten kan wel hersteld worden door �m af te draaien om er daarna een ring om te krimpen, ik zou een adresje weten, maar ik heb liever een nieuwe. Het is niet anders.
Ja, ik ken de site van Brucker-Radl-Service, ik heb 'm helemaal uitgeplozen. Veel verlichting en versnellingswerk. Komende winter wil ik een nieuwe uitlaat monteren. Nu heb ik er zo�n Chinees ding onder zitten maar die maakt als ie warm is veel herrie. In combinatie met mijn toch al niet zo stil 099 blokje is het me net te veel. De nieuwe uitlaat moet een originele Sachs van Brucker worden. Eens kijken hoe die bevalt.
Groet, Jan
Ha,Joshua1 schreef:Ik kan best begrijpen dat je nieuw zou willen hebben. Maar waarom koop je niet een gebruikt blokje op mp.
Ja, klopt. Ben het met je eens! Om een, zeker 099 of 199 blokje aan het rijden te houden is ten minste ��n onderdelendonor een must en ze zijn nog te vinden. Maar mijn Spartamet is in prima staat. (Juni �86, 066-en verder-framenummer) met orgineel 099 blokje, 2x uit elkaar geweest voor zuiger en veer, een nieuw aandrijftandwiel, koppeling en natuurlijk nieuwe keerringen. Ik heb �m in 2000 gekocht van de zoon van een oud fietsenmaker/Spartametdealer die �m eerst als demo-model in zijn winkel en later, tot aan zijn overlijden, priv� gebruikt heeft. In 2001 heb ik na uitzoeken een gaatje gemaakt in mijn rode CDI en in de aanzuiggeruisdemper de luchttoevoer wat aangepast. Topsnelheid weet ik niet en wil ik niet weten. Hard waarschijnlijk maar ik heb om verzekering, veiligheid en heel houden de snelheid op eenvoudige wijze beperkt tot zo�n 30 km.
Ik rij d�r, wanneer ik mijn auto niet nodig heb, vrijwel dagelijks mee. Zomer en winter en hij heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten. Start zonder moeite, wordt nauwkeurig maar niet overdreven onderhouden (d.w.z. dat ik niets uit elkaar haal als dat niet echt nodig is) en ik hou met Dinitrol de roest buiten de deur (die zul je dan ook echt niet vinden, nergens). Vele heb ik er gehad gehad en gerepareerd maar deze heb ik altijd gehouden. Ik zal er nu ook geen afstand van doen. Veel te leuk zo�n lekker lopend en volkomen orgineel oudje. De uitlaat zit er nu zo�n 5 jaar onder maar begint als ie echt warm is vervelend te reutelen en te rammelen, er moet wat los gaan zitten denk ik. Niet dat lekkere 2-takt geluid maar gewoon irritant. Gelukkig heb ik nog de nodige oudere onderdelen liggen. Kan d�r nu niet bij omdat veel van mijn spullen i.v.m een verhuizing in opslag staan, maar ik heb ze. Aandrijftandwielen zijn te repareren door de as af te draaien en op het afgedraaide gedeelte een ring te krimpen.
Ik heb al jaren een 099 blokje van een verongelukte Spartamet. Het frame was echt schroot maar de nog op de voorvork gemonteerde kilometerteller (defect, je ziet ze nergens meer) wees 690 km aan. Dit blok moet natuurlijk open en ik wil het met een kevlar koppeling, een nieuw tandwiel, nieuwe keerringen en wat dies meer zij weer in nieuwstaat brengen, ik heb als het moet nog een splinternieuwe vierkante uitlaat. Dit blokje moet in een vrijwel nieuw en compleet mixed-frame wat ik heb gekregen van een oma wier toen 15 jarig kleinzoon, jaren geleden na een leuke middag en wat nitro-achtigs, definitiefeen einde heeft gemaakt aan alles wat in het bijbehorende blokje zit. Dan heb ik er twee. E�n voor bijna nooit en ��n voor bijna alle dagen.
-
Ik vind die 099 en 199 ook de beste serie blokjes die er zijn. Met de 099 helaas geen ervaring kwa rijden of sleutelen, wel een ouwe met gehad met een 199 blokje. En deze liep echt hard (specialiteit van de blokjes denk ik
) Alleen een geboorde (rode) cdi en schone carb zorgde voor een hoogst gemeten top van 34.8km/h (normaal zo rond de 32)
Ook nog echt het ouderwetse met geluid.
Me saxonette luxus (tevens me eerste met) heeft een 299 maar dat rijd lang niet zo leuk als een ouwe met van 1990 (het blokje was van 88) . Maar dat is meestal zo met oudere voertuigen. Me Seat heeft een ouderwetse 1.6sr 8klepper met dat leuke pruttel geluid als je hem koud start
En als je gas geeft prrrr veel mooier als een 16klepper
Weet iemand trouwens wat saug rohr betekent? Want daar staat SR voor.
Gr Don.

Ook nog echt het ouderwetse met geluid.
Me saxonette luxus (tevens me eerste met) heeft een 299 maar dat rijd lang niet zo leuk als een ouwe met van 1990 (het blokje was van 88) . Maar dat is meestal zo met oudere voertuigen. Me Seat heeft een ouderwetse 1.6sr 8klepper met dat leuke pruttel geluid als je hem koud start

Gr Don.
12+ jaar snorfietsmafia.
Voltijd Snorfietsgangster.
Snorfiets superheld, fuck een cape.
Houtkachel vriend.
Houtkachel vriend.
-
Betekent dit dat ik geen injectie heb?! Of dat mn injectoren de benzine aanzuigen? Ik snap het niet... Ik weet wel dat deze motor een gelijke aantal nm trekkracht heeft over het gehele toerengebied.
12+ jaar snorfietsmafia.
Houtkachel vriend.
Houtkachel vriend.
Ja, de oude blokjes zijn het leukst. Alleen het geluid al... en ze willen best vooruit maar dat heb ik bij mijn blokje beperkt door een nippeltje op de gaskabel. Gaat niet sneller dan 30. Soms dan, tegen de heuvel op gaat ie ��k 30 en d'r weer af tegen de 35. Als ik wil. Ik heb 'm beperkt om het heel houden en de veiligheid. Het blijft een fietsframe met een matige reputatie met kleine remmen.
Olie moet je inderdaad goed in de gaten houden, er gaat al zo weinig in. Ik heb GOT/12 van JP-products toegevoegd om tandwielen en lagertjes te sparen. Had ik jaren geleden op ander gebied al heel goede ervaringen mee.
http://justicebrothers.com/pages/produc ... carcare_tr ans_additives
En het help echt!
Maar Snorfietsmafia, wat voor blok ligt er in je auto?
Ik rij in een doodgewone Ford. Ik zou willen dat er een DKW 3=6 in lag i.p.v. een diesel�
Olie moet je inderdaad goed in de gaten houden, er gaat al zo weinig in. Ik heb GOT/12 van JP-products toegevoegd om tandwielen en lagertjes te sparen. Had ik jaren geleden op ander gebied al heel goede ervaringen mee.
http://justicebrothers.com/pages/produc ... carcare_tr ans_additives
En het help echt!
Maar Snorfietsmafia, wat voor blok ligt er in je auto?
Ik rij in een doodgewone Ford. Ik zou willen dat er een DKW 3=6 in lag i.p.v. een diesel�
-