Yamaha FZ750

Wat zijn je andere vervoersmiddelen buiten je spartamet.
DaWauZ

Yamaha FZ750

Bericht door DaWauZ »

Nouja heb al een paar jaar een leuke motor, een Yamaha FZ750 grijs geimporteerd uit Japan.
Naar het zeggen ben ik de 3e eigenaar.

Niet zo veel aan, na een jaar of 2 begon de uitlaat niet echt mooi en begon door te roesten, wielen 18 inch en 16 inch, sloeg soms af stationair door een electraprobleem, en nog wat meer kleine dingen waar ik me aan ergerde zoals de beperte remkracht en voor en achter vering niet zo fijn meer....maargoed wat wil je ook na meer dan 22 jaar zegmaar.

1 voordeel, hij is gewoon best snel, een concurrerende motor die tijd die voorop liep door 5 kleppen per cilinder te gebruiken (dus 20 in totaal) de cilinders naar voren te laten hangen voor een laag zwaartepunt, valstroomcarburateurs, hydraulische koppeling, en dus een 100 pk uit dat blokje te persen. De meeste 750's hadden toch 10 tot 20 minder die tijd.
Er waren ook snellere die dan ook weer duurder in aanschaf waren.

Maargoed al bij al heb ik veel veranderd en uitgeprobeerd, kan prima bij dit ding. Een paar foto's door de jaren heen:

Eerst een 4 naar 1 pijp van een bouwjaar of 2 later

Afbeelding

zorgde voor iets minder power onderin maar meer plezier in het midden en hoger

MAar die uitlaat maakte klote herrie, andere pijp op de kop getikt van rvs

Ook een set honda CBR wielen en voorvork 2x 17 inch zodat ik achter eens breder kon dan 130 dus naar 180 hier nog met versleten circuitbanden
Ook een superbikestuur met speciale adapter, en uiteraard verbeterde remmen van de honda

Afbeelding

Afbeelding

Rode rimstriping

Afbeelding

Afbeelding

Samen met een buurman een sloopmotor opgehaald waar leuke onderdelen op zaten. Ik heb het motorblok apart gezet in de schuur, en de uitlaat overgezet. Uitlaatbochten van een FZR1000 van rvs, en een leo sbk titanium demper

Afbeelding

nieuwe banden gemonteerd en wel, ik zeg hallo tegen de nieuwe wereld van FZ rijden hehe. Na 2 jaar op die oude super corsa's is dit wel een hele vooruitgang zeg. Ik voel het al bij het geringste, gaat heel erg makkelijk de bocht om nu zeg. Gisteren tussen de buien door een ritje gemaakt, ik was eigenlijk wel bang voor glibberen met zo'n nieuwe band maar heb geen 1x wat gemerkt. Maargoed het was ook zondag, iedere mooie bocht zat wel een slome opa of oma in een opel agila voor me pfff dus echt plat gaan was er niet bij, maar dat komt ook wel weer. Direct de ketting nagelopen, hij stond eigenlijk iets te slap en was bijna achterin, schakel verwijderd en het wiel een stuk naar voren, ketting weer mooi erop en opnieuw ingevet. Tandwielen waren nog prima, ook de ketting is nog goed genoeg.

Een paar plaajes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

progressie, brug, schokbreker, link en wiel er in kunnen hangen. moest nog wel een stukje uitlaat af

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het eten ff gauw het wiel erin gehangen, en met ringen gepositioneerd. Ik kwam er al achter dat de ketting 1 of 2 schakels ingekort kan worden, wiel hangt nu helemaal achterin.
Ook loopt de achterrem aan, tenminste bij het aandraaien van de moer vd as, als die los zit, loopt die niet aan. In het daglicht maar even kijken, kan er wel mee rollen maar piept wel iets. Misschien loopt het nog los met de vloeistof / blokken.

Eerst maar kijken hoe ik de uitlaat eraan ga maken, en de voetsteps moeten ook nog, die moeten 13mm van het frame af anders past het niet meer.

Heb stiekem al even gezeten en het veert goed, zakt niet ver in en voelt stevig. Kan niet wachten om het te testen, wat hoger op de kont betekent misschien wel iets meer duiken in de bochten

Afbeelding

En zo staat het er op dit moment dus bij.

Alle (grote) aanpassingen op een rijtje

Honda CBR400RR wielen 17 inch met metzeler banden
Honda CBR600 F2 voorvork met progressieve yss veren
Yamaha FZR1000 achterbrug en linksysteem
Yamaha YZF1000 thundercat schokbreker
R1 radiale rempomp
staalflex remleidingen
Acewell digital dashboard
Superbike stuur kit van LSL
Dynatek bobines (supersterke vonken) en Dynatek bobinekabels
FZR1000 oud model carburateurs (2mm groter dan fz750)
K&N inlegfilter
FZR1000 oud model uitlaatbochten (3mm wijder)

To do lijst
Achterrem fixxen, een CBR remplaat past niet op een fzr1000 achterbrug, ander systeem van remanker, dus alu laswerk.
Achterwiel positioneren, heb inmiddels wel gedraaide bussen binnen, ketting inkorten, voetsteunen verbreden.
Staalflex koppeling leiding monteren, CBR600 duovoetsteps van alu monteren
En last but not least, de uitlaat pas gaan maken. Ik heb de keus uit die dikke lange titanium Leo demper, een iets ingekorte leo carbon (denk nog mooier geluidje) of een superlichte maar veel dunnere yfz alu pijp, of een zelf omgebouwde originele R1 titaniumpijp. Ik denk dat ik eerst beide leo's pas ga maken om te horen welke mooier klinkt en of er nog vermogenverschil in zit.

Kortom nog lang niet klaar, en met de 2e kleine op komst vraag ik me af of ik voor de zomer klaar ben. Het is klein werk maar veel klein werk kost de meeste tijd.....

die spartamet is dus voor de lol, ik fiets ook net zo lief....en oja heb ook nog een volvo v40 voor het gezin. En samen met een vriend nog een Honda CR125 staat al 2 jaar stil maar 1 trap en loopt
Vroeger alles met puch maxi, aprilia tuareg, aprila rx, honda MT en heel veel andere brommers en scooters gedaan....van schroot tot poedercoat en gereviseerd...ik maakte mooie puchjes zei men, zal eens fotos gaan opzoeken van enkele meesterwerkjes...oja ook jaren lang mee gedaan aan de zwarte cross toen het nog leuk was, laatste paar jaar ga ik alleen nog ff dagje kieken en zoepen
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

krijg je geen problemen met de politie omdat je nu veel zaken erop hebt zitten die er niet op zaten bij de typegoedkeuring ?

Leuk om te zien dat je veel aandacht aan deze motor besteed.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

nee hoor, in principe doen ze daar niets mee tenzij het er allemaal af dreigt te rammelen of wat dan ook.

aan de constructie verander je niets, nouja enigzins door de andere link ophanging achter maar dat geeft geen problemen.

Ik heb in de schuur nog een motorblok met 1000 cilinders staan, dat moet gereviseerd worden is nog leuker :) dat mag dus niet :)
Gast

Bericht door Gast »

DaWauZ, ehm, staat daarom je huis te koop??? :twisted:
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

hahan nee dies van de buren :wink:
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

ik hoop dat het niks te maken heeft met jou als buurman :lol: <>
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

Nee haha we zijn close als buren alleen hebben ze meer kinderen dan slaapkamers...
bikemaster

Bericht door bikemaster »

DaWauZ schreef:nee hoor, in principe doen ze daar niets mee tenzij het er allemaal af dreigt te rammelen of wat dan ook.

aan de constructie verander je niets, nouja enigzins door de andere link ophanging achter maar dat geeft geen problemen.

Ik heb in de schuur nog een motorblok met 1000 cilinders staan, dat moet gereviseerd worden is nog leuker :) dat mag dus niet :)
Dat was dat blok toch wat niet goed wou lopen en plofte in de carbs ?

was altijd al benieuwd hoe het daar nou mee was afgelopen, blok was dus niet goed begrijp ik, je dacht toen aan timing die fout stond.
Met een hamer past alles /tand
DaWauZ

Bericht door DaWauZ »

ja klopt, dat is dat blok inderdaad.

Ik heb een jaar geleden de kop eraf gehaalt, en de kleppen waren behoorlijk verkoolt. De timingen leken wel goed overigens.

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om de kleppen eruit te halen enz. Maargoed heeft ook geen haast. Eerst de motor maar afmaken dat ik er weer mee kan rijden, het mooie weer is weer een beetje begonnen :lol:

moet de reminrichting achter nog doen, ketting inkorten, wiel goed vast zetten, uitlaat demper opnieuw eraan maken lassen slijpen enz....nog lang niet klaar :(

Heb gewoon een paar dagen vrij nodig maar het gezin slokt alle tijd op helaas.
bikemaster

Bericht door bikemaster »

Die kop doen is een leuk najaar, winter klusje, mooi dat de timing fout wel is uitgesloten, en het in de kop blijkt te zitten.
Gooi voor de zekerheid wat vloeistof op de zuigers, kun je meteen zien als dat ook nog in de haak is, blijft toch mooi een FZ, snel zijn ze wel, met een 1000 cc is het helemaal een kanon :D
Met een hamer past alles /tand
Plaats reactie