krukas/transmissie overzetten
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06-02-2014 18:44
krukas/transmissie overzetten
Hoi,
Ik heb een spartamet met een 399 blok waarvan de krukaslagers en keerringen van kapot zijn.
De koppeling is ook niet de beste meer.
Nu heb ik gister gratis een oudere sparta gekregen met het 199 blokje. Nu wil ik de krukas/lagers en de transmissie (2traps) omzetten in de 399 carters.
Zal dit passen zonder aanpassing?
En is dit verstandig om te doen?
wat zijn de voordelen van 1 traps tov 2 traps?
Ik heb een spartamet met een 399 blok waarvan de krukaslagers en keerringen van kapot zijn.
De koppeling is ook niet de beste meer.
Nu heb ik gister gratis een oudere sparta gekregen met het 199 blokje. Nu wil ik de krukas/lagers en de transmissie (2traps) omzetten in de 399 carters.
Zal dit passen zonder aanpassing?
En is dit verstandig om te doen?
wat zijn de voordelen van 1 traps tov 2 traps?
Persoonlijk zou ik het 199 blokje origineel houden.
Dat zijn de sterkste 301 motortjes van Sachs.
En hebben tevens het echte ouderwetse pruttelgeluid.
Mijn advies hang de 199 onder jouw metje en ga de 399 lekker reviseren.
Voordeel van de enkel traps blokjes is dat ze minder lawaai maken als de meertraps.
Voordeel van de meertraps is dat de keerring koppelingskant niet kan kantelen en dat de motortjes gruwelijk sterk zijn.
het tuitje van de uitlaat decompressieklep kun je gewoon dichtmaken.
Ik heb eens gelezen dat het mogelijk is om het binnenwerk om te ruilen van een meertraps naar een enkeltraps blok.
Of dit wijs is kan ik geen oordeel over vellen omdat ik ook gelezen heb dat het carter van een enkeltraps groter is waardoor de smering van meertraps tandwielen niet goed genoeg zou zijn.
Dat zijn de sterkste 301 motortjes van Sachs.
En hebben tevens het echte ouderwetse pruttelgeluid.
Mijn advies hang de 199 onder jouw metje en ga de 399 lekker reviseren.
Voordeel van de enkel traps blokjes is dat ze minder lawaai maken als de meertraps.
Voordeel van de meertraps is dat de keerring koppelingskant niet kan kantelen en dat de motortjes gruwelijk sterk zijn.
het tuitje van de uitlaat decompressieklep kun je gewoon dichtmaken.
Ik heb eens gelezen dat het mogelijk is om het binnenwerk om te ruilen van een meertraps naar een enkeltraps blok.
Of dit wijs is kan ik geen oordeel over vellen omdat ik ook gelezen heb dat het carter van een enkeltraps groter is waardoor de smering van meertraps tandwielen niet goed genoeg zou zijn.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06-02-2014 18:44
in een enkeltraps is het aandrijfas tandwiel veel groter en neemt olie mee uit de carter. het carter is ook groter !
bij een meertraps is het aandrijfas tandwiel kleiner en neemt dus geen of minder olie mee in een groter carter
Meer olie kun je niet in de motor doen de vulplug hoogte is de maximale hoeveelheid.
Ik heb dit gelezen, nu eerst even wachten op advies en ervaring van andere forumleden die er meer van weten.
bij een meertraps is het aandrijfas tandwiel kleiner en neemt dus geen of minder olie mee in een groter carter
Meer olie kun je niet in de motor doen de vulplug hoogte is de maximale hoeveelheid.
Ik heb dit gelezen, nu eerst even wachten op advies en ervaring van andere forumleden die er meer van weten.
Aandrijving uit 099- en 199 blokje kan zondermeer in 299 en verder. Omgekeerd kan niet. het carter van een 099 en199 is kleiner, er is geen ruimte voor de grotere aandrijving uit de nieuwere series. Olie is geen probleem, gewoon tot onderzijde vulopening afvullen. Olie inhoud 099 en199 is 70 cc, 299 en verder is 90 cc
De 099- en 199 blokjes zijn sterker maar maken door de wat complexere samenstelling meer geluid (geen herrie!) dan de eenvoudiger samengestelde 299 en verder blokjes.
Ik persoonlijk zou een 099- en/of 199 blokje in originele staat houden. Alleen al om nostalgische redenen. Maar, dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf afwegen. Een goed uitgevoerde complete revisie is duur.
De 099- en 199 blokjes zijn sterker maar maken door de wat complexere samenstelling meer geluid (geen herrie!) dan de eenvoudiger samengestelde 299 en verder blokjes.
Ik persoonlijk zou een 099- en/of 199 blokje in originele staat houden. Alleen al om nostalgische redenen. Maar, dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf afwegen. Een goed uitgevoerde complete revisie is duur.
Ligt eraan hoever het blok versleten is, en hoe langer na de productiestop hoe meer de blokjes versleten zijn.Jan schreef: Een goed uitgevoerde complete revisie is duur.
Van een goede spelingsvrije krukas, met goede zuiger loont het zich om de lagers, keerringen en de koppeling te vervangen.
Ik heb gelezen op het Duitse forum dat iemand op de koppelingsblokjes nieuwe voering zet.
is de krukas verrot word het een hele dure revisie. :cry:
Ja, je hebt helemaal gelijk. Bij een revisie altijd uitgaan van een goede basis. dat is een bij elkaar passend carter zonder schade. Niet inwendig maar ook niet uitwendig, je zit er tenslotte maar tegenaan te kijken.
Ik heb mijn toen zeker niet slechte 099 in 2004 goed en volledig gereviseerd. O.a. met een toen al schaars maar nog verkrijgbare nieuwe aandrijfas, een kevlar koppeling, alle lagers, pallen en ga maar door Ook een andere zuiger met de best verkrijgbare zuigerveer (daarvan is heel wat rotzooi te koop). De origine holle Mahle, ik heb 'm nog, leverde een mij te lage compressie. Kosten toen weet ik niet meer maar moet een paar honderd Euro zijn geweest
Ik heb mijn toen zeker niet slechte 099 in 2004 goed en volledig gereviseerd. O.a. met een toen al schaars maar nog verkrijgbare nieuwe aandrijfas, een kevlar koppeling, alle lagers, pallen en ga maar door Ook een andere zuiger met de best verkrijgbare zuigerveer (daarvan is heel wat rotzooi te koop). De origine holle Mahle, ik heb 'm nog, leverde een mij te lage compressie. Kosten toen weet ik niet meer maar moet een paar honderd Euro zijn geweest
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten