eigenaardig ontwerp koppeling
eigenaardig ontwerp koppeling
Laatst haalde ik een blokje uit elkaar omdat ik het vermoeden had dat de frictie op de koppeling versleten was.Nu ben ik steeds in bewondering voor de soms erg knappe oplossingen die de ingenieurs van Spartamet bedacht hebben,hoewel... De beide koppelingshelften worden samengehouden door een lange gesloten veer (en ook nog enkele smalle stalen bandjes) nu wat die veer betreft,stelde ik vast dat de veer zowat vastgebakken zit door roetvorming en verbrandingsresten,waardoor die echt niet meer doet wat van haar verlangd wordt.Het is toch de bedoeling dat door de middelpuntvlietende kracht beide helften zich uitzetten en aanslepen tegen de koppelingsbus.Welnu,door die gebrekkige constructie ga ik ervan uit dat bepaalde delen van die veer gewoon niet worden uitgerokken.Hebben de ingenieurs van Spartamet hier een 'steek' laten vallen of heb ik er een verkeerde kijk op ?Er zijn toch technisch veel betere oplossingen die konden aangewend worden den ik zo...
Re: eigenaardig ontwerp...
Hier ligt een schone taak voor je open...:twisted:VOKSO schreef:Hebben de ingenieurs van Spartamet hier een 'steek' laten vallen of heb ik er een verkeerde kijk op ?Er zijn toch technisch veel betere oplossingen die konden aangewend worden den ik zo...
Je kan ook simpelweg het hele koppelingselemen een weekje in de diesel leggen...
Diesel lost vuiligheid wel op.
Moin,
nee niet de ingenieurs van Spartamet maar die van Sachs....
Deze "gesloten" Veer schuurde op de stalen bandjes en deze bandjes zijn fixeerd in de koppeling. Kan zijn dat die smale bandjes zjn niet meer op de rechte plaats. vezoek met een smalle tang deze bandjes een beetje bewegen
of de tip van Ko
nee niet de ingenieurs van Spartamet maar die van Sachs....

Deze "gesloten" Veer schuurde op de stalen bandjes en deze bandjes zijn fixeerd in de koppeling. Kan zijn dat die smale bandjes zjn niet meer op de rechte plaats. vezoek met een smalle tang deze bandjes een beetje bewegen
of de tip van Ko
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...

Ik heb bandjes gezien die bijna helemaal doorgesleten waren. Dat komt de werking echt niet ten goede.fehntjer schreef:Moin,
nee niet de ingenieurs van Spartamet maar die van Sachs....:evil:
of de tip van Ko
eigenaardig ontwerp...
Mijn probleem is niet hoe ik de veer en de andere onderdelen moet reinigen en tenslotte het geheel terug moet monteren (wat inmiddels al gebeurd is.) maar enkel het eigenlijke ontwerp deed me de wenkbrauwen fronzen.In andere bromfietsen meende ik vroeger gezien te hebben dat de beide helften telkens met een goed vrijliggende veer met mekaar verbonden waren.Is toch technisch v��l beter ? Bovendien zijn er nog van die stalen bandjes die vlug 'gekwetst' zijn.Ook waar de lange veer tenslotte terug in elkaar grijpt lijkt me erg zwak.Ik durf er niet aan denken als zo(n haakje afbreekt tijdens het rijden... In alle geval dank voor reactie,het houdt het geheel hier 'levendig' omtrent dat vehikel dat SPARTAMET heet !!
Re: eigenaardig ontwerp...
/spmVOKSO schreef:Mijn probleem is niet hoe ik de veer en de andere onderdelen moet reinigen en tenslotte het geheel terug moet monteren (wat inmiddels al gebeurd is.) maar enkel het eigenlijke ontwerp deed me de wenkbrauwen fronzen.In andere bromfietsen meende ik vroeger gezien te hebben dat de beide helften telkens met een goed vrijliggende veer met mekaar verbonden waren.Is toch technisch v��l beter ? Bovendien zijn er nog van die stalen bandjes die vlug 'gekwetst' zijn.Ook waar de lange veer tenslotte terug in elkaar grijpt lijkt me erg zwak.Ik durf er niet aan denken als zo(n haakje afbreekt tijdens het rijden... In alle geval dank voor reactie,het houdt het geheel hier 'levendig' omtrent dat vehikel dat SPARTAMET heet !!