Saxonette Retro Rebuild

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
Viking

Saxonette Retro Rebuild

Bericht door Viking »

Hallo,

Zoals al in mijn voorstel post staat gemeld heb ik een tijdje geleden een Saxonette weten te bemachtigen.

Na 10 min gereden te hebben bleek dit toch niet helemaal mijn ding.
Al snel had ik enkele leuke idee�n in mijn hoofd en kon het ombouwen beginnen.

Afbeelding

De standaard Saxonette.

Afbeelding

Demontage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het frame helemaal kaal en klaar voor gezandstraald te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Spatborden ingekort en aangepast. Of de spatlap blijft moet ik straks nog even bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Voor.

Afbeelding

En na.

Afbeelding

Alle delen schoon maken in de ontvetter bak.

Afbeelding

Blokje liep als een zonnetje, dus alleen gereinigd. (If it ain't broken, don't fix it:P)

Afbeelding

Ik wil een zo clean mogelijke look. Dus de choke kabel komt te vervallen. Hiervoor heb ik de choke veer zo gemonteerd dat deze in plaats van dicht altijd open staat in rust stand. Noem het maar de reversed choke mod:P

Afbeelding

Een stalen pin i.c.m rubberen stop dient nu als choke bediening. Het pinnetje loopt in 2 rubberen busjes zodat de choke erop blijft staan als je hem bediend.

Afbeelding

Het bagagerek en dus ook de brandstof tank komt te vervallen. Hiervoor moet ik dus een nieuwe brandstof tank bouwen. Deze word geplaatst onder de nieuwe buis die ik in het frame gelast heb.

Afbeelding

Afbeelding

Framepje in de primer.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gekozen voor een mat olijf groen / grijze kleur. Dit lijkt mij erg mooi i.c.m de koperen brandstof tank, bruine banden, stuur, zadel en bare metal spatborden. Alhoewel ik de kleur op de foto's iets anders vind lijken dan in het echt.

Afbeelding

Afbeelding

Deze oude granaat huls word de nieuwe brandstoftank. Hij zal eerst ingekort moeten worden. Voorin de opening word plexiglas gemaakt. Zodat je de benzine kan zien zitten. Loctite beweerd een benzine bestendige lijm te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de rest komen hier 3 ribben op die deels in de bovenste buis vallen. En dan zal uiteindelijk de tank met 2 leren gespen aan het frame bevestigd worden. De precieze uitwerking moet ik nog even zien.

Afbeelding

Ik heb 2 Schwalbe Fat Frank's aangeschaft. Super dik:D! Nu blijkt alleen mijn achter velg te groot :(. Dit is een 590 velg (3 gaatjes in de naaf).

** Ik zoek dus nog een 559 velg! Zonder gaatjes**

Als iemand er 1 heeft omgeving Zuid-Limburg let me know!

Afbeelding

De spatborden zijn blank gestraald daarna lekker lomp opgeschuurd en in de blanke lak gezet. Ik zelf vind dit een erg nette combinatie.

Zoals jullie kunnen zien schiet het al aardig op. Alleen loop ik nu deels vast op de achter velg:(

Bedankt voor jullie aandacht. Tips & Tricks / opmerkingen zijn altijd welkom :D.
No School like the Old School...
Dick Nieuwenburg

Bericht door Dick Nieuwenburg »

mooie docu over een mooi projekt.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Leuk project Alex!
Of die banden gaan passen daar ben ik nog niet zo zeker van.
Hier is meer info over velg/band maten: http://www.hilfsmotor.eu/wiki/Reifen/
De meeste soorten Loctite zijn sowieso benzine-bestendig, als de fabriek dat ook aangeeft kan je er wel vanuit gaan dat dat zo is.
Viking

Bericht door Viking »

Dankje :) Ik heb een achter velg nodig van een saxonette classic. Die zijn 26 inch 559 en 24 breed. Moet passen:p

Vandaag het frame voor een groot deel weer in elkaar gezet. Brandstof tank op maat gemaakt en wat kleine dingetjes al afgewerkt. Foto's volgen nog.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Hoi Viking,

Een leuke binnenkomer
Dat ziet er al eens heel goed uit.
Het is altijd leuk om weer een metje op te bouwen.

Bij deze ben je al genomineerd voor de hobby bob van de week :lol:

- Loctite is van Henkel , is zeker geen troep, je kunt er op vertrouwen dat het klopt.
- de 599 achtervelg zit alleen op de sachs / hercules saxonette classic modellen.

Afbeelding

Deze modellen worden regelmatig in erbarmelijke roestige staat voor weinig aangeboden op marktplaats.

Ben benieuwd wat het eind resultaat zal zijn, tot zover is het al veelbelovend 8)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Viking

Bericht door Viking »

Kleine update. Het frame en spatborden staat weer voor een groot deel in elkaar. En ik kan zo meteen een mooi oud zadel ophalen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe brandstoftank is al opmaat gemaakt.

Afbeelding

Het was nog even puzzelen om de grote banden passend te krijgen met de spatborden. Maar alles staat netjes in elkaar.
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

Hoi Viking, ziet er mooi uit. Een vraagje, het kan gezichtsbedrog zijn maar het lijkt er op dat de voorband niet helemaal goed op de velg zit? Dat ga je wel merken met rijden
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
ja ik denk ook. Hij zal wat Siliconolie an de banden smeren ervoor die op de velg gaat......
Groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

wat op de achtergrond staat is ook zeer interessant.

ik kan het niet laten en moet het vragen.
is het nu een 88" series II of III :P
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Viking

Bericht door Viking »

jgvankampen schreef:Hoi Viking, ziet er mooi uit. Een vraagje, het kan gezichtsbedrog zijn maar het lijkt er op dat de voorband niet helemaal goed op de velg zit? Dat ga je wel merken met rijden
Ja klopt. Heb al even lopen klooien om hem netjes op de velg te krijgen. Zal de band eens leeg laten wat WD40 pakken en opnieuw proberen. Bedankt voor de tip!

@Vrotkees, een Series IIa uit 69'. Dus met de neus van een III maar 'dashboard' van de Series II nog. Deze staat nog een engine swap te wachten maar dat is iets voor de winter.

En ik heb nog een ander zadel weten te scoren:D.
Moet alleen de zadelstang even zandstralen.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie