Als oorzaak wordt verondersteld: het verouderen van het zamak waar het vliegwiel voor het grootste gedeelte uit bestaat,
de structuur verandert en het verliest zijn "stevigheid".
Hoewel er manieren zijn om zo'n vliegwiel te repareren gaat er toch niets boven een nieuwe!
Probleem: voor handstart worden helemaal geen nieuwe meer gemaakt, als je een nieuwe (lees nooit gebruikte) koopt en je kijkt naar de produktiedatum zie je dat die ook al zo'n 20 jaar oud is.....heeft gewoon al die tijd op de plank gelegen en is dus eigenlijk ook al "verouderd".
Voor Elektrostart zijn nog wel "jonge" vliegwielen te koop, maar die passen niet op handstart....tenzij je ze afdraait.
Zo gezegd zo gedaan, van de zomer een "Hudson" vliegwiel gekocht via MP.
Plaats: hartje Amsterdam....
Aanbieder: een oude vrouw, minstens tachtig...misschien een heelster...ze bood wel meer spartamet gerelateerde dingen aan... :evil:
Nu ziet zo'n vliegwiel er zo uit:

Ter plaatse van de "magneten" een vrij grote "lege" kamer, na het afdraaien is die natuurlijk verdwenen..
Het ligt voor de hand dat zo'n afgedraaid vliegwiel dan niet meer uitgebalanceerd is.
Daarom zelf een simpele balanceerinrichting gemaakt:
Een stuk Aluminium buis met twee kamertjes waarin een lager past en een vlakke kant eraan gefreesd tegen het wegrollen + een as met conus waar het vliegwiel opgaat.

Alles in elkaar gestoken en zoals verwacht onbalans.. eerst als ik in het kleine "Hudson kamertje" 5 gram bijplak loopt het vliegwiel redelijk rond.

Vijf gram lijkt niet veel, maar bij 6500 toeren (30km/h).....
Ik heb er even aan zitten rekenen, door de middelpuntvliegende kracht veranderen die vijf gram in zo'n 7,5 kilo bij 30 km/h, dat dat niet goed is voor de lagers begrijpt iedereen.
Het kan zijn dat ik me verrekend heb, school is al zo lang geleden...ik laat me graag verbeteren!
Het is in ieder geval zaak zo'n vliegwiel uit te balanceren!
Nu zit het "zwaarste punt" in dit geval bij de magneten en daar kan ik helaas geen compensatieboringen maken.
Daarom heb ik het zo opgelost: twee compensatieboringen iets hogerop en in het "kleine kamertje" een pasgemaakt staalplaatje lijmen, 3 mm dik, hier nog even vervangen door een boutje + twee moertjes.(3 gram)

Nu loopt het vliegwiel mooi rond en stopt in elke willekeurige positie.
Bij het uitrekenen hoe diep je moet boren kan deze tabel helpen, vriendelijk beschikbaar gesteld door Dieter K van ons zusterforum.