Iets over mijn nieuwe project; ook een fiets met hulpvermogen maar da elektrisch. Ook is er qua opzet veel vergelijkbaar met het m'n saxonette bike.
Voor wie het interessant vindt:
Gebaseerd op een Koga Miyata mixed road frame uit 1981 (het jaar dat Peter Winnen voor het eerst de Alpe d'Huez won op een Koga Miyata!). Frame hier gekocht in prachtig old style 'Candy'rood. Super sterk polymobyleen staal, heel stijf en mooi.
Aandrijving dmv een Hitatchi tractiemotor (wordt gebruikt voor kleine boodschappen driewielers in de bergen van Japan). De motor heeft een groot koppel en is 1900W vermogen. Je rijdt er moeiteloos de steilste hellingen mee op en werkt ook ingebouwde elektrische generator-rem, laat dus ook op. Met duimgas, scheurt weg als een Tesla! Standaard accu pakket en de kist wordt 3D geprint naar eigen ontwerp met goede passing in het frame.
Er kan ook mee gefietst worden, riemaandrijving single speed. In Japan is het dan een gewone fiets volgens de wet en is ook niet begrensd. Je moet je gewoon aan de max snelheid houden voor alle voertuigen (Er zijn daar geen fietspaden) en dat doen ze ook netjes daar. Geen kenteken, wel verzekeringsplicht. Vergelijkbaar ontwerp waar ik op heb gereden liep 60.
Verder Maguro MT8 Pro schijfrem voor, dus alleen de generator als achterrem, ideaal bij afdalen. Verder hoge velg, dicht bespaakt achterwiel.
Geen verende voorvork, asfalt is goed daar en geen verkeersdrempels.
Incl frame en gebruikte e-motor totaal zo'n 600 Euro, koop daar maar eens een goede speedelek voor hier, ben je het 10-voudige kwijt!
Ik bouw het fietsje hier in Holland maar is voor mijn vriendin in Japan bestemd (houdt van watermeloen in de bloedhete zomers haha).
Groeten Bastiaan

zammm buk buk buk buk buk zaaammmm buk buk buk buk buk zaaaaaaaaammmmm buk buk buk bk bk ........OH Nooooo!!!!!