Revisie 399 motor

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Zwaantje
site mod

Re: Revisie 399 motor

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 01-03-2022 18:31 Misschien toch een andere carburateur proberen.
Als de met dan wel goed loopt kun je al het andere uitsluiten.
Dan kun je op je gemak de carburateur herzien.
Ik wou het zoveel mogelijk voorkomen dat ik de carburateur onder mijn eigen metje vandaan moest halen... maar laat ik een keertje niet eigenwijs zijn en luisteren naar de Spartametoloog :lol:

Net heb ik weer een ritje geprobeerd te maken en na 500 meter begon hij al in te houden en toen was het weer klaar. Uit was ie en niet meer aanslaan. Thuis net weer ff getrokken (aan het touwtje natuurlijk :D ) en met ��n korte ruk gelijk lopen. Hetzelfde gebeurde vanochtend na een lange rit. Toen dacht ik dat het een warmloper was, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Dan loopt het blokje niet meer en dat deed hij uiteindelijk gewoon wel. Hij krijgt gewoon geen brandstof meer. Of er is iets geblokkeerd. Het zal allemaal wel.

Maar om terug te komen op waar het over ging. Morgen ga ik het carburateurtje van mijn eigen met erop gooien en kijken wat er gebeurd. Als het dan allemaal goed loopt ga ik dat foutieve carburateurhuis ritueel verbranden. :twisted: (Nee, die gaat in de bak met onderdelen die stout zijn.)
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Carburateur van mijn eigen metje erop.... aantrekken lopen. ik ga dus rijden valt ie met de carburateur van mijn eigen met dus, weer op dezelfde manier uit. Ik weer terugfietsen naar huis. Ga ik in de benzinetank kijken..... nagenoeg leeg. Op het reserve gedeelte na. ohja, een Spartamet heeft ook een reservestand.

Wat ben ik weer blond... Heb ik dus 2 dagen lang op een lege tank geprobeerd te rijden. Er kwam wel benzine in de carburateur, maar dat komt dus omdat ik steeds tijdens dat gekloot en nakijken ging schakelen tussen reserve, open en uit. Daardoor kreeg hij de tijd om zich te vullen.

Ik heb nog niet echt kunnen testen, de benzine is immers op. Morgen een nieuwe lading halen. Maar hij reageert nu al heel anders als dat hij met zijn eigen carburateur deed.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Ja iedereen heeft van die dagen dat ie blond is
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef: 03-03-2022 12:00 Ja iedereen heeft van die dagen dat ie blond is
Nou die heb ik wel vaak hoor :mrgreen: daarom hebben wijze heren altijd grijs haar en geen blond. :lol:

Even een updatje:

Vandaag weer ritje gereden over de polderweg en ik moet zeggen dat ik lekker aan het snorren was. Ook de zon erbij.. wat wil je nog meer. Na een tijdje even stilgezet om te roken en van de natuur te genieten eigenlijk rook ik altijd al rijdende, maar ik wilde testen wat er gebeurde als ik hem even stil zou zetten. Ik ben afgestapt en een stukje gaan lopen terwijl hij stationair bleef draaien. En ja hoor: na een halve minuut was die afgeslagen. Weer starten had geen zin. Kon trekken wat ik wilde maar er gebeurde vrij weinig. Met een beetje gas bij ging die wel aan, maar moest hem wel met het gas in leven houden. Uiteindelijk teruggereden en dat ging opzicht ook wel prima. Hij viel niet uit, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij de kans niet kreeg om stationair te gaan lopen. Thuis stilgezet en ik zag dat WEER de uitlaat aan de bovenkant doordrenkt was met blokolie. Ook het diep vierkantje wat je door de velg heen kunt zien, daar zat een beetje olie. Ik kijken bij de ontluchtingsschroef, maar zag daar niet echt iets. wel een kleine weerkaatsing, maar was niet echt veel. Ik kon in ieder geval de plek waar de olie vandaan kwam niet herleiden. Achterrem reageert normaal, dus het lijkt mij niet door de naaf heen te komen. Ik had de blokolie zo gevuld dat hij tegen ongeveer ter hoogte van de eerste spoed van de schroefdraad in het blok zat. Net iets verder dan gebruikelijk.

De bougie was lekker koffiebruin geworden. Dat duidt dus wel op goede verbranding eindelijk. Toen ik thuis weer ging zitten rommelen, wilde hij weer starten zodra ik de stationairschroef iets verder indraaide. Zodra hij een beetje op temperatuur kwam ging hij weer hoog in de toeren. Het blok maakt trouwens altijd uil geluiden bij het trekken aan het touwtje ''oe oe oe oe oe' Getest waar dit vandaan kwam zodra ik met mij vinger de uitlaat of de luchtfilteropening van de carburateur afdekte, was dat geluid weg. Het is dus lucht. Dit is het eerste blok met decompressie waar ik aan sleutel, dus misschien is dat wel normaal?

Misschien heeft ie het er gewoon uitgegooid vanwege teveel. De motor heeft een goede laag vloeibare pakking gehad. Alle keerringen zijn nieuw. De olie druipte vanaf de onderste rand waar de carterhelften sluiten op de uitlaat. Het oliepeil zit nu immers wel zoals het zou moeten. Door het verlies van de olie zit er nu wel netjes zoveel olie in dat hij tot net onder de schroefdraad van de opening komt.

Wat ik de laatste keren wel gek vond, toen ik de carburateur loshaalde: het leek alsof er mengsel uit de gaten van de membraanplaat kwam waar de twee carburateur schroeven het blok in gaan. Ook het pasvlak van de carburateur was een beetje nattig, maar dit kan ook komen omdat ik de benzineslang heb losgetrokken en daardoor mengsel uit het slangetje overal heen lekt.

Iemand nog idee�n?

Ik zag nog wel dingetjes die mijn aandacht hadden: Als ik de bougie eruit draai, dan zit er een zwarte olie vlek op de de rand voorbij de pakking van de bougie.

Wat mij ook opviel is dat er mengsel, diezelfde zwarte troep, tussen het decoventiel en de koperring daarvan zweet. Ik weet dat het normaal is dat er mengsel op de schroefdraden terecht komt, maar niet verder dan dat toch... Bij mijn eigen metje in iedergeval niet.

In acht nemende dat de goed werkende carburateur die op mijn eigen metje zit, nu op deze met zit.

Er is in iedergeval progressie;
- De bougie is nu na rijden helemaal koffiebruin. Dat was eerst niet zo.
- Hij start helemaal koud met ��n licht rukje.

Dit metje voelt voor mij echt als een soort beproeving... Dat ik er zolang mee bezig zou zijn, had ik niet verwacht. En dan met name het gedeelte van het afstellen naar goed lopen en goed blijven lopen. Bij mijn eigen met was dit zo gepiept. Het is een pittige dame in ieder geval.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Zwaantje schreef: 03-03-2022 15:15
Wat ik de laatste keren wel gek vond, toen ik de carburateur loshaalde: het leek alsof er mengsel uit de gaten van de membraanplaat kwam waar de twee carburateur schroeven het blok in gaan. Ook het pasvlak van de carburateur was een beetje nattig, maar dit kan ook komen omdat ik de benzineslang heb losgetrokken en daardoor mengsel uit het slangetje overal heen lekt.
Iemand nog idee�n?
Het beste vervang je de pakking tussen membraanplaat en motor door een nieuwe.
Pasvlak op de motor ontvetten en de pakking aan beide kanten rond het "sleutelgat" insmeren met vloeibare pakking.
Geen dikke lagen....maar gewoon met je vinger een dun laagje.
Ook de uiteinden van de twee korte bevestigingsschroeven van de carburateur wat vloeibare pakking op de schroefdraad.
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

spartarie schreef: 03-03-2022 16:59
Zwaantje schreef: 03-03-2022 15:15
Iemand nog idee�n?
Het beste vervang je de pakking tussen membraanplaat en motor door een nieuwe.
Pasvlak op de motor ontvetten en de pakking aan beide kanten rond het "sleutelgat" insmeren met vloeibare pakking.
Geen dikke lagen....maar gewoon met je vinger een dun laagje.
Ook de uiteinden van de twee korte bevestigingsschroeven van de carburateur wat vloeibare pakking op de schroefdraad.
Die membraanpakking is net nieuw... wat zonde. Maar laat ik maar niet eigenwijs zijn en dit uitproberen.

Net ook weer gereden. Netjes rijden, bougie netjes, maar toch weer hoog in de toeren gaan vliegen en weer niet aanslaan bij warme motor. Alleen als ik gas ga geven, maar daarmee is ook alles gezegd. Ook wederom bakolie op de uitlaat, al denk ik dat dat nog residu is van vanmiddag. Vooral die 'hakkende' koppeling is irritant als je hem stilzet of stationair gaat fietsen, BAM BAM... BAM!

Volgens mij heb ik die pakking nog nieuw liggen, dus straks als die koud is maar even rommelen.

Wat een vervelende fiets zeg. :lol:
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Precies gedaan wat Arie, voorstelde. Helaas veranderd dat niks. Net een goede 10 km gereden en onderweg een keer of twee afgestapt om te kijken of hij zou blijven lopen. Tijdens het ritje ook nergens last van gehad. Zag wel weer blokolie maar ik hoop nog steeds dat dat residuen zijn die naar beneden sijpelen, aangezien de hoeveelheid wel minder wordt. Tijdens het stoppen, de eerste keer zag ik wat witte rook aan de achterkant van de uitlaat ongeveer waar de reactiestang begint. Hier is de lak ook weg en zit roest. Misschien was dit het verbranden van residuen blokolie boven op de uitlaat? Heb trouwens ook voor aanvang van de rit olie bijgevuld, vond het net iets te weinig. Net werd ik in mijn straat aangehouden door de buurman van de overkant, heb een goede twee minuten met die man staan praten, maar het metje bleef door pruttelen. Heb hem wel na die twee minuten afgezet en ben daarna de tuin in gegaan. Toen trok ik hem nog een keertje aan en ongeveer na twee keer trekken begon hij langzaam tekenen van leven te vertonen. Ook de bougie gecontroleerd. Blijft netjes bruin. Na een minuut of 10 weer willen starten. Niks. kon trekken wat ik wilde. Vonk gecontroleerd. Toen ik hem startte met gas bij ging hij aan maar bleef alleen lopen als je gas gaf. Gas los is afslaan.

Mijn idee�n zijn in ieder geval op. Ik weet het echt niet meer nu. Het kan echt niet aan de carburateur liggen. Ik heb de oude carburateur ook al in den treure uit elkaar gehaald. Hoe kan deze perfect onder mijn eigen metje lopen en op deze fiets niet.

De afstand tussen vliegwiel en bobine is ook gewoon ok� maar hij vonkt ook gewoon. Wel verschrikkelijk zwak, maar ik zag de witte puntjes tegen de elektrode aanslaan.

Het lijkt ook alsof die geen mengsel krijgt als hij warm is, maar dat is raar. Want dat gebeurd dan alleen als je hem stil zet.

Ik ga de bobine maar eens omwisselen. Kijken of dat wat uithaalt.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Tank ontluchting in orde ?
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 04-03-2022 16:54 Tank ontluchting in orde ?
Jup, die heb ik zelfs uit elkaar gehad. er zat allemaal gele troep achter het doorzichtige rubbertje in de dop. is picobello schoon. Ben nu een handstart bobine aan het plaatsen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de vonk bij koude start voldoende is, maar bij warme start te zwak. Ik kon echter tijdens metingen niks vinden. We gaan het zien. Ondertussen is het motortje redelijk afgekoeld maar nog steeds geen kick geven. Of nouja, heel kort een paar seconden lopen en dan weer dood.
Laatst gewijzigd door Zwaantje op 04-03-2022 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Stapsgewijs onderdelen vervangen is de beste manier om er achter te komen wat de stoorzender is.
Uitlaat kan je afstrepen, anders haal je geen 29 km/h.
Carburateur lijkt ook in orde.
Ik had ook eens een vergelijkbaar geval, daar bleek de bougie de schuldige te zijn.
Koud goed starten, zolang je reed alles ok, maar als je stopte en hem stationair liet lopen sloeg hij soms (maar niet altijd!) af
en liet zich dan heel slecht weer starten.
Rara....tijdje aan het zoeken geweest, kon niks vinden...toch maar een andere bougie geprobeerd en...probleem opgelost.
Terwijl de bougie die er in zat zo goed als nieuw was!
Of dat bij jou ook zo is ???
Plaats reactie