Vrotkees schreef: ↑03-03-2022 12:00
Ja iedereen heeft van die dagen dat ie blond is
Nou die heb ik wel vaak hoor

daarom hebben wijze heren altijd grijs haar en geen blond.
Even een updatje:
Vandaag weer ritje gereden over de polderweg en ik moet zeggen dat ik lekker aan het snorren was. Ook de zon erbij.. wat wil je nog meer. Na een tijdje even stilgezet om te roken en van de natuur te genieten eigenlijk rook ik altijd al rijdende, maar ik wilde testen wat er gebeurde als ik hem even stil zou zetten. Ik ben afgestapt en een stukje gaan lopen terwijl hij stationair bleef draaien. En ja hoor: na een halve minuut was die afgeslagen. Weer starten had geen zin. Kon trekken wat ik wilde maar er gebeurde vrij weinig. Met een beetje gas bij ging die wel aan, maar moest hem wel met het gas in leven houden. Uiteindelijk teruggereden en dat ging opzicht ook wel prima. Hij viel niet uit, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij de kans niet kreeg om stationair te gaan lopen. Thuis stilgezet en ik zag dat WEER de uitlaat aan de bovenkant doordrenkt was met blokolie. Ook het diep vierkantje wat je door de velg heen kunt zien, daar zat een beetje olie. Ik kijken bij de ontluchtingsschroef, maar zag daar niet echt iets. wel een kleine weerkaatsing, maar was niet echt veel. Ik kon in ieder geval de plek waar de olie vandaan kwam niet herleiden. Achterrem reageert normaal, dus het lijkt mij niet door de naaf heen te komen. Ik had de blokolie zo gevuld dat hij tegen ongeveer ter hoogte van de eerste spoed van de schroefdraad in het blok zat. Net iets verder dan gebruikelijk.
De bougie was lekker koffiebruin geworden. Dat duidt dus wel op goede verbranding eindelijk. Toen ik thuis weer ging zitten rommelen, wilde hij weer starten zodra ik de stationairschroef iets verder indraaide. Zodra hij een beetje op temperatuur kwam ging hij weer hoog in de toeren. Het blok maakt trouwens altijd uil geluiden bij het trekken aan het touwtje ''oe oe oe oe oe' Getest waar dit vandaan kwam zodra ik met mij vinger de uitlaat of de luchtfilteropening van de carburateur afdekte, was dat geluid weg. Het is dus lucht. Dit is het eerste blok met decompressie waar ik aan sleutel, dus misschien is dat wel normaal?
Misschien heeft ie het er gewoon uitgegooid vanwege teveel. De motor heeft een goede laag vloeibare pakking gehad. Alle keerringen zijn nieuw. De olie druipte vanaf de onderste rand waar de carterhelften sluiten op de uitlaat. Het oliepeil zit nu immers wel zoals het zou moeten. Door het verlies van de olie zit er nu wel netjes zoveel olie in dat hij tot net onder de schroefdraad van de opening komt.
Wat ik de laatste keren wel gek vond, toen ik de carburateur loshaalde: het leek alsof er mengsel uit de gaten van de membraanplaat kwam waar de twee carburateur schroeven het blok in gaan. Ook het pasvlak van de carburateur was een beetje nattig, maar dit kan ook komen omdat ik de benzineslang heb losgetrokken en daardoor mengsel uit het slangetje overal heen lekt.
Iemand nog idee�n?
Ik zag nog wel dingetjes die mijn aandacht hadden: Als ik de bougie eruit draai, dan zit er een zwarte olie vlek op de de rand voorbij de pakking van de bougie.
Wat mij ook opviel is dat er mengsel, diezelfde zwarte troep, tussen het decoventiel en de koperring daarvan zweet. Ik weet dat het normaal is dat er mengsel op de schroefdraden terecht komt, maar niet verder dan dat toch... Bij mijn eigen metje in iedergeval niet.
In acht nemende dat de goed werkende carburateur die op mijn eigen metje zit, nu op deze met zit.
Er is in iedergeval progressie;
- De bougie is nu na rijden helemaal koffiebruin. Dat was eerst niet zo.
- Hij start helemaal koud met ��n licht rukje.
Dit metje voelt voor mij echt als een soort beproeving... Dat ik er zolang mee bezig zou zijn, had ik niet verwacht. En dan met name het gedeelte van het afstellen naar goed lopen en goed blijven lopen. Bij mijn eigen met was dit zo gepiept. Het is een pittige dame in ieder geval.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |