Niet meer starten bij warme motor

Technische vragen
Michaell

Re: Niet meer starten bij warme motor

Bericht door Michaell »

Spartapappa schreef: 03-01-2025 13:09 Vergeet Spartarie ook niet !
Deze man heeft echt zeer veel kennis van de Spartamet.
Ook vrotkees is geen onbekende in de spartamet wereld, deze man weet ook echt veel…
Inderdaad! Ik had inderdaad al door dat ook dit grote namen zijn op dit forum.
En ik ga ongetwijfeld in de toekomst nog wat vraagjes stellen.

Ik heb nog 2 blokjes liggen met decompressor waar ik aan zit te denken die weer rijdend te maken als reserve.
Van 1 weet ik dat die loopt, maar dat er gewoon pure gif uit de uitlaat komt. Ik heb het vermoedde dat er een keerring o.i.d. is gesprongen in dit blokje waardoor bakolie in het carter komt en verbrand word. Het is puur gif wat uit die uitlaat komt. Stinkt erg sterk en chemisch en gaat gepaard met een hele boel rook! Deze wil ik altijd al eens uit elkaar trekken.
Deze was van het metje van mijn vader vroeger. Hij had toen via een maat van hem een ander blokje weten te scoren en eronder gezet.

Het 2e blokje weet ik de status niet van. Ooit gekregen maar is volledig kaal. Volgens de vorige eigenaar kwam deze nooit op snelheid en wou erg slecht starten. Mogelijk de slipkoppeling van versleten? Dus ook die wil ik eens onder de loep nemen.
Ik heb ooit het gereedschap gekocht zoals o.a. het vliegwieltrekker en de tool om de geperste lagers te verwijderen.

Hier zal ik een ander onderwerp voor openen als ik ermee bezig ga.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Ik denk dat wij ongeveer dezelfde leeftijd zullen zijn.
Ook ik kocht vroeger zundappjes en puch maxi,s voor een grijpstuiver.
Die brommertijd is de mooiste tijd van mijn leven geweest.
Wat daarna allemaal kwam stelde niet veel voor😂😂😂😂😂👎
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Pff waar gaat de tijd.
Met 16 jaar (1987) kreeg ik mijn eerste 2dehands brommer van mijn tante.
Een destijd al 14 jaar oude Oranje Puch maxi N (zonder achtervering)
Dat ding viel op een gegeven moment van pure ellende uit elkaar en een andere brommer kopen was goedkoper dan deze te repareren.
Voor NFL 100,- had ik een 4 jaar oude Gillera CBA (gelijk aan Vespa Si maar dan met buizenframe). op de kop getikt.
Natuurlijk beetje gekieteld met de tijd en op een zomer nacht terugkomend van vakantiewerk met 70 km/u op een landweg op koeienvlaaien in de bocht uit gegleden en door de prikkeldraad gevlogen in nog meer koeienstront gevlogen.
Dat werd dus mijn aller eerste ambulancerit.
Die Brommer weer opgeknapt en een jaar later werd ik door een auto die afboog van de sokken afgereden op het fietspad.
Dat werd dus mijn 2de ambulancerit en definitief einde van mijn nu overheen gereden 2de brommer.
Mijn 3de brommer was een oudbollige goudkleurige Sparta Rocky die ik voor Nfl 50,- kocht bij de fietsenmaker die deze al lang had staan en er graag vanaf wilde.
Ik had vervoer de rest interesseerde me op dat moment niet , niet in de gaten hebbende dat ik met die brommer de meeste km zou maken en langste tijd zou rijden.
Heb met deze zelfs diverse malen hele lange overbrengingsritten gemaakt ( Maastricht - Volkel VV , Maastricht - Tilburg VV en Maastricht - Knokke VV)

Toen ik veelvuldig voor mijn werk in het buitenland was en alleen nog een kamertje dat ik huurde had stond deze nog steeds WERKEND gestald bij mijn moeder in de schuur.
Toen ik eindelijk mijn eigen appartement en de brommer wilde ophalen bleek dat ze deze vlak ervoor zonder te overleggen aan de oud ijzer boer had meegegeven :shock:
Jaren lang daarna geen enkele snor/bromfiets gehad totdat mijn moeder problemen kreeg met fietsen door Artrose.
Een Spartamet gekocht voor haar (wat een totale kat in de zak bleek te zijn) wat het begin van de Spartamet hobby werd.
Aangemeld als lid, omhoog geschopt door Mark (prutser 1ste beheerder forum) tot aanmoderaar en later zelfs forum beheerder toen hij wilde stoppen met zijn hobby.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Mooi om te horen die brommer verhalen !
Tja waar is de tijd gebleven vriend………

Waar ik mij elke keer weer om verbaasd, zijn nu die prijzen van dat oude spul.
Wij kennen elkaar goed Vrotkees, en ik weet dat we elkaar bijna niks ontlopen kwa leeftijd.
Maar wat een schijtprijzen betaalden wij toch voor die brommers.
Ik kocht ze, knapte ze een beetje op en verkocht ze.
Elke twee weken had ik wel weer een andere.
Ik heb ze ook tussen het oudijzer vandaan getrokken (benzine er in en lopen!)
Nu gaan die zelfde brommertje,s voor mega prijzen weg !
En ja,….totaal veroest en met missende onderdelen en niet lopend !
Ik zou nog wel eens een oude puch mv 50 willen hebben.
Maar als je ze lopend in je jeugd kocht voor 25 gulden !
Kan ik nu niet 800/1000 euro voor eentje neertikken in dezelfde staat.
Dus daarom hou ik het maar bij de metjes😎
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Die prijzen.....dat is een kwestie van vraag en aanbod.
Nostalgische gevoelens spelen een grote rol, iemand had 40 jaar geleden een zündapp,
en wil er nu weer eentje, ook al om dat geluksgevoel van vroeger weer te krijgen. ;)
Met de spartamet zal het zo'n vaart niet lopen denk ik.
Immers de doelgroep was destijds al de oudere medemens, en die zijn inmiddels overleden.
Michaell

Bericht door Michaell »

Geweldig om die verhalen te mogen lezen. En ook geweldig dat jullie elkaar ontmoet hebben via de Spartamet, nog steeds goed contact hebben met elkaar en dit forum samen omhoog houden!

Ik ben als ik het zo lees iets jonger. Ik ben van 1977. Maar dat was inderdaad de gouden eeuw kwa brommers! Je had zoveel leuke en stoere modellen toen. Elk merk had zijn eigen unieke model. Nu zie je eigenlijk alleen nog maar die plastic scooters en die lijken allemaal zo op elkaar. Ik heb al jaren niks meer gezien wat er uit sprong en mij laat omkijken. Terwijl ik en mijn vrienden vroeger graag mochten kijken naar elkaars modellen. Puch, Kreidler en inderdaad toen maakte Sparta ook nog brommers en ga zo maar door. Gelukkig hebben wij 2 dorpen verder nog een klassieke brommerclub die elke zomer meerdere toertochten organiseert over de Veluwe en dan rijden ze ook door mijn dorp heen (Nunspeet). Altijd een groot genot om daar naar te kijken en een praatje te mogen maken als ze alles uitstallen op het oude voetbalveldje zodat mensen kunnen komen kijken.

Vanwege die goede ervaringen toen wou ik niet eens een auto. Ik ging over van brommer op motor. Maar 5 jaar nadat ik mijn motorrijbewijs haalde toch met tegenzin B rijbewijs gehaald. Dat bleek namelijk best noodzakelijk voor mijn werk. Daarna ging ik het leger in waar ik als monteur in de garage werkte aan met name de vrachtwagens en auto's. Daarna 7 jaar ofzo met erg veel plezier voor de ANWB gereden in midden Nederland tot ik een goed aanbod kreeg bij een garage in Elburg waar ik vandaag de dag nog steeds met plezier werk en nog binnen Spartamet afstand ook!
Maar sinds een jaar doe ik dat liever met de Qwic Speedpedelec die is sneller (47Km/h) en onder de streep betrouwbaarder en goedkoper te rijden (gratis opladen op mijn werk). Wat deze meer geschikt maakt voor woon-werk verkeer. En ik moet natuurlijk ook mijn conditie een beetje op peil houden. 47Km/h fietsen vergt toch wel wat inspanning. Ookal zit er een elektromotortje onder. Hij doet niet alles voor me.
Maar het metje zal ik nooit weg doen! Is gewoon te leuk en een boel nostalgie voor mij.

Ik ben eigenlijk bij toeval aan dit metje gekomen. Toen ik vroeger nog op de LTS zat in Elburg en ik nog geen 16 was had ik een leraar die altijd op de Spartamet vanuit Nunspeet naar Elburg reed. Dus ik kwam hem op de fiets vaak tegen. En soms mocht ik even vasthouden en reden we samen naar school.
Jaren later rond 2012 kwam ik bij toeval deze spartamet tegen en moest ik daar gelijk weer aan denken! Dus ik kocht deze voor €25,-
Het metje liep niet. Had jaren stilgestaan en er zat ook geen kenteken op. Ik heb dat motortje toen laten reviseren bij een man in Nijmegen want ik kreeg hem maar niet lekker lopend en had verder ook geen onderdelen. (misschien een bekende hier? Ik weet zijn naam helaas alleen niet meer). Ik wist dat ik deze echt wou houden dus hij moest voor mij gewoon goed zijn. En had zelf de fiets toen helemaal opgeknapt en daarna naar Zwolle gebracht naar het RDW voor het op kenteken zetten. En zelfs inmiddels alweer 13 jaar laten heb ik nog steeds veel plezier van dat ding.
Iedereen kijkt om! Want een fiets met benzine motor is gewoon cool! :mrgreen:
Ook de reacties van kleine kinderen blijven leuk: "Oh, kijk mamma! Een motorfiets!!"
Dat weet altijd weer een brede glimlach op mijn gezicht te toveren terwijl ik lekker rond tuf. :D
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Ja kleine kinderen.
Kijk mamma een benzinefiets :lol:

En ja metjes hebben een heel hoog knuffelgehalte maar hebben een vergelijkbaar imago verleden als de Daf autootjes.
Gekocht door ouderen, uitgegeven door het GAK en GGD aan gehandicapten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michaell

Bericht door Michaell »

Dat klopt inderdaad!
Maar dat zeiden ze ook over de e-bike toen die net op de markt kwam. Nu rijden er volgens mij meer e-bikes rond dan normale fietsen!
Tijden veranderen. Ik denk dat mensen mede dankzij de e-bike er inmiddels heel anders over een metje denken. Zal nu een combi zijn van nostalgie voor mensen die het metje nog kennen van vroeger en het rare idee voor jongeren dat er een fiets heeft bestaan met een bezinemotor.

Die dafjes waren altijd cool! Welke auto kan vandaag de dag nog even hard achteruit als voorruit rijden. :mrgreen:
Zie de crazy race met Andre van Duin uit begin jaren 90 haha.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Leuke is dat een lid van de Daf club met een ex grijze Daf 44 bestel auto op de trekhaak het grijze metje geërfd van zijn pa uit 1989 op de fietsdrager heeft staan :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Michaell

Bericht door Michaell »

Dat is gaaf! Zijn daar toevallig foto's van? :)
Plaats reactie