Revisie 199 blokje

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Aardappel
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-02-2025 12:15

Revisie 199 blokje

Bericht door Aardappel »

Hallo iedereen,

Onlangs begonnen met het reviseren van mijn 199 blokje. Voornaamste reden was het verlies van vermogen, dus wilde de keerringen vervangen.
Daarnaast had ik ook hele kleine metaaldeeltjes in de olie. Blokje is zover ik weet nooit opengeweest sinds 1987...

Heb het blokje gesplitst en heb twee vragen.
1. Enig idee waar de metaaldeeltjes vandaan kunnen komen? Heb even op dit forum gezocht en ben van plan de krukaslagers te vervangen. Is er nog ergens waar ik op moet letten?

2. Koppeling segmenten. Vind het een beetje lastig om te bepalen of ze onder of boven de slijtgrens zitten (heb geen voelermaatjes). Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Spartapappa »

Ik vind de koppeling er best nog goed uitzien.
Ze moeten 0,7 mm zijn in het midden gemeten.
De metaal deeltjes in de carter olie is normaal bij een 099/199 alleen grotere stukjes niet wel vijlsel.
Wat bij de 099/199 vaak kapot gaat is de kleine aandrijfas deze zit aan de koppelingsklok….

Stuur hier ook een paar foto,s van zodat we gem kunnen beordelen.
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Spartapappa »

Tip: als je de koppeling wilt vervangen neem dan gelijk kevlar.
Dit is zeer slijtvast !
Spartarie maakt deze koppelingen voor een hele schappelijke prijs vind ik.
Aardappel
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-02-2025 12:15

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Aardappel »

Dank Spartapappa! Had inderdaad gezien dat velen voor een kevlarkoppeling gaan.
Dank voor de tip over de kleine aandrijfas. Zie onderstaand wat foto’s. Hopelijk zijn dit de juiste 🙂.

Afbeelding

Afbeelding

Wel zag ik dat op dit tandwiel aardig wat krassen zitten . Het lijkt alsof hij tegen de carter aan heeft gelopen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Afbeelding

Ook zit er redelijk wat speling op de zuigerstang (als hij zo heet, ken alle termen nog niet 😉). Is dit normaal?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Spartapappa »

De kant waar de keering opkomt lijkt mooi in orde !
Je moet kijken waar je hem vast hebt op de foto, daar zit meestel de schade….
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Spartapappa »

Speling zijdelings is normaal.
Maar de drijfstang mag niet geen speling op en neer hebben.
Dit kun je testen door de drijfstang in je hand te nemen en met je vlakkehand boven op de drijfstang te slaan.
Hoor je nu een harde kloenk, dan is hij stuk.

Maaaaaar, de bigends zijn erg goed van de Sachs blokjes en gaan zelden tot nooit kapot.
Ik kan ook bijna met 100% zekerheid zeggen dat die gewoon goed moet zijn.

Laatst een blokje stuk gereden (te scherp afgesteld daardoor te warm geworden) een 199 en de stukken waren v/d zuiger af.
Ook de cilinder kapot (diepe groef)
Dit blokje reed dan ook zeer ruim over de WOK snelhed heen !😜👍

Ik was dan ook super verbaasd dan mijn krukas geheel ongeschonden uit de strijd was gekomen.
Dit om aan te geven dat ze best sterk zijn….
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door spartarie »

De koppeling ziet er nog prima uit.
Wil je toch de slijtage meten dan zal je de segmenten los moeten halen.
Meet dan overdwars het segment op bij de klinknagel, dat is de plek waar in de regel
het eerst blank metaal zichtbaar wordt als de koppeling versleten is.
Een NIEUWE koppeling is daar 14,6 mm dik, het frictiemateriaal 0,7 mm.
Dus niet kijken naar het schuine puntje frictiemateriaal aan het einde van het segment, dat is nog
intact als de rest van het segment al volledig kaal gesleten is !!

Afbeelding

Die metaaldeeltjes:
Inderdaad zoals Spartapappa al zegt de loopvlakken van de naaldlagertjes, waar je nu duim en wijsvinger op hebt.
Andere verdachte plek; de loopvlakken van de kogellagers in de naafhuls.
Zoals bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Speling bigend bekijk ik met een 2 mm dikke ring die er voor zorgt dat de drijfstang keurig recht ligt.
Dan afwisselend duwen en trekken aan de drijfstang, de eventuele speling wordt dan voel- en ook zichtbaar.

Afbeelding

Krukaslagers zou je kunnen vervangen, maar naar mijn ervaring gaan ze maar zelden stuk.
Tenzij er roest in het spel is, of er is zonder mengsmering gereden.
Aardappel
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-02-2025 12:15

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Aardappel »

Bedankt beiden!

Heb de bigend nagekeken en hij lijkt inderdaad nog goed te zijn. Ook de kleine as waar ik hem vasthield ziet er nog goed uit.

Kortom, heb besloten om alles terug te plaatsen 🙂.

Ik ga aan de slag en hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1188
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Spartapappa »

Ik raad je wel aan om de keeringen te vervangen.
Je zuigerveer en koppelings lager.
Ook het lagertje van het tandwiel wat op het kleine aandrijfasje zit.
En de het blinde naaldlager.
Ook de keering in de naafhuls en de grote keering om de naafhuls alsmede de afdichting v/d aandrijfas gelijk vervangen.

Je kunt nu beter doorpakken want je hebt alles los !
Dan kun je er weer een poosje tegen aan !
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 513
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Zwaantje »

Be benieuwd naar de afloop van deze revisie. Roep zelf al 3 jaar dat ik binnenkort aan een 199 revisie ga werken. Blokje ligt er nog steeds uit elkaar.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten