Revisie 199 blokje

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Aardappel

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Aardappel »

Dank voor de goede tips Spartapappa. Heb de keerringen vervangen, maar de (meeste) lagers laten zitten. Het blokje heeft maar 2000 km gelopen en ze zagen er naar mijn mening nog goed uit. De lagers in de naafbus heb ik wel vervangen. Ik maak niet enorm veel kilometers dus zou het niet erg vonden als ik hem na over een aantal jaar weer uit elkaar moet halen.

Het blokje loopt inmiddels weer, maar mis nog wel wat vermogen. Heb al wat zitten lezen op dit forum en denk dat het of de uitlaat, vlotternaald of dat het membraan waar de carburateur aan het blokje zit lucht doorlaat. Heb al wel vloeibare pakking of de pakking gesmeerd zoals aangegeven stond, maar toch rijdt hij (onbegrensd) maar 23 km. Hij rijdt ook beter bij half gas. Er zit een nieuwe vlotternaald in de carburateur dus ga die eerst maar eens iets lager zetten. Heb de uitlaat al iets uitgeschraapt, maar kon hier goed doorheen blazen met stofmasker op. De membraanplaat zou het ook kunnen zijn want die lijkt niet helemaal recht meer… wel vreemd want dit blokje heeft ooit wel 27-30 km gelopen en de carburateur is schoon, bougie ziet er goed uit en ontsteking staat op 0,4mm.
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Nog een paar dingetjes. Ook blaas en zuigtest gedaan. Als ik hard zuig komt er heel ietsjes lucht doorheen, maar echt bijna niets. Daarnaast heb ik de carburateur schoongemaakt en in azijn laten liggen (wilde het pijpje niet trekken). Voorheen sloot de vlotternaald niet goed (hij verzoop), dus heb er een nieuwe naald in gezet. Vraag me nu af of hij net niet een halve mm te hoog staat. Toch vermoed ik eerder de valse lucht. Zal ik dan maar het membraanlipje vervangen?
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Korte update. De vlotternaald stond op 12.3 en heb hem nu op 11.8 gezet and hij loopt beter (25km bij warme moter). Ik ga nu een beetje spelen met de luchttoevoer om te kijken of ik hem nog iets beter af kan stellen.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Aardappel schreef: 10-03-2025 20:24 Het blokje heeft maar 2000 km gelopen en ze zagen er naar mijn mening nog goed uit. De lagers in de naafbus heb ik wel vervangen. Ik maak niet enorm veel kilometers dus zou het niet erg vonden als ik hem na over een aantal jaar weer uit elkaar moet halen.
De kogelagers op de krukas en het grote naaldlager op de naafhuls gaan zelden kapot. Die gaan alleen kapot als ze geen smering krijgen.
De grote en kleine kogelring/ naaldlagers zijn ook vaak her te gebruiken zolang de de naafhuls niet kapot gelopen is
De enigste 2 lagers die je ALTIJD moet vervangen zijn het top naaldlager op het uiteinde van het wormwiel/kleine tandwiel en het naaldlager op de koppelingsklok

Het blokje loopt inmiddels weer, maar mis nog wel wat vermogen. Heb al wat zitten lezen op dit forum en denk dat het of de uitlaat, vlotternaald of dat het membraan waar de carburateur aan het blokje zit lucht doorlaat. Heb al wel vloeibare pakking of de pakking gesmeerd zoals aangegeven stond, maar toch rijdt hij (onbegrensd) maar 23 km. Hij rijdt ook beter bij half gas. Er zit een nieuwe vlotternaald in de carburateur dus ga die eerst maar eens iets lager zetten. Heb de uitlaat al iets uitgeschraapt, maar kon hier goed doorheen blazen met stofmasker op. De membraanplaat zou het ook kunnen zijn want die lijkt niet helemaal recht meer… wel vreemd want dit blokje heeft ooit wel 27-30 km gelopen en de carburateur is schoon, bougie ziet er goed uit en ontsteking staat op 0,4mm.
Omdat het maar een 30cc motortje is hebben kleine dingen zoals de uitlaat / inlaatmembraan en luchtfilterhuis veel invloed op de prestatie.
De uitlaat goed ontkolen, een carbonlipje ipv staal en een gaatje van 8mm boren aan de CDI kant in de ronde cirkel waar het luchtfilter in valt ,in de BINNENkant filterhuiskap bij open CDI kan een hoop doen
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie