dode motor tot leven wekken

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Vrotkees
site mod

Re: dode motor tot leven wekken

Bericht door Vrotkees »

De spoeling van goede donor motoren begint kleiner te worden maar ze zijn er nog wel.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Telefonica2

Bericht door Telefonica2 »

yep dat ben ik me bewust. na 2 x nee hoor motor is los en werkend weggezet.( in 2005 na t kenteken er op kwam zeker).
Daarom probeer ik 2 blokken te bouwen als reserve. al zou een door spartapapa gebouwd blok een flinke tijd mee gaan haha. t is ook de hobby(eigenwijsheid) om iets toch weer goed te krijgen waar andere voor wegrennen(al dan niet als een gillende keukenmeid)
Telefonica2

Bericht door Telefonica2 »

Vanmorgen blok er weer onder en band vervangen. stuk gereden en rijd prima. wel lager lawaai die iets minder werd. Er kwam een penetrante olie lucht uit de motor. En iets meer rook dan normaal. Olie dop er ff af en er kwam lucht uit de dop(zat 100 ml in t blok)wat er uit gehaald en nu ff laten koelen en straks weer proberen. Nu weet ik dat dit blok niet best is en niet zal worden( aankomende tijd) hier komt toch een ander blokje onder maar als test en leren over de spartamet is dit blok ideaal. Tijdens het rijden bleef ik lachen. wat heb ik dit gemist( gelukkig een maand) zo mega blij dat ik er weer 1 heb.
ook vond ik dit in de originele fietstassen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

1988 motor met 1989 frame. op het voorwiel en lampen na origineel. originele voorwiel is lek maar die is er nog wel!
Nu alleen nog een stuur klem incl ander blok. ook dat komt goed.
Let niet op de rommel. de schilders zijn hier bezig dus alles moet uit de schuur en overal weg dus ff door de tuin verspreid.
Laatst gewijzigd door Telefonica2 op 05-11-2025 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Telefonica2 schreef: 04-11-2025 08:17 yep dat ben ik me bewust. na 2 x nee hoor motor is los en werkend weggezet.( in 2005 na t kenteken er op kwam zeker).
Daarom probeer ik 2 blokken te bouwen als reserve. al zou een door spartapapa gebouwd blok een flinke tijd mee gaan haha. t is ook de hobby(eigenwijsheid) om iets toch weer goed te krijgen waar andere voor wegrennen(al dan niet als een gillende keukenmeid)
ja de "lopend de schuur ingezet" heeft iedereen hier meegemaakt.
vloekend en tierend lopend met het metje aan de hand naar de schuur is meer de werkelijkheid :mrgreen:

Het is een hoop werk om vreemde donor blokjes uit elkaar te halen maar je hebt er later veel plezier van.
Een goed blokje gecontroleerd en schoon en geconserveerd weg gezet is vrij snel weer op te bouwen tot een lopend blokje.
Het schoonmaken en controleren van alle onderdelen is 90% van alle tijd.
Diverse donors zijn ideaal om blokjes compleet te maken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie