Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gast

Bericht door Gast »

wat je kan doen is een theelepel benz in je bougiegat spuiten
bougie erin en starten
als je motor reageert weet je dat het van binnen goed zit :idea:
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
alvast weer bedankt voor de goede voorzetjes.
Maar dat vacuum zuigen met de carburateur erop, dat werkt niet goed. Dan trekt ie n benzine/luchtmengsel
door de sproeier. Het membraan kan je eigenlijk alleen goed testen als ie niet op t blok zit...
Dacht dat ik het moest proberen van uuhhh....jullie ;-)
Spettert je Metje ook benzine terug naar de carburateur?
Niet dat ik weet.
Met een metertje de druk testen gaat denk ik ook niet goed, de afdichting via de zuiger met
1 zuigerveertje is eigenlijk nou niet zo geweldig, dus krijg je een valse uitlezing.
Met zeepsop.. Dat zou eventueel kunnen, denk ik?
Tja, is te proberen, maar zet er niet teveel druk op, en zeker niet als je carburateur is gemonteerd!

Wilde kijken met een fietspomp op het slangetje (van de luchtinlaat) aan te sluiten dan rustig pompdruk er op te zetten
en dan met zeepsop of er iets is waar te nemen, vindt het nl nog steeds te gek dat je het blok moet splitsen om het te zien.
Bij een decomotor compressie meten gaat niet
Ha die Ko, fijn dat je weer terug bent hoop voor je en ons dat je gauw weer ouderwets bent ;-)
Compressie meten is dus te vergeten.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf niet echt denk dat het probleem bij de zuigerveer ligt maar aan de keerring.
Wilde echter zoveel mogelijk andere opties als mogelijk oorzaak uitsluiten.
Je zou (denk ik even uit mijn hoofd) kunnen proberen via het bougiegat lucht in te blazen als je een compressor
hebt(zuiger in de hoogste stand en vasthouden of zetten), de deco eruit halen en vervangen door een bout M10 X 1, die
spartamet van mij geeft 7 1/2 bar druk tijdens de compressieslag, als je zuigerveer kapot is dan zou, als je het membraam
eraf ligt, er lucht uit moeten komen of bij de keerringen of bij de ontluchting van het blok.

zeepsop of bellenblaas zou inderdaad aan moeten tonen of er ergens lucht ontsnapt.
Is het ook niet met een fietspomp te doen de deko in- en uitlaat dicht te maken dan via het bougiegat je zuiger d.m.v.
het verdraaien van het vliegwiel in verschillende standen zetten kan je gelijk met zeepsop kijken of je deko lekt.
Misschien uuhh.....allemaal vandaag is gaan denken voor een makkelijk manier om de keering(en) te testen ;-)

Begin zo langzamerhand aan DIT te denken http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/fotos/ en dan speciaal de onderstaande optie Afbeelding
wat je kan doen is een theelepel benz in je bougiegat spuiten, bougie
erin en starten, als je motor reageert weet je dat het van binnen goed zit
Ko, kan je iets meer daarover zeggen ben niet zo snel van begrip meer, zal de leeftijd zijn. ;-)
Het metje start normaal nog wel alleen komt die meer op toeren en heeft totaal geen trekkracht meer.
Laatst gewijzigd door Ruud op 28-09-2020 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
Het membraan kan je eigenlijk alleen goed testen als ie niet op t blok zit...
Eeen grot probleem van de membraan (en wij praten van de Membraanplaat die achter de Carb zit) is deze metalen Tong. controleer deze tong de afstand van tong een kunststofcarter zal ~0,2mm zij.
Maar hoe kan jij dit controleeren, meet afstantmat? de tong is maar 0,1mm dik. Ik test met de mond blazen en zuigen. de klep moet dicht gaan.
Nu met de Samenvatting Controle Uitgebouwd Membraam.
Het Membraam uitgebouwd
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ziet niet echt helemaal recht, zou beter kunnen ;-)

Close-up Ook niet helemaal afgesloten
Afbeelding

De voor- en achterkant membraamplaat
AfbeeldingAfbeelding

Door nu het gat af te sluiten met duim of vinger vervolgens op het slangetje blazen en te zuigen kan je wel controleren of het membraam afsluit.
Afbeelding
Bij mij was het niet echt helemaal lekker bij het blazen leek het wel een vuvuzela.

Afbeelding
Opnieuw het membraam (uuhh..nu wel recht) vastgezet en de ruimte tussen het membraam en plaat gemeten met uuhh.. mascotte vloeitjes
De afstand van het membraam/lip was 4 � 5 vloeitjes.
Laatst gewijzigd door Ruud op 08-11-2019 22:40, 3 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

als het membraam niet goed afsluit dan wordt het benzine/lucht mengsel (al dan niet gedeeltelijk) teruggeblazen in de carburateur.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
deze afstand instellen is niet zo nodig. Allen als jij aan dit "lekker" grote
gaat zuigde moet de lip dicht gaan. Jij kunt het jij eerste en tweede foto zien det de lip niet dicht afsluit =valse lucht...
en nou nog compressie meten als het tussen 6 en 9 bar is het in order als het beneden 6 bar nieuwe zuigerveer inzetten.
wij horen of lezen van jullie......
zo een compressiemeter bij Ebay Duitsland is goed koop van
Ebay Nr. 310227855102 en 160445543568
let op wij hebben geen TNT met zo extreme verzendkosten.....
als ik op MP kijk vanaf 25Euros..
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
deze afstand instellen is niet zo nodig. Alleen als jij aan dit "lekker" grote
gaat zuigde moet de lip dicht gaan. Jij kunt het jij eerste en tweede foto zien det de lip niet dicht afsluit =valse lucht...
Fehntje, heb de membraamlip goed gezet, en gecontroleerd door er op te blazen en te zuigen op het slangetje wat orgineel op de membraamplaat is aangesloten,
en op het (grote) gat (luchtinlaat) maar nu op de membraamplaat gemonteerde slang en als ik daar aan zuig sluit die af!!.
AfbeeldingAfbeelding

en op het (grote) gat (luchtinlaat) maar nu op de membraamplaat gemonteerde slang en als ik daar aan zuig sluit die af!!.
Afbeelding
Stel dat een keerring lek is dan sluit de lip toch niet?

Tevens heb ik nog een andere complete membraamplaat overgezet en van mijn doordeweekse ;-) goed lopende metje. - ook geen verschil
en nou nog compressie meten als het tussen 6 en 9 bar is het in order als het beneden 6 bar nieuwe zuigerveer inzetten.
Volgens Ko zou bij een decomotor compressie meten niet gaan.
Echter merk wel als het slangetje van de dekoklep naar uitlaat afgedicht is een grote weerstand als ik aan het vliegwiel draai.
De compressie testen is het allerlaatste wat ik dan nog probeer dit eventueel bij een garage.

Wel vandaag geprobeerd of de keerring aan de vliegwiel kant mogelijk te testen was op de volgende manier.
Het vliegwiel verwijdert
Afbeelding

Vervolgens op de inlaat van de membraamplaat een slangetje op aangesloten om daar druk op te kunnen zetten (zie pijlen)
Afbeelding

Het slangetje wat van de dekoklep naar de uitlaat gaat afgedicht aan de dekoklep kant (zie de pijlen), de bougie laten zitten.
Bij het verdraaien van het vliegwiel merkte je nu duidelijk compressie.
Afbeelding

De betreffende keerring waar het omgaat.
Afbeelding

Toen geblazen op het slangetje wat ik op de membraanplaat had aangesloten.
De keerring met zeepsop bewerkt en tijdens het blazen vol verwachting gekeken of er enige actie/bel(en) te zien zouden zijn, helaas niets te zien (':oops:')
Ook voor de zekerheid de dekoklep nog afgesopt, echter nergens een bel te zien.
Afbeelding

Tevens tijdens het blazen de as van het vliegwiel op verschillende standen gezet, maar tot op heden geen bel gezien.
Wil morgen kijken als ik een boortol op de moer van vliegwiel zet of er mogelijk dan iets te zien is.
Als er nog niets te zien is probeer ik het nog niet met blazen maar met een fietspomp op het slangetje wat ik op de dekoplaat heb gemaakt.

Heeft iemand misschien nog een idee om de keerring te controleren of alleen nog maar compressie testen?
MVG Ruud
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
daar ben ik weer, we hebben de dader te pakken.

Verwijder de carburateur zodat je alleen nog de membraamplaat aan het blok hebt.
Afbeelding

Zorg nu dat de membraamplaat goed (luchtdicht) aansluit op de pakking zelf gedaan met 2 dopsleutels ;-)
Bij de pijl kan de plaat ook met een dop vastgezet worden maar bij mij waren 2 doppen voldoende.
Afbeelding

Fabriceer nu een aansluiting op de luchtinlaat van de membraamplaat en aan de andere kant van de aansluiting komt de fietspomp etc.
Afbeelding

Heb je een deko, haal het slangetje wat van de deko naar de uitlaat gaat aan de kant van de uitlaat los en dicht het slangetje af (dit event. met een boortje etc.)
Afbeelding

Haal het vliegwiel er af
Verdraai de as zodat spie van het vliegwiel onderaan zit.
Afbeelding

Tevens kan je de lip van het membraam testen door de fietspomp van het slangetje te halen
dan de spie naar de bovenkant verdraaien en dan ff zuigen aan het slangetje, als het goed is slaat die dicht.

Neem wat zeepsop doe dit op de keering en nu d.mv. de fietspomp voorzichtig druk te geven.
Doe dit niet te hard anders heb je event. kans dat de afdichting op het slangetje van de deko uuhh... als een raket wordt gelanceerd ;-)

Als de keerring niet goed afdicht, is dit nu goed te zien.
Afbeelding

Heb er ook een filmpje van gemaakt wat op Youtube staat.
http://www.youtube.com/watch?v=OJCfbB6oUts

Het controleren had misschien door het slangetje rechtstreeks op de luchtinlaat van de carburateur aan te sluiten ook gekund,
maar wilde het mogelijke risico de carburateur te beschadigen uit sluiten.

De keerring bij het vliegwiel zou zelfs (volgens werkhandboek) zonder het blok te splitsen ook vernieuwt kunnen worden.
Daar staat op pagina 33, Vervangen van de oliekeerring aan de vliegwielzijde (zonder demontage van de motor )
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Robert

Bericht door Robert »

Ik hoop dat dit het is maar weet het niet zeker,denk als je dit doet bij een nieuwe keering hetzelfde gebeurd,was het niet makkelijker geweest om een plugje op de oliedop te zetten mooi filmpje en hoop dat je het gevonden hebt succes :wink:
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

ik vraag me af, was het rond en onder het vliegwiel niet ontzettend smerig en vettig, want hier zou langs de keerring een mensmering mengsel naar buiten gekomen moeten zijn, wel met lage druk want de hoge druk zit aan de andere kant van de zuiger.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Robert

Bericht door Robert »

prutser2009 schreef:ik vraag me af, was het rond en onder het vliegwiel niet ontzettend smerig en vettig, want hier zou langs de keerring een mensmering mengsel naar buiten gekomen moeten zijn, wel met lage druk want de hoge druk zit aan de andere kant van de zuiger.

Mark
Dat wilde ik ermee zeggen een oliekeering is geen lucht afdichting dus zal altijd door laten ook al is dit minimaal je ziet dit natuurlijk maar merk je dit ook dat vraag ik me dan weer af :wink:
Plaats reactie