Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
ja deze keerring kunt jij vervangen als jij deze trekker van pagina 4 deel 8 hebt. jij kunt het ook meet twee lange plaatchroeven proberen
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
iedereen alvast weer bedankt voor de reactie's
Robert schreef:Ik hoop dat dit het is maar weet het niet zeker,denk als je dit doet bij een nieuwe keering hetzelfde gebeurd,was het niet makkelijker geweest om een plugje op de oliedop te zetten mooi filmpje en hoop dat je het gevonden hebt succes :wink:
Robert weet niet wat je hiermee bedoeld :cry:
De druk was echt niet hoog van de fietspomp.
Metje start nu nog met 1x trekken.
Mark schreef:ik vraag me af, was het rond en onder het vliegwiel niet ontzettend smerig en vettig, want hier zou langs de keerring een mensmering mengsel naar buiten gekomen moeten zijn, wel met lage druk want de hoge druk zit aan de andere kant van de zuiger.

Mark, op de afbeeldingen is het dacht ik redelijk te zien dat alles schoon is.
Alleen op de keerring zie je wat smeer.
Afbeelding

Vliegwiel en de omgeving van de keerring was overigens schoon.
Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik wel het idee dat dit de dader is zou toch mooi/makkelijk wezen als als het op zo'n manier te controleren zou zijn.
Roken - oliekeerring motor splitsen.
Geen Rook - oliekeerring vliegwielkant vernieuwen. :wink:
Fehntjer schreef:ja deze keerring kunt jij vervangen als jij deze trekker van pagina 4 deel 8 hebt. jij kunt het ook meet twee lange plaatchroeven proberen
Fehntje, ga het ook proberen de ring komt er denk ik wel uit zonder de trekker 8)
Weet je toevallig welke maat keerring ik moet hebben? ben een newbie.

Als ik de keerring heb vervangen, laat ik het wel weten hoe dit uitpakt.
Laatst gewijzigd door Ruud op 02-11-2020 16:06, 3 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

Als ik nadenk (als ik fout zit moeten mensen het maar zeggen) gaat de zuider naar voren, membraam gaat open en zuigt mengsel aan, zuiger gaat naar achteren en dan zou het mengsel via de spoelpoorten boven de zuiger gedrukt moeten worden.

In jouw geval gaat de zuiger naar voren en wordt via het membraam wat mengsel getrokken maar ook via de keerring lucht, bij het naar achteren gaan wordt het mengsel met extra lucht gedeeltelijk boven de zuiger geduwd maar ook door de keerring heen, ik vraag me af in hoe verre het gebeurd en invloed heeft, zou er namelijk veel ontsnappen via de keerring dan zou ik smurrie verwachten bij het vliegwiel.

Tevens stel ik me dan de vraag, als de keerring aan de vliegwiel kant kapot is hoe lang gaat de keerring aan de andere kant nog mee en is het niet beter het blok toch te splitsen en alle keerringen te vervangen.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Ruud

Bericht door Ruud »

prutser2009 schreef:Tevens stel ik me dan de vraag, als de keerring aan de vliegwiel kant kapot is hoe lang gaat de keerring
aan de andere kant nog mee en is het niet beter het blok toch te splitsen en alle keerringen te vervangen.

Mark
Hoi Mark,
die vraag had ik mezelf ook gesteld :wink: er zijn een paar redenen waarom (nog) niet.
1 - het blokje heeft amper 1000 km gelopen.
2 - het vervangen zonder splitsen lijkt mij niet zo'n probleem.
3 - je weet (als die weer goed zou lopen) dat deze ring zo te controleren is.
4 - de kosten om het te proberen zijn het nu ook niet.
5 - deze AOWer het splitsen wel zou lukken, maar daarna ;-)

Wil het op deze manier gewoon eens proberen en kijken wat het effect is.

Misschien eens op deze manier de keerring controleren op een goed lopent metje en kijken of die wel/geen bellen blaast.

Heb aan Fehntjer gevraagt of er nog verschillen in maten zijn wat betreft die keerringen welke ik moet hebben,
kan jij me daar mogelijk nu uitsluitsel op geven.
MVG Ruud
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

De maat staat waarschijnlijk op de zijkant, kan ze zowat lezen op jou (zeer duidelijke) foto's! :)
Maar wat in beeld is is n ander nummer denk ik
In ieder geval:
De keerring die je moet hebben is de AS 12 x 32 x 7, de S in de aanduiding betekent een zogenaamde 'stoflip' een tweede lip (seal) dus, die heeft geen veertje, deze stofkeerring moet naar de vliegwielkant.
Er is discussie of die nodig is, maar je kan denken dat Sachs daar een reden voor had. Ik zal altijd voor de 2 lippen gaan.
Het 'kamertje' tussen de twee lippen moet je vullen met hoog-temperatuurvet. Het boek zegt Aliva -3, maar er zijn wel andere goede soorten. Zou ergens om een likje vragen, want om nu een hele tube of pot van te kopen voor n lik?

Meet voor je de oude keerring er uit haalt de afstand die deze uit het carter steekt, en probeer de nieuwe ook zo diep te plaatsen.
Daarvoor kan je de oude keerring gebruiken als stootmal, of je moet een mooie vlakke dop, ring ofzo hebben in die maat? Liever niet direct contact met een hamer op je keerring.

Kijk uit dat je spie de keerring niet kapot maakt voor ie erin zit, haal die liever uit de krukpen, maar let dan op dat t spiegat (scherp) je lippen niet raakt.
plus: sla geen hoek uit je carter!
(heb hier n 2ehandsje waar dat is gebeurd...)
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Trouwens: als je kans zou zien om dat 'kamertje' in de keerring opnieuw met vet te vullen zou je het verschil kunnen merken.

Op ouwe Jawa's zat een vetnippel, daar moest je op regelmatige basis de labyrinth"keerring" mee volspuiten. Vooral bij de twins was dit goed merkbaar als je dat net had gedaan, nadat weer s iemand dat (uit onwetendheid? in tijden niet had gedaan.
De labyrinth keerring werd regelmatig toegepast op oudere tweetakten om de carterdruk op pijl te houden, een spuit vet was dan ook regelmatig nodig.

Volgens mij heeft Sachs die twee lippen keerring daarom gebruikt; om meer druk op de goede plek te houden, niet om stof weg te houden van de as.

Foto van een willekeurige keerring met stoflip
Afbeelding
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

als je een nieuwe keerring plaats rond dan eerst met P600 schuurpapier de rand aan de buitenkant af zodat de scherpe kant eraf is, anders sla je de keerring meteen aan de buitenrand kapot met het monteren, doe wat vaseline aan de buitenkant tijdens het monteren om alles soepel te laten verlopen.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Ruud

Bericht door Ruud »

saxoNetje schreef: Kijk uit dat je spie de keerring niet kapot maakt voor ie erin zit, haal die liever uit de krukpen, maar let dan op dat t spiegat (scherp) je lippen niet raakt.
plus: sla geen hoek uit je carter!
(heb hier n 2ehandsje waar dat is gebeurd...)
Mark en Saxonetje !!hartelijk bedankt!!
Blijkbaar ook al eens gedaan :wink:
MVG Ruud
Ruud

Bericht door Ruud »

prutser2009 schreef:als je een nieuwe keerring plaats rond dan eerst met P600 schuurpapier de rand aan de buitenkant af zodat de scherpe kant eraf is, anders sla je de keerring meteen aan de buitenrand kapot met het monteren, doe wat vaseline aan de buitenkant tijdens het monteren om alles soepel te laten verlopen.

Mark
Hallo, zit net een reactie in te tikken en moet aan het werk, staan er al weer 2 reactie's :wink:
Gekkigheid, allemaal weer bedankt voor de info.

Toch nog een een vraagje Saxonetje, daar je blijkbaar ook al eens zo bezig bent geweest, wat denk je zo op
het eerste gezicht, zou dit de oorzaak van het slechte lopen/trekkracht kunnen zijn, of heb je ook zo je vraagtekens.
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
saxoNetje

Updated: gemodificeerde schroevedraaier

Bericht door saxoNetje »

Met schroeven gaat wel, maar ik krijg kouwe rillingen als ik zie dat die TEGEN de as aankomen bij die ene link :shock:
Dan heb je dus wel (heel snel) een beschadigde as...

Dunnere schroeven, en dan liefst met je vliegwiel trekker, de boutgaatjes zitten bijna goed? SCHROEF NIET TE DIEP: lagerschade is nog erger...

Aan jou fotos kan ik niet tippen Ruud, mn meiske wil niet dat ik de Canon in de schuur gebruik... (Gelijk heeft ze want ik ben soms wat slordig)

Afbeelding :twisted:

Update gedeelte:
Wat ook kan, deze gebruikte ik (vooral) ook bij BMW twins achter t vliegwiel/koppeling.
Een (oude) schroevendraaier verhitten en drie (twee bij Metjes?) mm haaks omzetten, dan mooi afwerken met een wetsteentje. Dan met een smal beiteltje even twee gaatjes in de keerring, die schroevedraaier erin en dan om -en- om trekken. Niet je as raken, daar blijf ik over bezig..

Enne; nee, ik hoefde dat niet met schade en schande te leren, ik heb t 'echt' geleerd 8)
Maar WEL vrij vaak zoiets weer op moeten lossen...
Plaats reactie