Met krijgt plotseling te weinig lucht!

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

pretmet

Bericht door pretmet »

Ja, soms moet je iets 10x zeggen, anders leest men er overheen he.
Ik vermeld dat ik een origineel filter heb, waarna er gevraagd wordt of ik geen imitatiefilter heb. ;)
Goed, laten we daar niet over verder discussi�ren. :)

Hier de foto's van het nieuwe luchtfilter welke de lucht dus nauwelijks doorlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het oude filter is precies hetzelfde als het hierbovenstaande filter, het verschil is, dat die wel genoeg lucht doorlaat, en deze niet.

Groetjes, Pretmet
Pret, op de Spartamet
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
mooie eetstockjes luchfilter . de numer S1 is voor de rotary block gebowd
. Mijn Tip ruilen bij de verkoper.

dit Luchtfilter Video kan je kijken:
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
pretmet

Bericht door pretmet »

Bedankt voor jullie antwoord. Ik vind het in ieder geval niet kunnen dat dit als een origineel filter wordt aangeboden, als dit dus van een ander soort blok is! :evil:

Ik ga er in ieder geval even wat van zeggen.

Laat wel even horen hoe het is afgelopen.

Groetjes, Pretmet

PS, mijn vorige luchtfilter is van hetzelfde type, maar deze laat de lucht prima door.
Trouwens, originele filters worden zeker ook niet meer gemaakt? Of wel? :?:
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Afijn, hoe het uiteindelijk is afgelopen: Kreeg geen reactie meer...
Zal het moeten doen met dit filter.

Zelf dan maar de oplossing gemaakt, die hier vaak wordt aangekaart. Dat is namelijk een (of een aantal) gaatje(s) boren in de kap rondom de luchtfilter.
Ik heb er twee geboord en de met liep een aantal weken fantastisch. :D

Sinds een paar dagen wil hij toch z'n top wat minder goed halen. Hoe dat komt ga ik nog even onderzoeken. :? Carb is in ieder geval schoon en wordt schoon gehouden met een dosis fuel-fit in de benzine.

Bougie was in ieder geval goed gekleurd (beige/bruin/oker, of hoe je de ideale kleur noemt).

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de tips, reacties en oplossingen, al dan niet in dit topic. :)

Groetjes, Pretmet
Pret, op de Spartamet
Gast

Bericht door Gast »

Jammer dat het nog steeds niet in orde is.
Ik heb toch sterk het gevoel dat je carb de schuldige is, ik weet het eigenlijk
wel zeker.
Als alles (keerringen en zo) in orde is, blijft dat als enige over.
En knoeiwerk als gaatjes in kappen maken heeft GEEN ENKELE zin...
Maar goed, je schijnt het al opgegeven te hebben...
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

pretmet schreef: Zelf dan maar de oplossing gemaakt, die hier vaak wordt aangekaart. Dat is namelijk een (of een aantal) gaatje(s) boren in de kap rondom de luchtfilter.
Ik heb er twee geboord en de met liep een aantal weken fantastisch. :D

Sinds een paar dagen wil hij toch z'n top wat minder goed halen. Hoe dat komt ga ik nog even onderzoeken. :?
Nieuwe type filters laten minder lucht door dus ze verstoppen ook sneller.
gaten in de kap boren laat dan de kap en filter helemaal weg. :shock: die kap is er voor dat er geen water in de motor komt.:!:

Ik heb op Ko's advies hier op het forum 3 oude originele sachs filters in de ultrasoonreiniger gegooid. en ik rijd met half gas 26 km/u en vol gas 30

en ik heb geen gaten in de kap !
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Probeer eens een CDI-wissel. Je zal niet de eerste zijn waarvan de CDI de geest geeft of heeft gegeven.

Iemand in je buurt met een Spartamet?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
pretmet

Bericht door pretmet »

@ Ko, haha ik heb het zeker niet opgegeven. :P Misschien verwoordde ik het wat verkeerd. Maar ik snap je punt over de carburateur, ga die nog eens even nakijken op fouten. :)

In ieder geval weer bedankt voor de nuttige tips & tricks.

Ik heb een ontgrensde CDI besteld, kijken wat dat oplevert. (Wilde zowiezo al een ontgrensde CDI halen, vanwege de betere verbranding en prestaties).

En helaas zijn die orgi-filters nauwelijks meer te krijgen. Ik zal morgen eens het filter wat ik nu heb eens even goed reinigen met stofzuiger en (was)benzine. (zoekfunctie).
Trouwens Vrotkees, die gaatjes in de kap hebben wel degelijk nut, is zelfs een tip bij de FAQ als je met niet harder wil met een ontgrensde CDI. Dit zal ongetwijfeld komen door het ontbreken van de orgi-filters, denk ik :?: Die gaatjes heb ik natuurlijk wel gemaakt op de manier zoals hier beschreven staat! Geen knoeiwerk gedaan dus. ;)

Morgen dus ff het filter schoonzuigen en wassen (met (was)benzine uiteraard). Laat wel even horen wat daarvan het resultaat is. :)

Groetjes, Pretmet
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Goeiemiddag Spartametfans,

Gister is er even wat tussengekomen, dus ben vandaag begonnen met het luchtfilter schoon te maken.

Heb net veel gelezen via de zoekfunctie. Jammer dat er veel filters worden verkocht onder de naam van een origineel filter.
Ik las dat sommige van deze de lucht nog slechter doorlaten als een vies origineel filter. Wordt dus tijd om zelf een luchtfilter te gaan maken.
Zag een post van Ko, dat het kan met een plastic pannenspons en een wasemkapfilter. Valt eens uit te proberen. :)

Eerst maar eens afwachten wat het resultaat is na schoonmaak.

Groetjes
Pret, op de Spartamet
Gast

Bericht door Gast »

Het is dus OF een plastic pannensponsje gedrenkt in olie,
of een stuk grof DROOG! wasemkapfiter.
Een stalen pannenspons (gedoopt)kan ook,
maar dan een grofmazige en niet die moderne met zeep erin!
Het is overigens niet zo erg als je in een redelijk zandvrije omgeving woont,
het filter te laten vervallen.
Heel veel vroegere Engelse motoren met een Amal-carburateur hadden ook geen filter. :shock:
Plaats reactie