Pagina 2 van 5
Geplaatst: 06-08-2015 10:58
door spartarie
OK, ik zou het dan met twee kleinere gaatjes willen proberen die samen ongeveer hetzelfde oppervlak hebben als het gaatje wat er nu zit (1.2 mm).
Dat zouden dan gaatjes van ongeveer 0,8 mm worden, en dan eentje in de bovenste en eentje in de onderste helft van de venturie.
In een nieuw venturie buisje uiteraard.
Zo mooi als een viertakt krijg je het waarschijnlijk nooit aan het lopen maar toch....
Geplaatst: 06-08-2015 12:56
door Vrotkees
Een Metje is soms een rijdend test laboratorium.
en wie niet test die niets wint

Geplaatst: 06-08-2015 18:22
door Vrotkees
Vandaag naar een "storing" aan een MET geweest.
De MET startte gewoon maar bleef hoog in de toeren draaien.
De gashefboom op de Bing kwam niet meer geheel terug tegen de eind aanslag.
De stelschroef aan de stuurhendel iets ingedraaid zodat de hefboom weer tegen de eindaanslag kwam en de MET draaide weer perfect en reageerde weer op het gas.
Nu de vraag wat heeft dit met dit onderwerp van de stijgbuis te maken.
Namelijk dit
Het viel me op dat als de gasschuif een fractie een paar mm omhoog gaat het toerental flink omhoog gaat maar er geen trekkracht is.
Pas als de gasschuif helemaal open is, is er pas trekkracht
Misschien zou je dan het 2de gaatje niet halverwege maar verder beneden kunnen zetten.
Geplaatst: 06-08-2015 20:41
door spartarie
Was dat niet de koppeling die pas bij een zeker toerental gaat aangrijpen?
Geplaatst: 06-08-2015 21:06
door Vrotkees
Dat ook maar het viel me op dat het motortje meteen reageert op het gas
een fractie dat de gasklep opengaat vliegt het toerental omhoog.
en je voelt dat de MET ervan door wil. ( deels slippende koppeling )
Pas met volgas begint ie pas echt te trekken omdat de koppeling vol ingrijpt.
Dit is misschien goed voor een experiment
Kijken waar de gaten in de stijgbuis geplaatst moet worden.
Logischerwijze zou ik nu ik dit gezien heb het eerste gat in de stijgbuis vrij onderaan zetten.
ik dacht hier meteen aan toen ik de "storing" gevonden had.
Geplaatst: 06-08-2015 21:43
door spartarie
Of drie gaatjes van 0,7 mm, een beneden, een in het midden en eentje bovenin.
Dat wordt een mooi projectje voor de komende winter, ik heb het nu veel te druk met rijden !

Geplaatst: 06-08-2015 22:03
door Vrotkees
Ooh wat is het een straf om met onze metjes te rijden met dit weer
Ging vandaag eens lekker friet halen, geen zin om te koken.
Zat iemand op het terras bij de cafetaria een beetje aangeschoten Hips Burp Hips.
Ik kom naar buiten doe de friet in de Fietstas en trek 1 keer aan het touwtje en de MET loopt meteen.
Die man viel letterlijk van verbazing van de stoel af

Geplaatst: 19-09-2015 13:49
door spartarie
Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd.
Het leek mij het gemakkelijkst om een boormal te maken, in een aluminium strip van 10 mm dik.
Eerst het centrale gat van 2 mm in een stukje messing rond 5 geboord, zo'n 35 mm diep.
Vervolgens het asje in de boormal en alle boringen gemaakt.
Daarna het asje op de juiste maat afgedraaid.
Hier zie je oud en nieuw.
Hier het venturiebuisje in de carburateur.
Ik heb er net een proefrit mee gemaakt, het werkt goed.
Geen viertakten meer bij halfgas, misschien wordt ook het benzineverbruik (nog) minder.
Ik wil het ook nog uitproberen in een naar 10 mm opgeboorde carb.
Geplaatst: 19-09-2015 22:25
door Vrotkees
Dat ziet er goed uit Spartarie ///
Nu eens wat kilometers maken om te testen hoe het functioneert.
en vooral blijft functioneren.
dat is het leuke van experimenteren gaat het goed of fout je leert er altijd van

Geplaatst: 20-09-2015 00:08
door spartarie
Ik ben gek op experimenteren, vraag maar aan m'n....