Pagina 2 van 2

Re: Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid

Geplaatst: 28-02-2016 10:38
door spartarie
huijerh@upcmail.nl schreef:Sinds een maand ben ik de gelukkige bezitter van een Saxonette.

Nadat ik onlangs een gaatje in de CDI geboord had was de snelheidsbeperking en het rammelen bij 27 km weg.
Maar, bij een snelheid nabij en vooral over 30 km is er toch nog, zij het in mindere mate gerammel.
Bij hoge toerentallen kan de motor lucht/brandstof mengsel tekort komen, zulks door onvoldoende aanvoer als gevolg van de beperkte afmetingen van de toe/afvoer poorten.
Vervolgens door bijvoorbeeld wind in de rug, of heuvelafwaarts kan dan de krukas door de snelheid van de brommer worden aangedreven, een fractie later weer door het dan weer wel toereikend explosieproces. De druk op de zuiger-pen zal bijgevolg dan afwisselend naar boven en beneden gericht zijn waardoor het gerammel. Bij voldoende smering wat het geval is, zal dit geen probleem geven.
Overigens is bij een ongeboorde CDI ook het afwisselende aandrijven van zuiger of de bromfiets op krukas ook de oorzaak van het gerammel.
Dit gaat dan in nog grotere mate gepaard met uitstoot van onverbrand.

Mogelijk werd deze info al eerder vermeld maar las dit nog niet onder gerammel.
Elk motorblok heeft een bepaald werkgebied, waarin alles goed funktioneert.
In ons geval heeft dat te maken met timing van spoelpoorten en ontsteking.
Dreig je buiten dat werkgebied te komen, door harde rugwind of heuvelafwaarts rijden kan je ook.....het gas dicht(er)draaien.
Beter voor je blokje en voor het brandstofverbruik.