Pagina 2 van 3
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 22-02-2021 21:40
door Vrotkees
De er is een nieuwe paus uitvoering hebben we bijna allemaal hier op het forum wel eens gehad.
Er zijn van die kleine dingen die leden getest en gedaan hebben in al die jaren om verbeteringen te maken.
Je kunt namelijk die nieuwe koppelingskeerring (18x32x5 met stoflip) extra borgen.
Er zijn er die door met een centerpons enkele punten in de pasvlakken van de keerring in het carter delen slaan (daar krijg ik persoonlijk rillingen in mijn nek van omdat ik een vliegtuigbouw/monteurs achtergrond heb)
Je kunt ook heel dun vloeibare pakking (Curil of Hylomar) op de rand van de keerring smeren.
Dan klapt ie er echt niet meer uit, verslijten/verouderen kan ie uiteraard wel maar dat merk je met het oliepeil controleren en bijvullen.
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 23-02-2021 06:08
door Spartapappa
Dejavu gevoel.
Ook ik zou toen voor het eerst een lange rit gaan maken toen de keering scheef ging.
Gelijk wist ik wat het was, dit had ik echter al met de 399 van mijn vader gehad.
Zoals vrot altijd zegt, haal elk vreemd blokje eerst uit elkaar voor je er lange ritten mee maakt.
Als ik 299/399 op het cilindertje zie staan, denk ik altijd aan deze twee ervaringen.
Zelf rij ik ook met een 399 maar deze keering is geborgd !
Zoals men weet heeft de 099/199/499 hier geen last meer van.
Wel kan de keering kapot gaan natuurlijk.
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 23-02-2021 07:15
door Prutser-2009
Niet iedere 299 heeft hier last van , getuige dat ik mijn spartamet 17 jaar bereden heb zonder dat er een keerring uitging.
maar ieder motorblokje is onderhevig aan slijtage, de een wat meer dan de ander.
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 23-02-2021 09:37
door Spartapappa
Ik zal je eerlijk zeggen prutser.
Rij met 099 199 399 499.
Maar nog nooit met een 299 gereden.
In mijn schuur op de plank ligt er een compleet uit elkaar.
Deze is in bijna nieuwstaat !
Dus misschien ooit kom ik ook op een 299 te rijden.
Nu 0 ervaring met een 299

Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 23-02-2021 12:26
door Vrotkees
299 is de beste versie als je met je metje kilometers gaat vreten.
Is de versie met de minste onderdelen en wel al de grote koelribben en meer olie.
Zet er een CDI loze spoel op en je hebt nog minder storingen.
Helicoil M5/M6 setjes zijn wel een vereiste bij dit type blokje omdat de schroefdraad die ze bij Sachs aanbrachten destijds niet iets is om naar huis te schrijven.
Ook komen gietfouten in de ontluchting voor waardoor ze keerringen eruit bleven duwen.
Daarom zie je ook veel losse 299ers omdat ze vervangen werden onder garantie en bleven liggen bij fietsenmakers.
een dremeltje of beiteltje lost dat gietfout probleem makkelijk op
Als je eenmaal zo een setjes hebt zie je dat de schroefdraad inserts navullingen bijna geen drol kosten.
299ers ze hebben in het begin wat meer aandacht nodig maar dan is het kilometers maken.

Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 18-03-2021 20:31
door Arie de Knaller
goeiedag,
vandaag, bij een heren met wezen kijken, van denk ik ergens jaren negentig, er zitten van die pipo de clown stickertjes op i.i.g.
ziet er piekfijn uit, alleen zijn ze aan het beunen geweest om m aan de praat te krijgen, wat niet gelukt is, de plastic kappen hebben ze ondertussen wel naar de klote gedraaid, zie het wel zitten, alhoewel de jaren 90 modellen niet de beste waren dacht ik.
hij lekt ook iets bak olie, maar wil m toch open halen om de keerringen te vervangen en te borgen.
gr ari de knaller.
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 18-03-2021 22:53
door Vrotkees
Heren metje is geen enkel probleem uit die jaren.
Het zijn de dames (zwanenhals) modellen van 91-94 die veel eerder kunnen breken.
Waren de hoog volume dagen en dan werd wel eens wat te snel gebogen om de aantallen te halen.
Rijwielnet heeft hier een mooi stukje over het begin en de problemen van die uit 1 stuk gebogen frames.
Onze metjes hebben een dikkere framebuis dan de normale fietsen
http://www.rijwiel.net/spafra2n.htm
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 19-03-2021 01:05
door spartarie
Ik ben van de herenliefde....wat spartamet betreft tenminste.
Zo'n damesframe. hoe dan ook, klopt constructief gezien gewoon niet. allen bedacht omdat vrouwen ( soms) jurken of rokken dragen.
Ik heb een jaar of drie een saxonette luxes gehad en ik vond het maar een zwabberding, in vergelijking met een herenframe.
Maar ook hier stapte ik gewoon op de mannenmanier (been over het zadel) op.
Maar ik kan me voorstellen dat voor bepaalde handicaps een damesframe handiger is!
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 19-03-2021 06:10
door Spartapappa
Ik had als ik van mijn herenmet op mijn zwanenhals dlx uit 93 stapten, altijd het gevoel of eerst het voorwiel de bocht nam........en het achterwiel pas een paar seconden later volgde.
Echt een herenmet frame voelt zo veel stijver aan.
Met een zwanenhals durf ik niet hard door de bocht hoor!
Re: goeiedag, even voorstellen
Geplaatst: 19-03-2021 08:06
door Prutser-2009
Het heremmet frame met de knik in de bovenste buis is zo ongeveer het sterkste frame wat ze gemaakt hebben.