Niet meer starten bij warme motor
Re: Niet meer starten bij warme motor
Dat valt mee. E10 zelf als mengsel is niet schadelijk voor je motor. Zolang je auto er maar op voorbereid is. Elke auto van 2011 en nieuwer is gebouwd om E10 te accepteren. Daarbij zijn veel oudere auto's, zoals mijn 850 uit 1996 ook gewoon geschikt. Maar dat is niet altijd het geval bij auto's ouder dan 2011! Het enige probleem wat je kunt ondervinden bij geschikte auto's is bij lange stilstand.
De ethanol wil zich scheiden van de benzine omdat dit water onttrekt uit de lucht. Het water kan niet mengen met benzine. Dus er vind een scheiding plaats tussen Benzine en Ethanol en nu plus water! De pure ethanol zinkt naar de bodem en word zo opgepikt door de brandstofpomp en naar de motor gestuurd. En dit is wat de problemen geeft. Maar in de praktijk krijg je start problemen en gaan mensen naar de garage om te flushen en in de meeste gevallen ben je dan ook klaar. Als je pech hebt kost het je een pomp en injectoren. Leidingen houden het nog wel even vol. Motorschade heb je niet direct. Al moet ik wel zeggen: Ze maken ze niet meer als vroeger.
Dit is tenminste mijn persoonlijke ervaring. Mijn motorfiets heeft E10 ook overleeft. Alleen het brandstofsysteem had schade. Het blok zelf niet.
Het probleem bij oudere auto's is dat de rubbers, pakkingen, leidingen en aluminium onderdelen niet tegen ethanol kunnen. Zo krijg je lekkages en aantastingen van je blok (al zijn de cilinders en zuigers zelf niet van alu). De compressie is gelijk! Alles tussen de 1:9 en 1:12 is goed (Een moderne benzine motor zonder turbo heeft gemiddeld 1:10 en sportwagens 1:12) voor E85. Alleen hele oude auto's met gietijzeren blok hebben nog 1:8 en dat zijn vaak ook vrijloop motoren (kleppen kunnen de zuiger niet raken als b.v. de distributie riem breekt). Het octaan gehalte van ethanol is hoger (ongeveer 109) wat het geschikt maakt voor hogere compressies. voor meer efficiëntie. Maar dit is geen keiharde eis voor de werking. Er zal geen schade optreden. LPG heeft ook een hoger octaan dan benzine (ongeveer 110). Dit is opzich wel weer leuk voor turbo motoren! Hogere compressie is meer efficiëntie en dus meer power! Wat wel een probleem kan zijn is hitte. Diesel brand op ongeveer 400Gr, benzine 700 en LPG 1200! Ik weet echter niet bij welke temperatuur ethanol verbrand. Ik vermoed iets hoger dan benzine, maar lager dan LPG. Misschien tussen de 800-900gr? Je kleppen kunnen hier gewoon tegen. Dit is weer wel een probleem op LPG wat harde klepzetels eist (dit probleem kun je verzachten met Flashlube. Maar niet elke motor is geschikt voor LPG).
Maar zolang er maar maximaal 10% ethanol in zit vormt dit geen probleem. Boven de 10% krijg je inderdaad wel problemen! Tenzij je inderdaad een "flex-fuel" wagen hebt. Die kan op zowel E85 als normale benzine rijden. De computer detecteert het soort brandstof en past de loop daarop aan. Maar in Nederland rijden ze vrijwel niet. Ethanol is per L goedkoper, maar je komt er ook minder ver mee. Dus dat is een sigaar uit eigen doos uiteindelijk. Daarbij kun je het maar op een beperkt aantal plaatsen tanken en valt zo'n auto niet onder de klasse "zero emission". Dus je hebt geen financiële voordelen ermee vs een benzine auto, komt minder ver met de brandstof en de auto zelf is duurder! Alleen maar nadelen. In de VS is het inderdaad een stuk gangbaarder. Daar hebben dat soort wagens wel een nut.
Een groter probleem bij moderne wagens zijn juist de mechanismes die ervoor moeten zorgen dat de motor aan emissie eisen voldoet! Niet de E10 zelf!
Carterventilatie die blowby. Dus reeds verbrande uitlaatgassen die langs de zuiger in het carter komt terug ventileren de inlaat in (zuurstofarme en vervuilde lucht met olie nevel die op termijn het systeem verstopt en de druk niet weg kan en zich naar buiten forceert via pakkingen en dus voor lekkages gaat zorgen). Catalysatoren die voor een restrictie zorgt in de uitlaat. Vroeger ging dat met een slangetje gewoon de buitenlucht in en zat er geen CAT in de uitlaat.
De motor moet wel presteren! Maar wel met een hand op zijn keel. Geen geweldig plan bij een motor die in principe een luchtpomp is.
En de verplichting om een motor zuinig te bouwen. Grote "zuinige" SUV hokken met een miezerige 1.6 turbo motor?
Tuurlijk. De motor is zuinig! Maar gaat het geen 300.000Km volhouden. Een 3L 6 cilinder non-turbo wel! Makkelijk zelfs bij goed onderhoud. Maar is weer niet zuinig.
Maar in een tijd waar de meeste auto's lease bakken zijn of van de zaak boeit niemand dat wat. Tegen die tijd hebben wel allang weer een nieuwe!
Het is een wegwerp artikel geworden.
Wel geloof ik dat het schadelijk kan zijn voor kleinere 2 takt motoren als ze er niet op gebouwd zijn!
Als bij ons metje de cilinderwand zelf en de zuiger van alu zijn zal dit zeker aangetast worden op termijn. Zeker als de ethanol niet wil mengen met de 2-takt olie zoals spartarie had gezegd (Heb ik geen ervaring mee. Maar ik geloof hem!). Dan is dat vragen om grote problemen.
De ethanol wil zich scheiden van de benzine omdat dit water onttrekt uit de lucht. Het water kan niet mengen met benzine. Dus er vind een scheiding plaats tussen Benzine en Ethanol en nu plus water! De pure ethanol zinkt naar de bodem en word zo opgepikt door de brandstofpomp en naar de motor gestuurd. En dit is wat de problemen geeft. Maar in de praktijk krijg je start problemen en gaan mensen naar de garage om te flushen en in de meeste gevallen ben je dan ook klaar. Als je pech hebt kost het je een pomp en injectoren. Leidingen houden het nog wel even vol. Motorschade heb je niet direct. Al moet ik wel zeggen: Ze maken ze niet meer als vroeger.
Dit is tenminste mijn persoonlijke ervaring. Mijn motorfiets heeft E10 ook overleeft. Alleen het brandstofsysteem had schade. Het blok zelf niet.
Het probleem bij oudere auto's is dat de rubbers, pakkingen, leidingen en aluminium onderdelen niet tegen ethanol kunnen. Zo krijg je lekkages en aantastingen van je blok (al zijn de cilinders en zuigers zelf niet van alu). De compressie is gelijk! Alles tussen de 1:9 en 1:12 is goed (Een moderne benzine motor zonder turbo heeft gemiddeld 1:10 en sportwagens 1:12) voor E85. Alleen hele oude auto's met gietijzeren blok hebben nog 1:8 en dat zijn vaak ook vrijloop motoren (kleppen kunnen de zuiger niet raken als b.v. de distributie riem breekt). Het octaan gehalte van ethanol is hoger (ongeveer 109) wat het geschikt maakt voor hogere compressies. voor meer efficiëntie. Maar dit is geen keiharde eis voor de werking. Er zal geen schade optreden. LPG heeft ook een hoger octaan dan benzine (ongeveer 110). Dit is opzich wel weer leuk voor turbo motoren! Hogere compressie is meer efficiëntie en dus meer power! Wat wel een probleem kan zijn is hitte. Diesel brand op ongeveer 400Gr, benzine 700 en LPG 1200! Ik weet echter niet bij welke temperatuur ethanol verbrand. Ik vermoed iets hoger dan benzine, maar lager dan LPG. Misschien tussen de 800-900gr? Je kleppen kunnen hier gewoon tegen. Dit is weer wel een probleem op LPG wat harde klepzetels eist (dit probleem kun je verzachten met Flashlube. Maar niet elke motor is geschikt voor LPG).
Maar zolang er maar maximaal 10% ethanol in zit vormt dit geen probleem. Boven de 10% krijg je inderdaad wel problemen! Tenzij je inderdaad een "flex-fuel" wagen hebt. Die kan op zowel E85 als normale benzine rijden. De computer detecteert het soort brandstof en past de loop daarop aan. Maar in Nederland rijden ze vrijwel niet. Ethanol is per L goedkoper, maar je komt er ook minder ver mee. Dus dat is een sigaar uit eigen doos uiteindelijk. Daarbij kun je het maar op een beperkt aantal plaatsen tanken en valt zo'n auto niet onder de klasse "zero emission". Dus je hebt geen financiële voordelen ermee vs een benzine auto, komt minder ver met de brandstof en de auto zelf is duurder! Alleen maar nadelen. In de VS is het inderdaad een stuk gangbaarder. Daar hebben dat soort wagens wel een nut.
Een groter probleem bij moderne wagens zijn juist de mechanismes die ervoor moeten zorgen dat de motor aan emissie eisen voldoet! Niet de E10 zelf!
Carterventilatie die blowby. Dus reeds verbrande uitlaatgassen die langs de zuiger in het carter komt terug ventileren de inlaat in (zuurstofarme en vervuilde lucht met olie nevel die op termijn het systeem verstopt en de druk niet weg kan en zich naar buiten forceert via pakkingen en dus voor lekkages gaat zorgen). Catalysatoren die voor een restrictie zorgt in de uitlaat. Vroeger ging dat met een slangetje gewoon de buitenlucht in en zat er geen CAT in de uitlaat.
De motor moet wel presteren! Maar wel met een hand op zijn keel. Geen geweldig plan bij een motor die in principe een luchtpomp is.
En de verplichting om een motor zuinig te bouwen. Grote "zuinige" SUV hokken met een miezerige 1.6 turbo motor?
Tuurlijk. De motor is zuinig! Maar gaat het geen 300.000Km volhouden. Een 3L 6 cilinder non-turbo wel! Makkelijk zelfs bij goed onderhoud. Maar is weer niet zuinig.
Maar in een tijd waar de meeste auto's lease bakken zijn of van de zaak boeit niemand dat wat. Tegen die tijd hebben wel allang weer een nieuwe!
Het is een wegwerp artikel geworden.
Wel geloof ik dat het schadelijk kan zijn voor kleinere 2 takt motoren als ze er niet op gebouwd zijn!
Als bij ons metje de cilinderwand zelf en de zuiger van alu zijn zal dit zeker aangetast worden op termijn. Zeker als de ethanol niet wil mengen met de 2-takt olie zoals spartarie had gezegd (Heb ik geen ervaring mee. Maar ik geloof hem!). Dan is dat vragen om grote problemen.
Re: Niet meer starten bij warme motor
Allereerst wil ik graag iedereen de beste wensen geven voor 2025! 
Dat wij allen 2025 gezond en met plezier mogen doorbrengen en weer vele kilometers mogen afleggen op onze metjes!
Gisteren avond kreeg ik na wat begrijpelijke vertraging van de bezorger in goede staat mijn uitlaatje enzo binnen!
Ow, wat glimpt dat mooi! En tot mijn verbazing: Er staat zelfs Sachs op!
Ongeloofgelijk dat er nog steeds OEM onderdelen gemaakt worden voor onze metjes na al deze jaren! Leuk om te zien dat er nog steeds voldoende markt voor is zodat de fabriek ze blijft produceren! Hulde!
Ik ben erg blij verrast!

Klik voor vergroting
Morgen ga ik lekker aan het metje sleutelen.
Nieuwe uitlaat, uitlaat ring, trillingsdemper, luchtfiltertje, bougie, membraam controleren, en uitlaatpoortje schoonmaken.
Ik ben hoopgevend dat dit het startprobleem bij warme motor moet oplossen!

Dat wij allen 2025 gezond en met plezier mogen doorbrengen en weer vele kilometers mogen afleggen op onze metjes!
Gisteren avond kreeg ik na wat begrijpelijke vertraging van de bezorger in goede staat mijn uitlaatje enzo binnen!
Ow, wat glimpt dat mooi! En tot mijn verbazing: Er staat zelfs Sachs op!
Ongeloofgelijk dat er nog steeds OEM onderdelen gemaakt worden voor onze metjes na al deze jaren! Leuk om te zien dat er nog steeds voldoende markt voor is zodat de fabriek ze blijft produceren! Hulde!
Ik ben erg blij verrast!

Klik voor vergroting
Morgen ga ik lekker aan het metje sleutelen.
Nieuwe uitlaat, uitlaat ring, trillingsdemper, luchtfiltertje, bougie, membraam controleren, en uitlaatpoortje schoonmaken.
Ik ben hoopgevend dat dit het startprobleem bij warme motor moet oplossen!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Niet meer starten bij warme motor
Zover als ik weet, staat er op de imitatie uitlaatjes ook gewoon Sachs.
Bij de ronde uitlaten kunnen de bevestigings ophang punten scheuren.
Dit gebeurt bij de imitatie, maar ook bij de originele uitlaatjes !
Wat wel weer beter is bij de imitatie uitlaten is de bevestiging van de middendemper, bij de originele exemplaren gaan deze los zitten.
Dit geeft een hele nare harde rammel ! Door een parker op de juiste plaats in de uitlaat te schroeven kun je dit oplossen.
Meestal is dit maar een tijdelijke oplossing…
Bij de ronde uitlaten kunnen de bevestigings ophang punten scheuren.
Dit gebeurt bij de imitatie, maar ook bij de originele uitlaatjes !
Wat wel weer beter is bij de imitatie uitlaten is de bevestiging van de middendemper, bij de originele exemplaren gaan deze los zitten.
Dit geeft een hele nare harde rammel ! Door een parker op de juiste plaats in de uitlaat te schroeven kun je dit oplossen.
Meestal is dit maar een tijdelijke oplossing…
Re: Niet meer starten bij warme motor
Grappig! Ben benieuwd of dat toegestaan is. Maar Sachs zal daar vast wel van af weten verwacht ik als dat klopt.
Een gescheurde bevestigingsplaat heb ik nog niet gehad (afkloppen). Wel bij mijn 1e uitlaat dat die las voor die lange stang naar het trillingsdemper af brak waardoor ik het hele binnenwerk eruit kon trekken. Maar nu je het zegt:
Dat zal verklaren waarom mijn huidige uitlaat zo ontzettend rammelt! Ik hoor het tijdens het rijden niet echt. Er zitten 2 gaten in geboord om nog wat uitlaat flow te krijgen in dat verstopte ding. En zo stil is een metje met lekke uitlaat niet meer. Hij klinkt net als een 2 takt scooter (ben ik aan gewend geraakt. Heb daar niet zo veel last van). Dat knetterende lawaai overstemt een beetje alles. Maar als ik langs een muur rij is het metalen gerammel uit de uitlaat wel goed hoorbaar. Ik dacht altijd dat het gewoon vuil/zooi was die dit veroorzaakte (gezien hij verstopt zit).
Hoogste tijd voor een andere uitlaat dus!
Ik kan me herinneren dat een metje met goede uitlaat heel erg stil is. Niet te geloven achteraf dat ik zoveel jaren heb doorgereden met een kapotte uitlaat. Dit gaat een hele openbaring worden morgen verwacht ik!
Mijn metje heeft overigens geen decompressor. De nippel voor het slangetje ervoor zit echter wel op deze uitlaat. Is het beter deze af te doppen met iets, of maakt dat niet uit?
Een gescheurde bevestigingsplaat heb ik nog niet gehad (afkloppen). Wel bij mijn 1e uitlaat dat die las voor die lange stang naar het trillingsdemper af brak waardoor ik het hele binnenwerk eruit kon trekken. Maar nu je het zegt:
Dat zal verklaren waarom mijn huidige uitlaat zo ontzettend rammelt! Ik hoor het tijdens het rijden niet echt. Er zitten 2 gaten in geboord om nog wat uitlaat flow te krijgen in dat verstopte ding. En zo stil is een metje met lekke uitlaat niet meer. Hij klinkt net als een 2 takt scooter (ben ik aan gewend geraakt. Heb daar niet zo veel last van). Dat knetterende lawaai overstemt een beetje alles. Maar als ik langs een muur rij is het metalen gerammel uit de uitlaat wel goed hoorbaar. Ik dacht altijd dat het gewoon vuil/zooi was die dit veroorzaakte (gezien hij verstopt zit).
Hoogste tijd voor een andere uitlaat dus!

Ik kan me herinneren dat een metje met goede uitlaat heel erg stil is. Niet te geloven achteraf dat ik zoveel jaren heb doorgereden met een kapotte uitlaat. Dit gaat een hele openbaring worden morgen verwacht ik!
Mijn metje heeft overigens geen decompressor. De nippel voor het slangetje ervoor zit echter wel op deze uitlaat. Is het beter deze af te doppen met iets, of maakt dat niet uit?
Re: Niet meer starten bij warme motor
Tot mijn blije verbazing was het vandaag een schitterende dag geworden om aan mijn metje te sleutelen.
Lekker zonnetje erbij. Wel wat frisjes, maar dat mag de pret niet derven, Ook wat foto's gemaakt als plaatje bij het praatje.
Klik op een foto voor een vergroting:

De patiënt!
Ik begon met het luchtfilter. De oude was droog, maar wel vrij grijs geworden. Tijd voor een nieuwe! Ze zitten er duidelijk niet voor niks op.
Was vrij simpel. Kapje achterkant eraf en "plop", oude eraf en nieuwe erop.

Eerst het oude uitlaatje eraf. Ding ging vrij soepel. 4x T27 boutjes waarmee het oude uitlaatje tegen de bodem van het blokje zat geschroefd.
Deze gingen soepel los. Aan de voorkant zat deze vast aan het trillingsdemper met 1x M8 bout. Hierna kwam het geheel los. En ow, wat rammelde die oude uitlaat zeg. Kon door de opening zien dat dat binnenste buisje inmiddels gewoon los in die demper lag. Dus dat was de oorzaak van dat gerammel! Exact zoals Spartapapa zei. Daarbij zat die ook vol met andere rommel.
Tijd voor een mooie glimmende nieuwe!

Bij de nieuwe het uitlaatrubbertje erin vriemelen met een laagje kopervet eromheen. Het leek dat de ring te groot was, maar nee!
Na wat friemelen pasde die er perfect in.
Dan de uitlaatpoort inspecteren. Tot mijn verbazing was deze erg schoon! Ok, natuurlijk zit er wat zwarte kool in, maar de poort was gewoon volledig open en wat zwart was kon ik met mijn vinger nagenoeg volledig verwijderen. Een klein stukje scotch bride maakte alles weer zilver.
Ook het zuigertje en de cilinderkamer (wat zichtbaar was in iedergeval) zag er mooi schoon en zilver uit. Dit had ik niet verwacht eigenlijk dat hij nog zo schoon zou zijn na al die jaren en vele kilometers.
Dan de nieuwe uitlaat erop. Ding ging relatief stroef door de nieuwe rubberen ring. Maar voorzichtig en gelijkmatig de 4 boutjes vastdraaien en langzaam maar zeker schoof de uitlaat netjes op zijn plek. Dan als laatste die M8 bout door de "staart" heen en vastzetten aan het trillingsdemper.

Dan het trillingsdemper. Het oude was nog redelijk OK. Zaten wat kleine scheurtjes in, maar dat was het ook.
Voor de zekerheid gewoon vervangen. Maar opzich had die nog wel even gekund.

Zo, dan nu de bougie! Tot mijn verbazing was die erg schoon en droog (2 dagen geleden nog op gereden). Hij was keurig koffiebruin wat duid op een goede verbranding van het mengsel en zag er niet versleten uit. Dit komt overeen met hoe schoon de uitlaatpoort was. Het motortje lijkt dus in goede staat. Deze bougie heeft er ongeveer 4 jaar ingezeten.

Maar ik heb een nieuwe bougie en die zal ik gebruiken ook!
Dus hoppa. Deze gaat er vandaag in.
Maar nu!
Is het probleem opgelost? Voor ik het membraamplaatje wou controleren wou ik eerst even kijken wat er nu gebeurt.
De motor was koud, dus ik zette de choke erop en na 1 zwengel starten! Heilige poep! Dat heeft die al jaren niet meer gedaan. Na 5 seconden viel die uit. Maar na 1 zwengel en nu zonder choke bleef die gewoon lopen. En stil dat die is!! Jeetje, ik kon weeg vogels horen vluiten boven mijn metje uit enzo. Geweldig! Hij loopt ook anders. Veel rustiger en stabieler stationair.
Dus ik snel helm op, handschoenen aan en heb een rondje langs het veluwelmeer gemaakt van 60Km. Lekker en goed warm laten lopen het motortje!
En dan weer thuis. Motor uit. Hij is heet nu..... Zal die starten????
En ja hoor!!!! 1 trek aan het koort en hij sloeg direct aan! YES YES!! Weer uit zetten en direct weer starten en lopen!!
15mijn laten afkoelen en weer proberen. En ja hoor!! 1 zwengel en weer aan!.
Nu geloof ik het wel! Hoeraaaaa!!
En daarbij: De motor loopt stabieler en lijkt ook krachtiger te zijn. Hij gaat makkelijker een heuvel op. Het metje gaat nu ook harder! Ik heb op een vlak stuk weg zonder noemenswaardige wind 33Km/h gehaald!
Actual footage of me driving my spartamet wanneer ik iets verderop een E-bike voor mij spotte op het fietspad: https://www.youtube.com/watch?v=ygE01sOhzz0
Het probleem is opgelost!!
Heel erg bedankt allemaal voor jullie adviezen en het meedenken!
Ik ben superblij dat het probleem is opgelost. Ik liep hier al een beste poos mee, maar had nooit gedacht dat een uitlaat dit probleem kon geven.
Ik ga de fiets zelf ook weer even lekker schoonmaken en controlleren en het membraamplaatje later nog even checken. Maar dit doe ik liever nu even op mijn werk, want daar hebben we een enkele fietstakel voor onze leenfietsen. die ik na 17:00 altijd ff mag lenen. Maakt het een stuk comfortabeler dan op de koude stenen grond te zitten.
Lekker zonnetje erbij. Wel wat frisjes, maar dat mag de pret niet derven, Ook wat foto's gemaakt als plaatje bij het praatje.
Klik op een foto voor een vergroting:

De patiënt!
Ik begon met het luchtfilter. De oude was droog, maar wel vrij grijs geworden. Tijd voor een nieuwe! Ze zitten er duidelijk niet voor niks op.
Was vrij simpel. Kapje achterkant eraf en "plop", oude eraf en nieuwe erop.

Eerst het oude uitlaatje eraf. Ding ging vrij soepel. 4x T27 boutjes waarmee het oude uitlaatje tegen de bodem van het blokje zat geschroefd.
Deze gingen soepel los. Aan de voorkant zat deze vast aan het trillingsdemper met 1x M8 bout. Hierna kwam het geheel los. En ow, wat rammelde die oude uitlaat zeg. Kon door de opening zien dat dat binnenste buisje inmiddels gewoon los in die demper lag. Dus dat was de oorzaak van dat gerammel! Exact zoals Spartapapa zei. Daarbij zat die ook vol met andere rommel.
Tijd voor een mooie glimmende nieuwe!

Bij de nieuwe het uitlaatrubbertje erin vriemelen met een laagje kopervet eromheen. Het leek dat de ring te groot was, maar nee!
Na wat friemelen pasde die er perfect in.
Dan de uitlaatpoort inspecteren. Tot mijn verbazing was deze erg schoon! Ok, natuurlijk zit er wat zwarte kool in, maar de poort was gewoon volledig open en wat zwart was kon ik met mijn vinger nagenoeg volledig verwijderen. Een klein stukje scotch bride maakte alles weer zilver.
Ook het zuigertje en de cilinderkamer (wat zichtbaar was in iedergeval) zag er mooi schoon en zilver uit. Dit had ik niet verwacht eigenlijk dat hij nog zo schoon zou zijn na al die jaren en vele kilometers.
Dan de nieuwe uitlaat erop. Ding ging relatief stroef door de nieuwe rubberen ring. Maar voorzichtig en gelijkmatig de 4 boutjes vastdraaien en langzaam maar zeker schoof de uitlaat netjes op zijn plek. Dan als laatste die M8 bout door de "staart" heen en vastzetten aan het trillingsdemper.

Dan het trillingsdemper. Het oude was nog redelijk OK. Zaten wat kleine scheurtjes in, maar dat was het ook.
Voor de zekerheid gewoon vervangen. Maar opzich had die nog wel even gekund.

Zo, dan nu de bougie! Tot mijn verbazing was die erg schoon en droog (2 dagen geleden nog op gereden). Hij was keurig koffiebruin wat duid op een goede verbranding van het mengsel en zag er niet versleten uit. Dit komt overeen met hoe schoon de uitlaatpoort was. Het motortje lijkt dus in goede staat. Deze bougie heeft er ongeveer 4 jaar ingezeten.

Maar ik heb een nieuwe bougie en die zal ik gebruiken ook!

Dus hoppa. Deze gaat er vandaag in.
Maar nu!
Is het probleem opgelost? Voor ik het membraamplaatje wou controleren wou ik eerst even kijken wat er nu gebeurt.
De motor was koud, dus ik zette de choke erop en na 1 zwengel starten! Heilige poep! Dat heeft die al jaren niet meer gedaan. Na 5 seconden viel die uit. Maar na 1 zwengel en nu zonder choke bleef die gewoon lopen. En stil dat die is!! Jeetje, ik kon weeg vogels horen vluiten boven mijn metje uit enzo. Geweldig! Hij loopt ook anders. Veel rustiger en stabieler stationair.
Dus ik snel helm op, handschoenen aan en heb een rondje langs het veluwelmeer gemaakt van 60Km. Lekker en goed warm laten lopen het motortje!
En dan weer thuis. Motor uit. Hij is heet nu..... Zal die starten????
En ja hoor!!!! 1 trek aan het koort en hij sloeg direct aan! YES YES!! Weer uit zetten en direct weer starten en lopen!!
15mijn laten afkoelen en weer proberen. En ja hoor!! 1 zwengel en weer aan!.
Nu geloof ik het wel! Hoeraaaaa!!
En daarbij: De motor loopt stabieler en lijkt ook krachtiger te zijn. Hij gaat makkelijker een heuvel op. Het metje gaat nu ook harder! Ik heb op een vlak stuk weg zonder noemenswaardige wind 33Km/h gehaald!
Actual footage of me driving my spartamet wanneer ik iets verderop een E-bike voor mij spotte op het fietspad: https://www.youtube.com/watch?v=ygE01sOhzz0

Het probleem is opgelost!!
Heel erg bedankt allemaal voor jullie adviezen en het meedenken!
Ik ben superblij dat het probleem is opgelost. Ik liep hier al een beste poos mee, maar had nooit gedacht dat een uitlaat dit probleem kon geven.
Ik ga de fiets zelf ook weer even lekker schoonmaken en controlleren en het membraamplaatje later nog even checken. Maar dit doe ik liever nu even op mijn werk, want daar hebben we een enkele fietstakel voor onze leenfietsen. die ik na 17:00 altijd ff mag lenen. Maakt het een stuk comfortabeler dan op de koude stenen grond te zitten.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Niet meer starten bij warme motor
Dus Spartapappa had weer eens gelijk.
Tja ik ben niet voor niks Spartametoloog





Tja ik ben niet voor niks Spartametoloog
Re: Niet meer starten bij warme motor
Haha! Zeker!
En een titel die u zeer zeker heeft verdient!
Ik ben heel blij dat er nog steeds mensen zijn zoals u, Telefonica2, spartarie en vrotkees die nog echt kennis hebben van deze inmiddels oudere voertuigen en ook nog eens bereid zijn deze door de jaren heen opgedane kennis te willen delen met een n00b zoals ik.
Ik tip mijn hoed naar u allen en nogmaals dank!
Ik had zelf nooit gedacht aan die simpele uitlaat. Want inderdaad! Een 2-takt motor heeft een juiste tegendruk nodig. En hoe kleiner natuurlijk het motortje; hoe nauwkeuriger dit moet zijn voor een goede motorloop. Maar echt nooit meer aan gedacht dat dit een ding was! Wel gehad op school lang geleden, maar omdat 2-takt niet voorkomt in mijn vak verwatert deze kennis weer snel.
Zat meer te denken richting de ontsteking of de timing ervan. Maar ik zat er duidelijk volledig naast. En als je ernaar zoekt op het internet krijg je weinig informatie te zien kwa spartamet. En wat je te zien krijgt is vaak kort en incompleet. Laat staan dit soort detais.
Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat! Ik ben al lang lid (sinds 2013 zie ik nu ineens!) Maar helaas heb ik te weinig kennis om een bijdrage te zijn behalve in het stellen van vragen over problemen die ikzelf ondervind. En mijn metje heeft het eigenlijk op een paar lekke banden na (daarom nu alleen Schwalbe Marathon plus eronder) altijd gewoon gedaan. Dus had eigenlijk geen vragen tot vandaag.
En een titel die u zeer zeker heeft verdient!

Ik ben heel blij dat er nog steeds mensen zijn zoals u, Telefonica2, spartarie en vrotkees die nog echt kennis hebben van deze inmiddels oudere voertuigen en ook nog eens bereid zijn deze door de jaren heen opgedane kennis te willen delen met een n00b zoals ik.

Ik tip mijn hoed naar u allen en nogmaals dank!
Ik had zelf nooit gedacht aan die simpele uitlaat. Want inderdaad! Een 2-takt motor heeft een juiste tegendruk nodig. En hoe kleiner natuurlijk het motortje; hoe nauwkeuriger dit moet zijn voor een goede motorloop. Maar echt nooit meer aan gedacht dat dit een ding was! Wel gehad op school lang geleden, maar omdat 2-takt niet voorkomt in mijn vak verwatert deze kennis weer snel.
Zat meer te denken richting de ontsteking of de timing ervan. Maar ik zat er duidelijk volledig naast. En als je ernaar zoekt op het internet krijg je weinig informatie te zien kwa spartamet. En wat je te zien krijgt is vaak kort en incompleet. Laat staan dit soort detais.
Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat! Ik ben al lang lid (sinds 2013 zie ik nu ineens!) Maar helaas heb ik te weinig kennis om een bijdrage te zijn behalve in het stellen van vragen over problemen die ikzelf ondervind. En mijn metje heeft het eigenlijk op een paar lekke banden na (daarom nu alleen Schwalbe Marathon plus eronder) altijd gewoon gedaan. Dus had eigenlijk geen vragen tot vandaag.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 25-09-2024 21:24
Re: Niet meer starten bij warme motor
Van spartamet weet ik nog niet mega veel haha. Maar scooters en brommers dan weer wel. Dagelijkse bezigheid als hobby haha.
Qua spartamets is spartapapa zeer bedreven en weet exact hoe en wat net als meerderen idd.
Qua spartamets is spartapapa zeer bedreven en weet exact hoe en wat net als meerderen idd.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Niet meer starten bij warme motor
Vergeet Spartarie ook niet !
Deze man heeft echt zeer veel kennis van de Spartamet.
Ook vrotkees is geen onbekende in de spartamet wereld, deze man weet ook echt veel…
Deze man heeft echt zeer veel kennis van de Spartamet.
Ook vrotkees is geen onbekende in de spartamet wereld, deze man weet ook echt veel…
Re: Niet meer starten bij warme motor
Gaaf! Ik mocht dat vroeger ook zo graag doen. Had toen meerdere brommers. Mijn eerste was een wit/blauwe Puch maxi city die ik van mijn vader had gekregen! Later kocht ik een Kreidler en had ik ook nog een Zundapp erbij voor toen nog een prikkie. Mijn budget was altijd maximaal FL150,-. Maar ze waren zat te vinden voor minder toen die tijd (nu zijn ze duurder dan mijn auto!). Later ging ik over naar een Honda MT5 (Kocht ik toen volledig gereviseerd en nieuw gespoten! Oh, wat was ik blij met dat stoere ding). Samen met een Suzuki TSM-50 met een 80cc mallosie zuiger en uitgeboorde carebatuer die ik gebruikte als crossbrommer waar ik altijd de bossen mee inging. En natuurlijk ging die suzuki altijd kapot haha! Vaak genoeg op mijn muil mee gegaan. Alleen met die Honda was ik erg zuinig en die was origineel en ging max 45Km/h. Internet bestond toen nog niet, dus ik trommelde mijn vrienden op en met een koelkast vol dr. Pepper gingen we net zo lang door tot dat gekke ding weer werkte.Telefonica2 schreef: ↑03-01-2025 12:07 Van spartamet weet ik nog niet mega veel haha. Maar scooters en brommers dan weer wel. Dagelijkse bezigheid als hobby haha.
Qua spartamets is spartapapa zeer bedreven en weet exact hoe en wat net als meerderen idd.
Ik kocht of kreeg toen nog wel eens kapotte motorblokjes (met name van brommers, maar soms ook van een motorfiets of auto) van de plaatselijke sloperij om die volledig uit elkaar te trekken en ervan te leren. Er was immers geen internet en we hadden geen spelcomputers. Ik hoor mijn vader nog schreeuwen tegen mij dat ik niet zo'n zooi moet maken in de schuur hahaha! Oh, good times!

Ik mocht toen ook zo graag sleutelen aan die dingen. En nog steeds eigenlijk! Maar ik heb er vaak de energie niet meer voor.
Mijn zus had toen een Thomos brommer met zo'n automatische ik meen 2 (of 3?) versnellingsbakje. Scooters waren er nog niet. Ik meen dat die ergens halvewegen de jaren 90 pas echt populair werden. Wel had kocht mijn vader in 1998 ofzo er 1. Een rode watergekoelde Puch hupeldepup replica scooter waar hij erg blij mee was.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast