Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,

Compressie kan ik niet testen als niks meer helpt zal ik een keer naar een garage gaan.
Heb beide slangetjes die op de Deko zitten losgemaakt ��n gaat naar de uitlaat de andere gaat naar het membraam.
Het slangetje wat van Deko naar Membraam gaat, heb ik aan de kant die los kwam van de Deko, geblazen en gezogen.
De afstand van het vliegwiel zowel op 0.5- als 0.4 mm geprobeerd, geen echte verandering.

Voor dat afstellen gebruik ik altijd een stukje plastic van uuhh.. AppieHein Nasi Bami groenten bakje voor ;-) dat is in de midden 0.5 mm dik.
In dat stukje plastic heb ik een gat gemaakt zodat de buitenkanten goed worden aangetrokken door de magneetjes.
Daar het soepel is (0.4 - 0.5 mm dik) wordt het goed om het vliegwiel aangetrokken door de magneten en kan je de spoel gelijk goed vastzetten zonder verschuiven.
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

* Het lijkt er overigens op dat het midden punt van de onstekings spoel iets meer uitsteekt en dichter bij het vliegwiel komt.
* Heb het nu echter met voelermaatjes gedaan maar geen verschil gemerkt.
als geen verschill van de touren hebt met en zonder oliedop is de keering in order.
FF nog olie halen en iets bijvullen tot het randje zal waarschijnlijk het weekend worden.
Laatst gewijzigd door Ruud op 20-11-2019 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
sorry Ruud ik heb miss gedaan. Testen aan de kant war de carb op zit.
geen testen van de membraan ant slangeltje zuigen...allen aan de grote gaat, wij testen op deze manier de Tong/lip en niet de Deco.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Ruud, heb je al naar de uitlaat gekeken? Ook nieuwe uitlaten kunnen dichtzitten, als het dempermateriaal niet goed zit.
Keerring kan ook, maar ik had nog niet gelezen dat je de uitlaat getest hebt?

Of, zoals fehntjes hier al eens eerder zei: verstopping door een metselbij die de uitlaat als nest gebruikt, komt echt voor!
Metselbijen houden wel van die maat buisjes, kijk maar:

http://www.bijenhotels.nl/Elementen/BijenhotBamboe.htm
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

als eerste zou ik de compresie laten testen, om uit te sluiten dat daar het probleem zit.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,

allereerst allen al bedankt voor de voorzetjes.
Fehntjer schreef: sorry Ruud ik heb miss gedaan. Testen aan de kant war de carb op zit.
geen testen van de membraan ant slangeltje zuigen...allen aan de grote gaat, wij testen op deze manier de Tong/lip en niet de Deco.
Fehntjer, sorry maar begrijp niet helemaal wat je er mee bedoelt.
Afbeelding
Afbeelding
Heb aan het uiteinde van het slangetje wat hier vastzit, geblazen en gezogen.
Saxonetje schreef: Ruud, heb je al naar de uitlaat gekeken? Ook nieuwe uitlaten kunnen dichtzitten, als het dempermateriaal niet goed zit.
Saxonetje, bedankt voor de tip van de bijen ;-) heb nog een nieuwe uitlaat liggen maar
wil dat als laatste doen daar ik in de schuur nog geen bij heb waargenomen ;-).

De keerring wil ik nog op de manier zoals bovenstaat testen door olie tot nokje bij te
vullen duim op het gat en metje starten kijken of ik wel of niet een olie douche krijg.
Overigens was het olie pijl nog goed.
Mark schreef: als eerste zou ik de compressie laten testen, om uit te sluiten dat daar het probleem zit.
Mark, was ik ook van plan als al het andere wat ik zelf eerst nog kan doen geen resultaat oplevert.
Saxonetje schreef: Nu ik daar toch mee bezig was, had je t pijpje in de carbuateur al gecontroleerd?
Saxonetje, kan dit waarschijnlijk toch uitsluiten? (zie eerder antwoord boven)
Er zat origineel een Bing carb op waarvan het pijpje op 11 � 12 mm omhoog stak dit terug gezet naar 7 mm - Geen verschil.
Vlotter stond op 13 mm dus niets aan gedaan dit alles maakte - Geen verschil.
Carbarateur en venturiepijpje tig keer schoon gemaakt - Geen verschil
Carburateur van mijn goed lopende metje overgezet - Geen verschil
Nog een vrij nieuwe Carburateur geprobeerd - Geen verschil

Overigens wel vreemd die verschillen in de bovenplaten wat je op de foto's laat zien.

Wat ik als eerste verder wilde gaan doen is (na het weekend) het membraam plaat/lip nakijken,
dan de olie bijvullen en de duim/doucheproef, bij geen resultaat compressie laten meten.
Laatst gewijzigd door Ruud op 08-11-2019 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Hey Ruud, fehntjer bedoeld dat je aan de carburateuropening moet zuigen en blazen; afwisselend, met zuigen moet de membraan sluiten zonder valse lucht te trekken.
Slangetje wel ff dichthouden, maar ik neem aan dat je dat al snapt 8)

Dan heb je ook nog de keerring achter het vliegwiel...
Die reageert natuurlijk niet op de oliepijl-test.

{'n mededeling uit de natuur}
Trouwens, zo'n bij heeft daar niet zoveel tijd voor nodig, die maakt even over de hele buislengte kamertjes met bijekindertjes. Vandaar dat ie metselbij heet. Het pijpje heeft net een ideale maat voor ze.
Omdat er bijna nergens meer gesneden riet ofzo ligt, zoeken ze de gekste plekjes.
Ruud

Bericht door Ruud »

Samenvatting van wat ik tot nog toe heb gedaan:
Sorry dat niet alles overzichtelijk en ook nogal chaotisch is, misschien dat de afb. iets meer verduidelijken.

Zonder een luchtfilter geprobeerd - Geen verschil
Andere bougie - Geen verschil.
Nog een vrij wel nieuwe Carburateur geprobeerd - Geen verschil
Carburateur van mijn goed lopende Metje overgezet - Geen verschil
Dekoklep gecheckt was goed toch ook maar vernieuwt (had namelijk nog een nieuwe liggen vandaar) Geen verschil
Afbeelding

Er zat origineel een Bing carburateur op waarvan het pijpje op 11 � 12 mm hoog stond dit terug gezet naar 7 mm - Geen verschil.
Afbeelding

Vlotter stond op 12 mm niets aan gedaan dit alles maakte - Geen verschil.
Afbeelding

Carburateur en Venturiepijpje tig keer schoon gemaakt - Geen verschil
Afbeelding Afbeelding

Oliepeil bekeken, was goed.
Afbeelding Afbeelding
Metje laten lopen zonder de oliedop gebeurt totaal niets met de olie.
Gecontroleerd met duim/vinger op het olie gat maar voelde totaal niets. (waarschijnlijk moeilijk te voelen)

Zal morgen nog ff olie halen en hem tot de rand toe te vullen dan met de
duim/vinger er op Metje starten en kijken als die loopt of het omhoog/spuit komt. ;-)
Afbeelding

Vervolgens het Metje gestart met- en zonder oliedop/schroef geen merkbaar verschil in toeren.

Als laatste nog een paar CDI's (o.a 2 zelf gemaakten) geprobeerd - Geen verschil.
Afbeelding

Blijft er na mijn idee nog maar 2 dingen over of toch een Keerring of het Membraam.
Voor de duidelijkheid dit het Membraam
AfbeeldingAfbeelding
Membraam getest d.m.v. het blazen en zuigen op het slangetje, bij blazen gewoon doorgang en !!met aanzuigen ook gewoon doorgang sluit niet af!!

De afstand van het vliegwiel zowel op 0.5mm als ook op 0.4 mm geprobeerd, - Geen verschil.
Gebruik daarvoor een stukje soepel plastic van een Nasi-Bami Groente bakje van AppieHein voor.
Afbeelding Afbeelding

In de midden van het stuk plastic heb ik een gat gemaakt waar het midden punt van de spoel door heen gaat.
Afbeelding

Het lijkt er op dat het middenpunt van spoel iets meer uitsteekt en zo dichter bij het vliegwiel komt.
Daar het soepel is (0.4 - 0.5 mm dik) wordt het om het vliegwiel goed aangetrokken door de magneten.

Afbeelding Afbeelding

Nog exact met Voelermaatjes gedaan,- Geen verschil
Afbeelding
Hey Ruud, fehntjer bedoeld dat je aan de carburateuropening moet zuigen en
blazen, afwisselend, met zuigen moet de membraan sluiten zonder valse lucht te trekken.
Slangetje wel ff dichthouden, maar ik neem aan dat je dat al snapt.
UUhhh.... een beetje moeilijk om zo te zuigen en blazen ;-)
Afbeelding

Op de volgende manier met 2 verschillende diameter slang dan maar gedaan en gecontroleerd
AfbeeldingAfbeelding
Kon gewoon door de slang(tjes) heen blazen en zuigen, !!echter bij het zuigen geen vacu�m!!
(Slangetje van/naar het Membraam was dicht gemaakt)

Even voor het idee waar de slangetjes naar toe gaan.
Afbeelding

Door weer op het slangetje te blazen
en de aansluiting op de DekoKlep af te sluiten (zie pijl)
Afbeelding

kon je als je dit slangetje (van/naar de DekoKlep) open of dicht maakte goed merken bij het verdraaien
van het vliegwiel dat er veel-- of geen weerstand te voelen was. (effect van de DekoKlep).
En (rood) Deze was nog steeds dicht (is het slangetje naar het Membraam)
Afbeelding

Nu aan het slangetje (wat naar het Membraam gaat) wat ik had dichtgemaakt weer open gemaakt en
vervolgens weer gaan zuigen en blazen ook daar � Geen Verschil
Afbeelding
Ruud, heb je al naar de uitlaat gekeken? Ook nieuwe uitlaten kunnen dichtzitten, als het dempermateriaal niet goed zit.
Bij deze, op u wenken bediend ;-) echter � Geen verschil.
Afbeelding

Blijf nog over om te testen wat Fehntjer en Mark aanhaalden de compressie meten.

Is er misschien een andere mogelijkheid om de keerring(en) te testen dan het blok te splitsen.
Denk hierbij in de geest van vacu�m te trekken en druk er op te zetten een metertje er op
aansluiten en kijken of de druk/vacu�m terug loopt.

De keerring aan de vliegwielkant zou die te controleren zijn door bijvoorbeeld enige druk op de
luchtfilterslang te zetten (als het vliegwiel er af is) en dit met wat zeepsop op de keerring te controleren zijn?
Laatst gewijzigd door Ruud op 30-11-2020 17:57, 7 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Mooi beeldverhaal Ruud!

Maar dat vacuum zuigen met de carburateur erop, dat werkt niet goed. Dan trekt ie n benzine/luchtmengsel door de sproeier.
Het membraan kan je eigenlijk alleen goed testen als ie niet op t blok zit...

Spettert je Metje ook benzine terug naar de carburateur?

Met een metertje de druk testen gaat denk ik ook niet goed, de afdichting via de zuiger met 1 zuigerveertje is eigenlijk nou niet zo geweldig, dus krijg je een valse uitlezing.
Met zeepsop.. Dat zou eventueel kunnen, denk ik?
Tja, is te proberen, maar zet er niet teveel druk op, en zeker niet als je carburateur is gemonteerd!

Je moet eigenlijk de krukas rond zien te draaien zonder t vliegwiel, dus met een schroefboormachien ofzo? danzou t met dat sop misschien wel te zien zijn, in theorie wel.
Gast

Bericht door Gast »

Bij een decomotor compressie meten gaat niet
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

Als eerste, complimenten voor de foto's, maakt het meteen een stuk duidelijker.

Je zou (denk ik even uit mijn hoofd) kunnen proberen via het bougiegat lucht in te blazen als je een compressor hebt(zuiger in de hoogste stand en vasthouden of zetten), de deco eruit halen en vervangen door een bout M10 X 1, die spartamet van mij geeft 7 1/2 bar druk tijdens de compressieslag, als je zuigerveer kapot is dan zou, als je het membraam eraf ligt, er lucht uit moeten komen of bij de keerringen of bij de ontluchting van het blok.

zeepsop of bellenblaas zou inderdaad aan moeten tonen of er ergens lucht ontsnapt.

Afbeelding

Je hebt namelijk zo ongeveer alles uitgeprobeerd waar ik zo op zou kunnen komen.

En toch maar eens ergens een compressiemeter kopen, misschien dat bij de gamma zofzo goedkope modellen verkrijgbaar zijn (zo vaak gebruik je ze niet).

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Plaats reactie