Pagina 3 van 6

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 06-09-2019 10:33
door Vrotkees
Brucker is meen ik deze week nog op vakantie.
Kwam ik ook pas achter toen ik onderdelen wilde bestellen vorige week.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 06-09-2019 17:28
door spartarie
Ik zie dat ze bij Brucker momenteel uitverkocht zijn.
"Herbert" heeft ze ook : https://www.saxonettenladen.de/vergaser/

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 06-09-2019 18:16
door blauwlap
Op marktplaats
CDI onbegrensd
https://link.marktplaats.nl/m1449439813

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 06-09-2019 23:32
door Spartapappa
Ik had dus de carburateur 24 uur in de spiritus gelegd.
Toen alles door geprikt (voor en achter gaatje)
Ook de venturibuis met ragertjes 2.5mm schoon gemaakt.

Maar toch twijfelde ik na alle verhalen over de vervuilde venturi buisjes.
Dus toch verwijderd (en het bovenste stukje brak af)
Maar de uitkomst was verrassend, brand schoon!!! (ook voor de licht test slaagde hij glansrijk toen hij gemonteerd zat!)
Nu vandaag een leeg net carburateurhuis gekocht, ik ga nu dezelfde methode uitvoeren maar geen venturi trekken.

Zit er wel aan te denken om de venturi van de door u toegestuurde link te bestellen.
Wel heb ik het gasveertje en stofkapje besteld, en nu in huis.
Dus ik ga weer eerdaags weer lekker knutselen...

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 07-09-2019 01:33
door Vrotkees
Spartapappa schreef: 06-09-2019 23:32 Ik had dus de carburateur 24 uur in de spiritus gelegd.
Toen alles door geprikt (voor en achter gaatje)
Ook de venturibuis met ragertjes 2.5mm schoon gemaakt.

Maar toch twijfelde ik na alle verhalen over de vervuilde venturi buisjes.
Dus toch verwijderd (en het bovenste stukje brak af)
Maar de uitkomst was verrassend, brand schoon!!! (ook voor de licht test slaagde hij glansrijk toen hij gemonteerd zat!)
Nu vandaag een leeg net carburateurhuis gekocht, ik ga nu dezelfde methode uitvoeren maar geen venturi trekken.

Zit er wel aan te denken om de venturi van de door u toegestuurde link te bestellen.
Wel heb ik het gasveertje en stofkapje besteld, en nu in huis.
Dus ik ga weer eerdaags weer lekker knutselen...
De stijgbuis trekken is iets dat je als allerlaatste doet als echt niks meer helpt om de stationair sproeier open te krijgen.
Citroenzuur, naalden, een busje perslucht, zaklampje en WD40 is 99-100 keer goed genoeg om de stationair sproeier weer open te krijgen.
Als de stijgbuis totaal groen goor is, en je krijgt de stationair sproeier niet open dan pas trekken.
Vaak zijn ze dan zo goor en aangetast dat je beter een nieuwe kunt plaatsen.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 07-09-2019 21:14
door Spartapappa
Nou vandaag alles gedemonteerd op mijn nieuwe(gebruikte) carburateur huis, die eerst een nachtje in de spiritus had gelegen. (ook de sproeier)
Jezus, wat een troep kwam eruit!
De licht test gedaan, licht uit het venturi buisje en ook het piepgaatje er boven en ook het gaatje aan de lucht inlaat zeide.
Heb daarvoor een 2.5 mm tandenragertje gebruikt, borsteltje door venturi gehaald en met het ijzeren draadje de beide gaatje,s door geprikt.

Ook is het benzine membraan en alle pakkingen/rubberen afdichtingen vervangen, dus een complete revisie (ook inlaat membraan pakking)

Nu de carburateur gemonteerd, en benzine lekken🤢
Er weer afgehaald en in een bakje gehangen en aan gesloten op de benzine kraan.
En ja hoor lekken!
Toen de flotter eruit gehaald, en die bleek op de een of andere manier niet lekker met zijn punt in het gaatje te vallen. Beetje rommelen ermee, schudden en hij moest zo goed zitten.
En ja hoor niet meer lekken!

En toen de met gestart, en hij liep weer lekvrij!
Alleen hij loopt stationair op de zei standaard, en blijft lopen.
Alleen als ik heb recht hou, dan slaat hij na een paar tellen toch af🙁
Verder rijdt hij ook goed alleen dat vind ik raar.
Ben er wel achter dat alles super nauw luistert aan zo,n matje.
Oja vergeten te melden dat de tank ook gedemonteerd is geweest en gereinigd..

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 08-09-2019 01:03
door Vrotkees
De carburateur kun je testen op lekken door deze aan de benzineslang te hangen.

vaak is het lekken het overstromen van de carburateur.
Of de benzine lekt via de bovenkant de carburateur in.
Of de vlotter dicht niet goed af en het niveau is te hoog.

met fijne polijstpasta (comandant5 of normale tandpasta) kun je de punt van de vlotter voorzichtig inslijpen door deze te draaien in de messing zitting in het huis.
uiteraard daarna wel alles goed schoon maken.

Het kan zijn dat de vlotternaald iets te kort is en daardoor iets te laat afsluit en dat dat de reden is waarom je motor uitvalt als je je metje rechtop zet.
Als je de achterkap los haalt en de luchtfilter verwijdert en het metje rechtop zet hoort er geen benzine in het tuitje van de luchtfilter te staan.
Is dat een beetje vochtig moet je e naald 1-2 mm omhoog zetten.

en ja metjes zijn heel gevoelig daarom hebben we de bond VOOR het vloeken opgericht :mrgreen:

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 08-09-2019 09:06
door Spartapappa
Dat dacht ik ook al.
Je kunt de flotter ook zien door het kunststof bakje heen, en deze komt maar een klein beetje omhoog.

Wel heb ik hem getest of hij goed afsluit, en dat was ok�.
Alleen heb ik het testje in het bakje/glaasje de eerste keer niet gedaan. Zo zeker was ik van mijn zaak....
De tweede keer wel, en toen was hij lekvrij.

Alleen weet ik niet hoe de naald te verstellen?
En hoe weet ik hoe hij moet staan?
De met loopt nu wel redelijk goed, (rijden is helemaal goed) alleen denk ik dat u gedachten over de hoogte van de naald de juiste is.
Want een andere verklaring is er niet, zelf dacht ik nog aan valse lucht o.i.d, maar dan zou de met ook bij schuin stand moeten afslaan.

En dat vloeken herken ik wel, heb je alles nieuw in de carburateur gedaan en super schoon gemaakt.
Krijg je als dank eerst lekkage en dan broerd stationair lopen.
En alles is origineel, cdi luchtfilter(sachs) onstekingsspoel er zit geen imitatie onderdeeltje op of aan.
En dan doet de spartamet zo gemeen tegen me.😢

Misschien moet ik maar eens wat minder lief gaan worden!
En gewoon af en toe een flinke tik met de voorkamer op het motortje geven, zal hem leren!!!! 😂😂😂😂

Is trouwens de TK carburateur beter/minder snel verstopt? Ik had toendertijd er minder problemen mee met mijn pa,s metje.
TIP mijn vader gieten wel altijd de gemengde benzine via een trechter met daarover een nylonkousje gespannen in de tank.
Hij had erg weinig carburateur problemen!
Hij heeft de met toch 20 jaar gehad, ook is het brandstof membraan nooit kapot gegaan.
Op deze met zat een TK carburateur trouwens.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 08-09-2019 10:37
door spartarie
Bing carburateur: Als basiswaarde kun je aanhouden dat de naald 12 mm uit het drijflichaam van de vlotter steekt.
Naald verstellen: Zet de naald in de bankschroef tussen twee zachtmetalen (Aluminium, messing) plaatjes.
Dan het drijflichaam al draaiend verder op de naald duwen, of juist de andere kant op, totdat de punt op 12 mm staat (schuifmaat!).
Als het goed is staat het benzineniveau dan 3 � 4 mm onder de bovenkant van het vlotterbakje.
Wil hij dan nog niet goed stationair lopen (maar alleen als je hem schuin houdt) moet je toch denken aan valse lucht.
Bronnen van valse lucht zijn:
1) De pakking tussen motor en membraanplaat.
2) De O ring tussen membraanplaat en carburateur, is de flens van de carburateur erg krom dan dicht hij niet meer af.
3) De twee "korte" bevestigingsschroeven waarmee de carburateur vastgeschroefd wordt.
Dat zijn "doorgaande" tapgaten, doe wat vloeibare pakking aan de schroefdraad!
4) De keerring achter het vliegwiel kan lek zijn.
5) Als er een Deco op zit: Het slangetje van de Deco naar de membraanplaat is lek/poreus.

Bing of TK : Beide hebben sterke en zwakke punten, de ��n zweert bij Bing, de ander bij TK.
Mij maakt het niet zoveel uit.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 08-09-2019 18:59
door Spartapappa
Bedankt voor de info.

Ik dacht dat ik alles wel wist, maar leer elke dag weer wat bij over de spartamet.
Mede dankzei dit forum met alle techneuten loopt er weer een metje mijn dank is groot!
Fijn dat er zo mee gedacht word !

Vandaag durfde ik het aan....eindelijk, de grote dag !
Toen ik vanmiddag met mijn metje benzine ging halen en de boel gemixt had met 2takt olie, dacht ik even een blokje om.
Nou dat werden er wat meer, zo,n 32 probleemloze kilometers.
Het motortje liep heerlijk ! Misschien was de dreiging van de voorkamer genoeg om toch maar naar de baas te gaan luisteren.
Het metje kiest eieren voor z,n geld.

Misschien een goede tip van de dag, ga voor je spartamet staan als hij weer eens dwars doet.
En dreig met de voorkamer, je zal zien dat hij dan eieren voor zijn geld kiest en loopt/rijdt als een naaimachientje.
Bij die van werkte het tot nu toe.......
De volgende keer als hij het niet doet, dan werkt het hoop ik ook.
Anders beloof ik de shredder! 😂😂😂😂