Pagina 5 van 7

Geplaatst: 13-07-2014 21:12
door Vrotkees
het zijn de kleine dingen die het erom doen.

en de dames houden nu eenmaal van aandacht

Geplaatst: 13-07-2014 22:00
door pretmet
Ja, ik blijf me er soms over verbazen hoe zoiets kleins en dan vooral in de carburateur met al die mini-onderdeeltjes, zulke grote gevolgen kan hebben. :P
Achja, het probleem is (voorlopig) opgelost, en daar gaat het om. :)

Geplaatst: 14-07-2014 12:51
door Gast
Het carburateurprobleem wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de kleine
cylinderinhoud onvoldoene onderdruk in het carter genereerd
om voldoende luchtmengsel aan te zuigen.
Brandstofinjectie had veel beter geweest en had een boel problemen voorkomen!

Geplaatst: 14-07-2014 17:34
door pretmet
Lol, zou wel grappig zijn: viertakt 30cc motortje voor de Sparta..
Vind het jammer dat de motortjes niet meer gemaakt worden. :( Misschien komt het ooit nog eens terug... al denk ik van niet.
Of Sachs of een dergelijk bedrijf moet zoiets uitbrengen, (bijv. de 30cc 4-takt) en dat moet dan razend populair worden. Misschien wel, als alle elektronica gaat falen in de elektrische-fietsen-hype :P.
Ik zou het wel weten... Een metje rijd nu al 1 op 45 (begrensd) en 1 op 90 onbegrensd. Laat staan wat een 4-takt verbruikt, juist; "niks". Ben eigenlijk wel benieuwd wat het verbruik daarvan zou zijn. 1 op 150km? :P

Geplaatst: 14-07-2014 17:37
door Gast
pretmet schreef:Lol, zou wel grappig zijn: viertakt 30cc motortje voor de Sparta..
Vind het jammer dat de motortjes niet meer gemaakt worden. :( Misschien komt het ooit nog eens terug... al denk ik van niet.
Of Sachs of een dergelijk bedrijf moet zoiets uitbrengen, (bijv. de 30cc 4-takt) en dat moet dan razend populair worden. Misschien wel, als alle elektronica gaat falen in de elektrische-fietsen-hype :P.
Ik zou het wel weten... Een metje rijd nu al 1 op 45 (begrensd) en 1 op 90 onbegrensd. Laat staan wat een 4-takt verbruikt, juist; "niks". Ben eigenlijk wel benieuwd wat het verbruik daarvan zou zijn. 1 op 150km? :P
BrandstofInspuiting vereist niet speciaal een viertaktmotor,
het gaat ook heel goed met een tweetakt, en het kan ook heel goed met diesel.
In de grijze oudheid had Kromhout een van die potkachels die tweetakt was.
Half tweetakt en een uitlaatklep kan ook, in name via de carterventielatie en uitlaat
via de uitlaat klep.
Gek gezicht hoor om dat deksel op het carter te zien klepperen!
Stationeer liep zo`n ding zo langzaam dat je de slagen kon tellen.
Op zijn top draaide het ding 400 rpm.
Overigens waren er in de 60er jaren al viertaktbromfietsen, onder andere
de Demm en de Duckbock Sandrino.

Het Amerikaanse leger heeft motorfietsen op diesel om de brandstofaanvoer simpel te houden.

Geplaatst: 14-07-2014 17:48
door Vrotkees
Ko de Dorpsgek schreef: BrandstofInspuiting vereist niet speciaal een viertaktmotor,
het gaat ook heel goed met een tweetakt!
proef ik daar, ruik ik daar het principe van de moderne 2takt diesel :lol:

Geplaatst: 14-07-2014 17:49
door Gast
Jazeker Vrot!
Een van de grote Scandinavische vrachtwagenmerken heeft een tweetaktmotor.
Ik ben helaas niet meer mobiel, maar ik zou wel een metje om kunnen bouwen!
Een bult op het vliegwiel die de inspuitpomp aandrijft bijvoorbeeld.
We hebben heel vroeger ook wel eens een Puch omgeboud op LPG!
(Mijn grote afwijking, verbrandinsmotoren)

Geplaatst: 14-07-2014 18:03
door Vrotkees
Eigenlijk zou je het blokje dan vanaf begin voor diesel opnieuw moeten ontwerpen als een liefst direct ingespoten motor

extra zuigerveren ,ingeperste stalen cilinderwand, uitlaatklep, druklader en geforceerde lager smering.

en hoe hield de LPG puch het :lol:

Geplaatst: 14-07-2014 22:47
door pretmet
Ik las ergens iets over het inrijden van de met als je een onbegrensde CDI erop zet. Het verhaal lijkt te kloppen. Metje ging vandaag telkens met sprongen vooruit. Vanmiddag max. 28, vanavond 29... heerlijk om hem eens bijna constant normaal te horen zoemen, ipv gepruttel door de begrenzing.

Trouwens, nog even een vraagje..
Mijn pallen zijn al een tijdje licht versleten heb ik het idee. Was al toen ik 'm erfde van m'n opa. Alleen toen was het erger. :shock: Heb het idee dat hij beter is gaan smeren, sinds ik erop rij. :P Misschien ook omdat ik 'm intensiever gebruik. Trouwens, dat beetje klopvast van Ko (loodvervanger), doet ook een hoop geluid wegvallen. Las daarover ook ergens iets van Joshua. Nou, het viel mij dus ook op.
Afijn, de vraag dus nu: :P
Soort van hortend/zagend geluid tot de 15km/u, vrij zwaar trappen, daarna een soort overgang, alsof hij hem beter pakt, en dan zonder problemen naar de 28-30km/u.
Heeft dit ook invloed op de uiteindelijke maximum snelheid van de met? Dit is puur een vraag uit interesse, en zoals jullie eerder lazen, ben ik niet iemand die zo hard mogelijk wil rijden met een Spartametje. :P Dan zou ik wel wat anders kopen.
Vraag het me gewoon eens af.

Groetjes en proost, Pretmet /tand

Geplaatst: 15-07-2014 00:54
door Vrotkees
hortend en stotend geluid wat ik had bij mijn metje was dat het toplager van de conus een paar kogeltjes uit waren die waren voor de helft weggesleten.

Afbeelding

Het grote naaldlager was blauw en de veer van de grote keerring was om de conus heen gedraaid.

ben 2 uur bezig geweest om met een magneet alle ijzervijlsel uit het carter te vissen.

Heb de aandrijfas gereviseerd en zojuist een proefrit gemaakt van 25 kilometer het hortende en stotende geluid is weg. :lol: