Pagina 5 van 6

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 12-09-2019 15:35
door spartarie
099/199 blokjes:
Hier zit de keerring opgesloten tussen het kogellager koppelingskant en het kleine vaste tandwiel op het koppelingsasje.
Hij kan er dus niet "uitvliegen", maar kan natuurlijk wel lek zijn!

Afbeelding

299/399 blokjes:
Hier kan de keerring w�l van zijn plaats.

Afbeelding

Daarom borgen met Loctite of iets dergelijks (??).
Alternative borgmethode: https://spartametforum.nl/viewtopic ... 005&t=4708

Vanaf 499 blokjes is er af fabriek een aanpassing in het carter gemaakt, een klein opstaand randje dat voorkomt
dat de keerring "eruit vliegt". Ook hier geldt dat hij w�l lek kan zijn.

Afbeelding

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 12-09-2019 18:58
door Spartapappa
Maar lopen de leerlingen van een 399 blokje er altijd uit?
Of zijn er gevallen waar dit nooit is gebeurd?

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 12-09-2019 18:59
door Spartapappa
Keeringen bedoelde ik

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 12-09-2019 22:01
door spartarie
Spartapappa schreef: 12-09-2019 18:58 Maar lopen de keerlingen van een 399 blokje er altijd uit?
Of zijn er gevallen waar dit nooit is gebeurd?
Of ze er altijd uit lopen,,,,geen idee.
Kan te maken hebben met een ondeskundige revisie, of misschien een lange periode
van stilstand waardoor de keerring uitdroogt.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 01:48
door Vrotkees
Het is een kwaaltje dat ontstaan is in het veld bij de overgang van de 199 naar de 299.

De keerring zat eerst op een lager met een korte borst.
Later hebben ze lagers met lange borst gebruikt.
Dat verminderde de kwaal iets maar niet helemaal.

Bij de 499 hebben ze meteen die kwaal aangepakt met een extra richel in de carterdelen.
gelukkig hebben we curil of hylomar om de keerring op zijn plek te houden. :D

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 06:46
door Spartapappa
Ik stel deze vraag, omdat het toendertijd ook gebeurde met de spartamet van mijn vader.
Hij deze met toen gloednieuw bij de plaatselijke fietsenmaker gekocht.(eerste eigenaar)
En ik heb de met altijd onderhouden en ook zeer goed!

En toen mijn vader er niet meer op reed, toen gebruikte ik hem.
Tja, en toen kwam de onbegrensde cdi er in en kreeg het motortje meer lucht van me.
Liep zo hard toen, een hele dikke 35 km/gps gemeten!

Dit ging een tijdje goed, tot de keering verschoof en carterolie in de verbrandingsruimte kwam.
Einde oefening, ga jij maar fietsen!

Mijn mening is dat de keuring er door thermische belasting is uitgelopen.
Het motortje word zo heet, dat de carter delen net ietsje meer werken waardoor er ruimte ontstaat dat de keering
Kan gaan werken.

Ik rijdt nu weer een metje met de 399 engine, die overigens, keurig standaard 25/26 km rijdt.
Gebruikt geen carterolie!
Blokje is ook nog nooit open geweest o.i.d
Tot de uitlaat, luchtfilter, cdi, ontsteking, alles is origineel van sachs (niks imitatie)

De onbegrensde cdi durf ik niet te plaatsen i.v.m boven staande ervaring.
Ik heb trouwens mijn pa zijn metje toen weer helemaal perfect rijdend gekregen.
De carterkeering toen met curil vast gezet.
Wel leuk dat ik hier nu lees dat ik dat destijds op de juiste manier gedaan heb.
Bij de werkzaamheden kende ik deze site nog niet.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 17:18
door Vrotkees
de keerring staat beurtelings bloot bloot aan onder en overdruk en daarom werkt ie zich los.
Als de zuiger omlaag gaat word het mengsel met overdruk via de kanalen boven de cilinder geperst.
Als de zuiger omhoog gaat word door onderdruk het mengsel uit carburateur gezogen.

Er komt echt niet meer onder/over druk als het motortje meer toeren maakt.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 18:15
door spartarie
Ik heb met een 399 blokje hoogst illegale snelheden gereden, zonder keerring problemen.
Lucht zoveel als ie hebben wil, carburateur daarop aangepast.
Zo'n begrensde CDI is een onding, door het viertakten als de begrenzer in werking treedt
vervuilt de motor en de uitlaat.
Ook met een onbegrensde CDI is het heel goed mogelijk om 25 km/h te rijden,
dat laat zich met het gashandle aan het stuur allemaal prima regelen. ;)

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 21:18
door Henk1
De onbegrensde CDI zoals de naam al zegt heft de begrenzing op, meer doet hij niet.
Het sneller gaan wordt bepaald door de conditie van het blok.
En zal hooguit circa3 - 5 km sneller maken.
Alleen de professionele die kort geleden is ontworpen is super.
Ook dan moet je blok in goede conditie zijn, en moet veranderingen aan brengen om hogere snelheden te bereiken.

Re: Even kennis maken

Geplaatst: 13-09-2019 23:14
door Spartapappa
Is dat die grijze met die fiets erop en turbo?
Als het echt geen kwaad kan overdenk ik wel.
Dan gaan we misschien toch voor de onbegrensde cdi.
Ik stoor mij ook aan dat gereutel op topsnelheid.

Trouwens vandaag een nieuw uitlaatje met rubberen afdichting gemonteerd.
Wat een k.u.t klusje.
Nou heb ik een hele mooie fiets takel in mijn schuur, daar door was het te doen.
En zonder mijn slag schroevendraaier was ik ook gelijk klaar geweest. Wat zaten sommige boutjes vast zeg!
Ook de rubberen ring monteer je niet eventjes, ik heb een beetje zuurvrij vaseline gebruikt. Toen ging het wel...
Maar het belangrijkste is dat het beestje weer mooi stil is.
Het standaard uitlaatje was geen eens zo verstopt als ik dacht. Maarja, heb nu wel een reserve.