Vliegwielen met losse kern zijn een probleem, en dat zal in de toekomst alleen maar erger worden.
Het probleem zit hem in de verschillende materialen waaruit het bestaat ( staal en zamak) plus dat het warm wordt.
Bovendien verliest dat zamak zijn stevigheid naarmate het ouder wordt, het kan slecht tegen een voortdurende belasting en gaat dan "lopen".
Denk aan al die kromme carburateurs!
Nu worden handstart vliegwielen al lang niet meer nieuw gemaakt, alles wat je nog "nieuw" kan kopen is oude voorraad.
En ook op de plank gaat dat verouderingsproces , weliswaar niet zo snel als in gebruik, gewoon door!
Een voor mij bewezen reparatie methode is die met spanbusjes.
Niet zelf verzonnen, maar afgekeken op het Duitse forum.
Van belang is dat je op de juiste plekken boort, ik heb daarvoor een boormalletje.
Omdat je op zeker moment door "half staal, half zamak" boort gaat dat het beste met een kolomboormachine waar je het vliegwiel goed kan vastzetten.
Doe je het uit de hand dan zal op zeker de boor richting zamak willen weglopen en krijg je geen mooi rond gaatje.
Het boormalletje:
De maten van de gaatjes:
Ik gebruik spanbusjes van 6 mm, dus 6 mm boren, spanbusjes er in tikken en met de dremel vlak slijpen met het vliegwiel.
Zo ziet het er dan uit:
Omdat ik niet zo lang meer zal werken ook een luxe variant van dat boormalletje gemaakt, met boorbusjes zodat
de boor niet weg kan lopen.
Dan kan ik ze ook thuis repareren, een slimme meid is op de toekomst voorbereid...
Voor mij een bewezen manier van repareren, er zijn er die ik al jaren in gebruik heb en die zijn nog steeds stil.