Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Ruud schreef:
prutser2009 schreef:als je een nieuwe keerring plaats rond dan eerst met P600 schuurpapier de rand aan de buitenkant af zodat de scherpe kant eraf is, anders sla je de keerring meteen aan de buitenrand kapot met het monteren, doe wat vaseline aan de buitenkant tijdens het monteren om alles soepel te laten verlopen.

Mark
Hallo, zit net een reactie in te tikken en moet aan het werk, staan er al weer 2 reactie's :wink:
Gekkigheid, allemaal weer bedankt voor de info.

Toch nog een een vraagje Saxonetje, daar je blijkbaar ook al eens zo bezig bent geweest, wat denk je zo op
het eerste gezicht, zou dit de oorzaak van het slechte lopen/trekkracht kunnen zijn, of heb je ook zo je vraagtekens.
Vraagtekens, ja, die heb ik nog enigzins..
Maar een goede keerring hoort twee slagen druk van n fietspomp volgens mij wel tegen te houden, tenminste dat denk ik. Heb het zo nog nooit getest eigenlijk. En met deze methode heb je nog maar de druk van 1 kant, het vacuum, nou ja; atmosferische druk eigenlijk, van buiten naar binnen dus, die kan je zo niet controleren.

En eigenlijk moets ik ook met andere dingen bezig zijn nu! :twisted:
Ruud

Bericht door Ruud »

saxoNetje schreef:Met schroeven gaat wel, maar ik krijg kouwe rillingen als ik zie dat die TEGEN de as aankomen bij die ene link :shock:
Dan heb je dus wel (heel snel) een beschadigde as...
Ja dat idee en rillingen had ik ook al :wink:

Uhh.. mijn vliegwiel trekkertje daar heb ik de schroefdraad op 5 gangen van de einden beschadigt en tevens nog cellotape op de draadeinden gedaan.

Om het compleet te maken op deze manier, het draadeind beschadigt.
Afbeelding
en tevens nog cellotape gebruikt.
Afbeelding
Compleet.
Afbeelding

En nou ga ik echt............... wat doen 8)
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Robert

Bericht door Robert »

Wat ik er mee bedoelde is dat een olie keerring nooit volledig lucht afsluit en dus altijd iets lucht doorlaat :wink:

Nu zag ik in die link van die Zundapp dat er iemand een spaak gebruikt, is waarschijnlijk ook net sterk genoeg maar dat weet ik niet zeker. Je zou met twee (ingekorte) spaken zelfs een trekker kunnen maken?

Dit is een hele mooie site saxonette,hier halen wij als zundapp liefhebbers heel veel informatie af en geven hem uiteraard ook veel informatie anders had er nooit zoveel gestaan ik ken die man heel goed en is er echt iedere dag mee bezig :wink:
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

@Robert; ik bedoelde te zeggen "met Spartamet-spaken, die zijn misschien net te licht uitgevoerd"
Met Zundapp of ander brommerspaken zal dat zeker lukken.
Maar ik had al zoveel (teveel) geschreven vandaag) nu dus weer...

Nog wat; Dat bijwerken met die wetsteen vind ik geen goed iedee, als er iest aan aluminium mis is moet je daar niet aan klooien met dingen waar schuurmiddel aanzit, tenimnste sniet als de zaak in elkaar moet blijven. Het risico op loslatende schuurkorrels is groot, te groot.
Schrap n eventule braam waar je keerring aan zou kunnen beschadigen liever af met n mesje, of klop t op z'n plek terug met een afgerond stukje zilverstaal.
Trouwens voor n spaak zou ik een priem gebruiken om een gaatje te prikken, is ook rond.

Afbeelding

@Ruud; twee moertjes tegen mekaar vind ik iets mooier dan een beschadigde schroefdraad?

en NU ga ik echt Metten!
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
also deze keerring heft als jij het zegd 2 lipen. de lpi aan de "buitenkant" is geen lip voor olie of lucht dicht de maken die is alleen voor gruis. een tusen de twee lipen zal , naa omschrijving van sachs, hetlagervet (vet boven 150graden) in. de maten van deze keerring 12x32x7
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
om het verhaal (zowat) compleet te maken met de laatste handelingen van de Keerring.

Het controleren met de fietspomp zag je wel luchtbellen etc. en Wat Robert al zei/dacht is die keerring niet normaal luchtdicht.
De keerring vervangen onder is te zien hoe ik het gedaan heb.

Als je die Keerring wilt vervangen zonder splitsen kijk dan als eerste !!hoe ver de keerring in het blokje zit/uitsteekt!!
(Let niet op de dopsleutel).
Afbeelding

Neem een priem of iets degelijks met een kleine scherpe punt.
Afbeelding
Maak er een klein gaatje mee op de plek in de midden tussen de hoogte en de as in.
MAAR PAS OP NIET TE VER/DIEP DOORSLAAN anders kom je op het achterliggende kogellager terecht.

Heb je zo'n keerring met die vierkantjes dan is dat de plek.
Afbeelding

Neem dan 2 Spaanplaatschroeven etc. 4 mm dik (niet dikker)
Afbeelding
Draai die er in, maar pas weer op niet te ver er in draaien (5 � 6 mm) maar zeker niet meer als 7 mm.

Waarom beslist niet verder, dan zit je niet tegen het achterliggende kogellager aan.
Afbeelding

Als je de schroeven geplaatst heb gewoon met een grote tang kan je de keerring verwijderen.
Afbeelding

Je ziet dan het lager wat achter de keerring zit.
Afbeelding

Zo zag de oude keerring er uit.
Afbeelding

De nieuwe geplaatst
Afbeelding
Je ziet dat er toch iets van rubber is afgesneden.
Heb de ring overigens erin gedrukt door een oud vliegwiel te gebruiken.
Je kan het ook met een dop doen zie (bovenaan op deze pagina) de 1e afb.

Proefrijden :-( was dus NIET de dader blijft na mijn idee ook niets anders over als (laten) spiltsen.
Voor het splitsen zal ik nog proberen de compressie te laten meten en laten weten wat de event. dader dan wel is.

Allemaal bedankt voor de reactie's en voorzetjes.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud op 06-10-2020 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

dat het rubber is afgesneden komt omdat de rand van het aluminium scherp is, dat moet je eerst afronden met fijn schuurpapier en dan met vaseline monteren, dan heb je de meeste kans van slagen, als je nu het blokje gaat splitsen vervang dan meteen de keerring.

mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

http://spartametforum.nl
Gast

Bericht door Gast »

Helaas de verkeerde keerring, die in het blok ligt er uit!!!!!
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
Nieuwe keerring geplaats met of zonder vet tussen de twee lipen?
oh ja Ko naa deze "luchtdruk" Actie kan dit als het geen 499 blok is.
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi
Mark schreef:dat het rubber is afgesneden komt omdat de rand van het aluminium scherp is, dat moet je eerst afronden met fijn schuurpapier
en dan met vaseline monteren, dan heb je de meeste kans van slagen, als je nu het blokje gaat splitsen vervang dan meteen de keerring.
Mark, had de rand met een schraapstaaltje gedaan maar blijkbaar dat stukje niet echt lekker gedaan.
Wanneer het blokje uit elkaar gaat gaat er uiteraard een nieuwe in, het was eigenlijk om te kijken of het de dader was.
Als het de dader was geweest had ik echt weer een andere in gedaan.
Ko schreef:Helaas de verkeerde keerring, in het blok ligt er uit!!!!!
Ko helaas wel het kan verkeren :oops:
Fehntjer schreef:Nieuwe keerring geplaats met of zonder vet tussen de twee lipen?
oh ja Ko naa deze "luchtdruk" Actie kan dit als het geen 499 blok is.
Fehntjer, gratis vet er tussen gedaan ;-) de ring was al duur zat waar ik hem haalde
of uuhh.... het beetje vet wat ik er bij kreeg was zo duur ;-)
MVG Ruud
Plaats reactie