Pagina 6 van 7

Geplaatst: 15-07-2014 03:36
door Prutser-2009
oei, ik hoop dat je al het ijzervijlsel eruit hebt kunnen krijgen

Geplaatst: 15-07-2014 08:46
door Vrotkees
het is een hoop werk alles schoonmaken en ijzervijlsel vissen.
de metalic glinster olie is ook vervangen.

Geplaatst: 15-07-2014 09:25
door Gast
De puch is van de weg gehaald door de politie, puch op gas was niet
zoals de typegoedkeuring gegeven was. exit puch.

Geplaatst: 15-07-2014 14:25
door pretmet
Er zit in ieder geval geen speling in het achterwiel. Dus in principe zouden de lagers goed moeten zijn..
Dan verdenk ik toch m'n pallen.

Of begrijp ik nu iets verkeerd? :P

Geplaatst: 15-07-2014 19:19
door Vrotkees
@ pretmet

goed controleren of je wiel mooi recht in het frame loopt.
weinig weerstand hebt en geen rare geluiden hoort als je het wiel ronddraait.

Het is niet leuk ijzervijlsel te gaan vissen :cry:

als dat in orde is kunnen er nog 2 oorzaken zijn.
de pallen of de koppeling.

@Ko

dus als ik goed begrijp heeft de Politie je LPG Puch gejat? :lol:
flauw dat ze niet zo van alternatieve brandstoffen destijds waren :wink:
heb je nog een foto van die puch met10-15 liter LPG tank?

Geplaatst: 15-07-2014 21:59
door pretmet
Het wiel loopt recht, vertoont geen speling en ik hoor geen rare geluiden. Alleen als ik het wiel achteruit draai, dan hoor je alles meegaan, maar dat is normaal meen ik.
Je hoort dan gewoon dat de transmissie loopt, geen piepen, kraken of zagen.

Bij het optrekken wordt het zagen en trillen minder en blijft soms zelfs uit als ik Meetrap, wat ik eigenlijk zowiezo altijd al doe.
Bij de 15km/u hoor je dan nog wel een soort overgang, zoals eerder gezegd: alsof hij hem ineens beter pakt. Dan trekt de motor gewoon prima door, alsof er niks mis mee is (is ook niks mis mee :lol:).

Ik zag ergens staan op het forum, dat je de koppeling kan testen door te kijken hoeveel kracht je moet uitoefenen om je met stil te houden bij gas geven.
En of hij zichzelf op z'n achterwiel rijd als je er niet opzit.

Even getest met de volgende resultaten:

De met los in de hand gehouden:
Trok snel op z'n achterwiel.

De met vasthouden bij gasgeven:
Ik kon hem makkelijk vasthouden, al voelde ik wel de druk op m'n hand, dat hij wel weg wou rijden. (Er is niet zoveel kracht nodig om een metje in toom te houden :lol: :P).

Geplaatst: 15-07-2014 23:13
door Vrotkees
pretmet schreef: Bij het optrekken wordt het zagen en trillen minder en blijft soms zelfs uit als ik Meetrap, wat ik eigenlijk zowiezo altijd al doe.
Hoe is de conditie van je vrijloop kettingtandwiel?

Geplaatst: 15-07-2014 23:43
door pretmet
Dat weet ik niet, ik ga toch binnen nu en een paar dagen de achterband vervangen, dus dan komt dat ook gelijk naar voren. :P

Ik bedoel natuurlijk dat ik meetrap bij het optrekken. Maar dat vatte je denk al. Daarna lekker tuffen natuurlijk. :twisted:

Bovendien wil het ook nog wel eens voorkomen dat hij bij een hobbel in de weg ook nog wel eens zo'n rammel geeft.
Beschrijving: alsof hij een fractie van een seconde even de grip kwijtraakt op het draaiende wiel, met doorschietende-pallen-geluid (ja.. ik noem het maar even zo :P) en hem daarna weer meeneemt (gebeurt zoals gezegd in een fractie van een seconde). Misschien zegt dit meer?

Geplaatst: 16-07-2014 09:04
door Vrotkees
Als je een heuveltje cq brug af rijd. laat dan de motor even stationair lopen.
en luister goed wat je hoort en voelt wat het achterwiel doet.

hoor en of voel je rare dingen is er iets aan de hand met de aandrijfas.

hoor en of voel je rare dingen met gas geven is er iets aan de hand met oftewel de krukas of de pallen.

een gevalletje dus voor rechercheur Sparta met S.P.A.R.T.A. :lol:

Geplaatst: 16-07-2014 09:29
door pretmet
Toevallig weet ik dat uit m'n hoofd.

Is hier in de buurt een hoog bruggetje waar ik vaak overheen moet. Dus meestal doe ik dat met stationaire motor. Het is dan gewoon net of je met de fiets naar beneden rijd. Geen rare geluiden en dergelijke.

Ook wel eens met wat gas naar beneden gereden, dan hoor je en voel je wat "doorhapping". Maar ook dat is de ene keer meer als de andere keer.