Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Zo, na een paar uur schelden tieren en schreeuwen is de revisie van de fiets zelf klaar, en de motor is klaar om gereviseerd te worden. Alles krijgt bij mij de grootste zorg elk klein detail hoort daarbij.
Hier wat foto's ter illustratie.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Ik heb het idee dat dit voorwiel (Lichtmetaal) niet origineel is, aangezien fietsen juist in de jaren 80' (Metje is uit 1988) nog vaak de verchroomd stalen velgen van schothorst kregen of ben ik nu gek?
En deze koplamp Husqvarna?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
dat clipje noemen ze een visje en dat krijg je het beste los met een waterpomptang.
een bek zet je het asje van de schakel en de andere bek op het open uiteinde van het visje.
De voorvelg die je nu hebt is het aluminium 26" voorwiel dat vanaf 1991 tot 1999 gemonteerd werd op een spartamet.
Bij jouw metje is in het verleden het voorwiel vervangen.
Een voorwiel kan krom zijn en dan is vervangen voordeliger als repareren.
de tweede serie metjes van 1991-93 hadden vaak last van framebreuk, dus de aluminium voor velgen waren er in overvloed.
Het enigste waar je rekening mee moet houden is de bandbreedte van de band omdat je smallere spatborden hebt.
ertro 37-590 (37 mm breed diameter 590) oftewel 26" 1.3/8"
En: als je de ketting weer gaat monteren erop letten dat het "open" einde van het visje naar achteren wijst, dus niet in de richting waarin de ketting beweegt!
Jullie zijn weer top! /duim
Ik ga binnenkort de motor openen. Heb een vliegwieltrekker besteld en moet daar dus nog even op wachten. Verder ben ik al een hoop kwijt aan uitwendige onderdelen maar dit moet maar even wachten tot volgende maand.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Godverdomme, die clipjes van de spatlap zijn afgebroken is dat nog wel te lijmen?
Het pompklemmetje, is dit nog te repareren/verkrijgen?
Ik kan ook niks heel laten
:lol:
Wat die koplamp betreft is dat deze? (Ik wil het metje zo origineel mogelijk maken)
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
dit zijn nou net de onderdelen die we met andere methodes en materialen moeten gaan vervangen.
Als je zoiets nieuw of 2dehands koopt is het net zo bros want het heeft de zelfde leeftijd.
Voor de kabelhouders op het frame zijn er modernere kabelhouders te koop die je op het frame kunt schroeven. de 2de generatie metjes had deze kabelhouders ook al en deze zijn veel steviger.
Wat de spatlap bevestiging betreft is een tyrap een goed alternatief.
dit zijn nou net de onderdelen die we met andere methodes en materialen moeten gaan vervangen.
Als je zoiets nieuw of 2dehands koopt is het net zo bros want het heeft de zelfde leeftijd.
Voor de kabelhouders op het frame zijn er modernere kabelhouders te koop die je op het frame kunt schroeven. de 2de generatie metjes had deze kabelhouders ook al en deze zijn veel steviger.
Wat de spatlap bevestiging betreft is een tyrap een goed alternatief.
Dankjewel voor je meesterlijke advies weer Vrot! :D
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Is zo'n moment sleutel echt noodzakelijk? Je kan de moeren toch gewoon vastdraaien?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |