Geen mengsmering gevolg vastloper, wat nu?

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Lynnyx

Geen mengsmering gevolg vastloper, wat nu?

Bericht door Lynnyx »

Zucht...

Enige tijd geleden zei ik tegen mijn moeder dat als de spartamet zonder brandstof stond, dat ze dan wel gewone scootermengsmering kon tanken. Gisteren was het dus zover en stond zij zonder benzine (wat wordt ik daar toch moe van, ik zeg altijd dat ze moet controleren voor ze weggaat...).

Zij heeft zo blijkt, helemaal niet goed naar mijn advies geluisterd, want wat begreep ik toen zij thuis kwam. Zij had gewone euro 95 getankt zonder er iets bij te gooien. "Ja hij sloeg tussendoor opeens af en nu krijg ik hem niet meer aan."

Je begrijpt het probleem. Het vliegwiel zit gewoon muurvast. Zucht... Wat nu?

P.S. Ik zei wel een paar vervelende dingen tegen haar nadat ik het hele verhaal had aangehoord. Terugnemen of geheel terecht? :evil:
Gast

Bericht door Gast »

LOL wat je kan proberen is het volgende (En schei eens uit over reviseren!)
Draai de bougie eruit en spuit een flinke hoeveelheid siliconenspray in het gat.
Laat het ding een nachtje staan zo.
Draai het startkapje eraf en probeer met een ringsleutel het vliegwiel te tornen.
Dit kan moeilijk gaan of zelfs zwaar, maar blijf draaien.
Na enige omwentelingen gaat de zaak lichter draaien.
Spuit nu wat (klein beetje) WD40 in het gaatje en draai opnieuw.
Doe benzine in de tank met mengsmering van 1:50 en probeer te starten.
Dat kan lastig zijn omdat er veel olie in de motor zit, blijf proberen.
Als je mazzel hebt loopt het los met de zuigerklemmer, en loopt ie goed.
Het kan zijn dat je motortje wat tikt, maar dat gaat na een tijdje vanzelf weg.
Wij wensen veel U suc7...
Lynnyx

Bericht door Lynnyx »

Ik heb ook een oma die ooit diesel in haar benzine auto heeft gegooid... Een hele tank vol nogal liefst....

Vrouwen!
Gast

Bericht door Gast »

"Aha" dacht ze, "hier is het goedkoop tanken, hier ga ik vaker heen!"
Gelukkig hebben oma`s meer verstand van appeltaarten...
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

de kans is groot dta de zuiger beschadigd is, volg eerst het advies van Ko op, als dat niet lukt dan zal het blok uit elkaar moeten.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=736
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lynnyx

Bericht door Lynnyx »

Ok, ik ben naar de bouwmarkt geweest en heb een ringsleutelset 6-17 gekocht en siliconenspray.

Ik ben hiermee thuis gekomen en toen ging ik naar de spartamet kijken om de bougie eraf te halen(, had hier al eens eerder naar gekeken en me afgevraagd hoe deze eraf moet), en ik vroeg mij af hoe deze eraf moet. Ik keek en zag dat een ringsleutel zou moeten lukken. Maar toen ik het probeerde bleek de grootste er niet op te passen.

Evident is mijn vraag hoe de bougie eraf te halen. Zeg alsjeblieft dat het niet een ringsleutel 18 is die ik nodig heb :P.
Gast

Bericht door Gast »

Evident is dus het antwoord: Nee hoor zoiets heet gewoon een bougiesleutel.
Lynnyx

Bericht door Lynnyx »

Das nog eens lekker simpel.
Wrackhoudt

Bericht door Wrackhoudt »

Vermeld even woonplaats, misschien een forumlid in de buurt.
Eventueel hulp of gereedschap lenen.
Soms ,heel soms zit er aan het zadel een tasje en daarin zit soms, ja heel soms een........bougiesleutel
Lynnyx

Bericht door Lynnyx »

Ik heb even niet de tijd gehad( en ook niet gemaakt) om nog te reageren. Maar toen ik het las over dat zadeltasje ging er toch iets in mijn herinnering bloeien en ging als een gek har tasje zoeken. En idd, ik vroeg me al af wat dat stuk ijzer met steeltje was, maar dat bleek dus een vrij primitieve bougiesleutel te zijn.

Nou, gelijk aan de slag gegaan en het blokje loopt hetzelfde( zoniet beter) als eerst! Ik hoefde ook nauwelijks te wachten tot de siliconenspray was ingetrokken, hij draaide na een halve slag al makkelijk.

Thx Ko!
Plaats reactie