Pagina 1 van 1

info bobine en cdi

Geplaatst: 18-04-2012 09:05
door bikemaster
knutselsmurf schreef:De CDI van een Spartamet

CDI staat voor: Capacitor Discharge Ignition (letterlijk: over een condensator ontladen ontsteking).
Dit is een elektronische ontsteking waarbij een condensator met een spanning van 300 � 400 volt
wordt ontladen over de primaire wikkeling van de bobine en daardoor in het secundaire gedeelte een zeer sterke vonk opwekt.
De puls voor de primaire wikkeling word opgewekt door de magneten in het vliegwiel op het moment dat die langs de spoel
draaien, daarom is de juiste afstand tussen spoel en vliegwiel (0,4mm) belangrijk.
Verder is het zo dat je niet met de Spartametbougie aan de kabel kan zien of je bougie vonkt.
Dit word veroorzaakt door de speciale bougie van de Spartamet, daar zit een weerstand in.
Dat is ook de reden dat je nooit zomaar een bougie in je Met kan draaien, je spoel of CDI gaat geheid stuk!
Wil je de vonk controleren, steek dan even een boutje in de bougiekap, je kan dan gemakkelijk een vonk van een centimeter trekken!
Naast de orginele Bosch-bougie mag er ook een BPM-7A in van NGK.

In principe is deze ontsteking onderhoudsvrij.
Ik heb een foto gemaakt van de gebruikte spartamet spoelen en hun cdi's
ook heb ik er tekst bijgezet wie weet meer en kan het aanvullen.
Dan kan Mark het juiste misschien aan veelgestelde vragen toevoegen

De zwarte bobine
Deze spoel wordt gebruikt in combinatie met de RODE CDI (werkt niet met een blauwe cdi) en zit op de eerste spartamet vanaf 1987, dit is ook de enigste spoel met 2 opnemers

De blauwe bobine
Dat is de opvolger van de zwarte bobine, deze is er in 2 uitvoeringen, met en zonder dynamo, je kan hem dus aantreffen op de E start, en op de handstart.
Deze spoel heeft 3 opnemers en werkt in combinatie met de blauwe CDI ook kun je een zwarte cdi aantreffen op deze spoel, de zwarte cdi is de jongste van de cdi reeks, en is onbegrensd.

De rode bobine
Deze bobine heeft ook 3 opnemers en is er alleen met dynamo hij zal in theorie alleen op de e start worden aangetroffen, deze spoel werkt net zoals de blauwe zowel met de blauwe en met de zwarte CDI

De grijze bobine
Deze bobine zal je aantreffen op het nieuwste type spartamet blok, het blok met de demontabele cilinderkop, de spoel heeft net zoals de blauwe en rode 3 opnemers, en werkt zowel met de blauwe en zwarte CDI.
Ik weet niet als hij er ook zonder dynamo is, het is de enigste spoel waarvan je de bougie kabel NIET kan vervangen, de bougiekabel zit namelijk in de spoel gegoten.
Persoonlijk vindt ik dat een nadeel wat mij ook opvalt aan deze spoel is dat hij de lichtste is van alle spoelen en dat hij de dunste aansluit draadjes heeft, voor mijn gevoel is het een budget spoel.

Afbeelding

Hier een foto van de originele CDI
De rode cdi wordt alleen gebruikt op de zwarte bobine en is voorzien van een begrenzer

De blauwe CDI
Deze CDI wordt gebruikt op zowel de blauwe, rode, en grijze spoel, ook deze CDI is voorzien van een begrenzer.

De zwarte cdi
Dit is de nieuwste CDI en deze wordt gebruikt op de blauwe, rode, en grijze bobine, dit is de enigste CDI zonder begrenzer.


Afbeelding

Geplaatst: 18-04-2012 10:43
door Prutser-2009
Goed gedaan Roel, ik zet hem meteen bij de meest gestelde vragen.

Mark

Geplaatst: 18-04-2012 11:31
door retepd
Tof

Ik kwam deze ook tegen zonder cdi blokje.


Afbeelding


Afbeelding

Geplaatst: 18-04-2012 11:45
door bikemaster
Mooi werk Peter

kijk eens aan deze heb ik nog nooit gezien, ik vermoed dat het geen originele spoel is maar dat hij oorspronkelijk van een mini bike, kettingzaag, bosmaaier, grasmaaier, of buitenboordmotor komt.

maar van de andere kant, hij lijkt sprekend op de zwarte spoel, alleen geen cdi dat kan ik niet rijmen met spartamet.

Ik ben nieuwschierig wie weet meer over deze spoel

Geplaatst: 19-04-2012 01:42
door fehntjer
Moin,
@peter , dit is een bobine incl. de cdi . maar je moet de kabel naa de bougie mag lange hebben en de ijzer past niet op het vliegwiel nem een blauwe bobine de spoel eraf en de roode op.
kost per Bobine 90euros
@bikiemaster , dat is een orginaal Sachs Bobine .... .....
ja voor een tuingereddschap
Sachs Z�ndspule 060.048
warom niet rijmen? de spoel heeft een aansluiting voor stopzetten da kan je de kortsluitkabel van de carb an doen. de CDI zit in de Spoel.
geen CDI heb je ruimte voor sleutels..........

Geplaatst: 19-04-2012 22:02
door Simon
Netjes BM!

Geplaatst: 21-04-2012 07:54
door Hulpmotor
TIJDELIJK uitverkocht

Geplaatst: 21-04-2012 14:00
door fehntjer
Moin,
ja dat kan uitverkocht
maar je kan op google gaan zoeken naa:
2665 032 100, 2683 012 013 of 2683 012 113 van Sachs

Geplaatst: 06-05-2012 13:27
door retepd
Afbeelding

Ik heb hier nog een rode bobine met 3 opnemers ZONDER dynamo.

:?:

zwarte cdi

Geplaatst: 28-05-2012 22:47
door gvanrossem
Lees ik nu dat de zwarte CDI onbegrensd is? Nooit geweten!

groet

gert v rossem