Pagina 1 van 2

gerammel bij hogere snelheid

Geplaatst: 17-04-2013 20:45
door gvanrossem
Hallo,

Het is al eens eerder hier aan de orde geweest, bij bepaalde snelheden, meestal boven de 28, komt er een rammel uit het blok. Ik heb diverse motoren geprobeerd, maar rammelem/ratelen doen ze allemaal, de een wat meer dan de ander. Tot op heden weet ik niet waar dat nu vandaan komt. Ik denk niet dat het de zuiger is. Zou het soms aan de koppeling kunnen liggen? Dat bij hogere toeren de koppelingsegmenten zich laten horen?

Wellicjt hebben jullie een idee?

gert

Geplaatst: 17-04-2013 21:10
door Gast
Het loont de moeite je kettingkast eens te onderzoeken.
met een beetje goede wil functioneert hij uitstekend als klankbord...
Affhankelijk van het model kettingkast doen een paar tierips wonderen.
Voor boven onder een en achter boven en onder een...

Geplaatst: 18-04-2013 08:04
door bikemaster
idd kettingkast en of jasbeschermers, de reflector op de jasbeschermers, nummerplaat kan er ook wat van, en het achterlicht van de luxus, het printplaatje rammelt bijna altijd

Rammelen

Geplaatst: 24-04-2013 19:59
door gvanrossem
Het geluid komt vanuit de motor. Deze zojuist uit elkaar gehaald, lagers gekontroleerd, is niets aan te ontdekken.
Zuiger en zuigerveer: ook niets aan te zien (compressie = 8)

Kan het zijn dat het geluid -wat alleen bij hogere snelheden voorkomt- vanuit de krukas komt, gezien de contructie (koppeling in de krukaswang met een lager) ? Bij hogere snelheden onbalans?

Nogmaals, ik heb meerdere motoren en ze doen het allemaal. De een wat eerder dan de andere.

Of, een andere gedachte, de ontsteking (te veel vooronsteking, pingelen)

Ik heg geen idee waar het vandaan komt. Het zal wel geen kwaad kunnen, maar het irriteert wel!

Geplaatst: 24-04-2013 20:14
door bikemaster
Je zegt het zelf al ze doen het allemaal, zet nou eens alles op een rijtje, zal jij nou net de pech hebben dat je allemaal rammelblokken hebt.

Of is het toch iets anders :wink:

rammelencd blok

Geplaatst: 25-04-2013 19:47
door gvanrossem
Jongens, bedankt voor jullie reactie.

De lagers, het small- en het big-end zijn in orde

Wellicht de zuiger, maar zowel de zuiger als de cylinder zien er goed uit. Ik heb een compressie van 8 bar gemeten.

Ik zal het geluid uitleggen: zodra een bepaalde sneldheid (boven de 29 km) dan hoor ik prrrrt prrrt, niet onafgebroken, maar met korte tussenpozen. Ik merk niet dat de motor inhoud.
Als ik de motor onbelast (dwz wiel van de grond) laat draaien hoor ik het niet.

groet

gert v rossem

Geplaatst: 25-04-2013 19:52
door freerider
Dat heb ik ook Gert, maar loopt als een tierelier, is gewoon de constructie van het motortje denk ik, maak me er maar niet druk om. Heb er al heel wat gehad en allemaal hetzelfde, dus... 8)

Geplaatst: 25-04-2013 21:04
door Gast
Ik wil niet doorzeuren, maar het is echt je kettingkast.
Wat kosten nou 4 tierips... Voor een boven en onder, achter een boven en onder.
Loont de moiete het op zijn minst eens te probeen :!:

Geplaatst: 26-04-2013 11:08
door bikemaster
het lijkt mij ook een kettingkast of iets degelijks

rammelende motor

Geplaatst: 27-04-2013 08:46
door gvanrossem
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga volgende week mijn kettingkast erafhalen en wat experimenteren met het mengsel.

Ook heb ik nog een Mahle zuiger, ik zal die er in zetten.

Ik laat jullie re sesultaten weten.
groet

gert van rossem