Vraagje over Krukas

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
hugorosamobiel

Vraagje over Krukas

Bericht door hugorosamobiel »

He Jongens.
Ik heb momenteel een krukas uit elkaar gedaan van een metje waar nogal
een hevige tik in zat.
Al de kogellagers zijn verwijderd en ook de naaldlager onder de zuiger.
Kan de krukas nog verder uit elkaar zodat ik de grootste naaldlager op de drijfstang ook nog kan vervangen ( zie pijl op foto )

Afbeelding
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nee, dit gaat niet..
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Rabbit

Bericht door Rabbit »

Neen dat gaat niet Hugo.

Het gaat om de techniek die gebruikt wordt om die twee wangen van de krukas aan elkaar te bevestigen en te richten .
De kant met het gat wordt verwarmd (dus zet uit en gat wordt ? 0,010 groter ) en de kant met de zullen we pin noemen wordt gekoeld (en wordt door te koelen onder nul ? 0,010 kleiner ) en worden met een pers in elkaar gedrukt en uitgericht .
Eens dat ze samen op de zelfde temperatuur komen KRIMPT DE EEN EN ZET DE ANDER UIT en zijn niet meer te scheiden zonder te beschadigen .
Eens die lager kaduuk kan alleen een nieuwe krukas de oplossing worden .
Het zal zo wie zo al heel moeilijk zijn om die naald lager nieuw te vinden .

Er zit in Roeselare een fietsenmaker die er mee op houdt, De Prauw
051 254174 alleen bereikbaar op Donderdag en Vrijdag ,hij heeft nog al wat onderdelen zitten van de inwendige Met .
Niet van carburateurs ,wel koppelingen en carter stukken en krukassen
;
Mvg
:cry:
hugorosamobiel

Bericht door hugorosamobiel »

Ok weeral goed om te weten
Toch bedankt
Gast

Bericht door Gast »

Kijk maar eens op youtube bij sportygarage en zie dat het WEL kan.
Rabbit

Bericht door Rabbit »

Met alle respect Ko ,

Maar we hebben het hier over de naald lager waar de drijfstang aan de kruk as vast zit .
En deze naald lager bevind zich tussen de twee krukas wangen ,en die zijn NIET zonder schade van elkaar te scheiden ,en je kan deze naald lager NIET los kopen .
Als je deze krukas uit elkaar haalt ,en na dien weer monteert gaan de twee krukas wangen iedere keer weer ten opzichten van elkaar verdraaien .

In de video's van Sporty zegt heeft hij het ook iedere weer als het over deze lager gaat dat " die Kurbelwelle ist hin und man sol eine neue kaufen "
Vertaald ,de krukas is versleten en er moet een nieuwe gekocht worden .

Lijkt me meer dan duidelijk dat wat jij beweerd niet om deze naald lager tussen de krukas wangen gaat waar de drijfstang aan vast zit .
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

vroeger liet ik ook het krukaslager vervangen van mijn zundapp, maar dat is iets wat ik niet zelf kan, wat werd altijd weggebracht naar een speciaal bedrijf die het deed.

het is ooit in elkaar gezet dus alles is mogelijk, ik vrees enkel dat de kosten niet opwegen tegen een nieuwe krukas omdat niet enkel het lager gesleten is maar ook de pen waar hij omheenloopt en de drijfstang.

Mark
Niemand prutst zoals de prutser prutst
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=736
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
bikemaster

Bericht door bikemaster »

kan me dat ook nog heugen, koste toen rond de 50 gulden, dan kwam er een nieuw big end lager in, en werd de krukas opnieuw uitgebalanceerd.

reken nu dus minstens 50 euro :twisted:

kijk eens op MP daar worden ze zat aangeboden voor een paar euro of koop een sloop metje dat is op het algemeen het goedkoopste.
Met een hamer past alles /tand
Gast

Bericht door Gast »

Ik had even niet door dat het niet om een Metje-kruk gaat, sorry
Plaats reactie