Niet verder dan 23km/u
Geplaatst: 01-08-2014 00:38
Beste Spartametliefhebbers, het volgende verhaal is groot, maar zal, hopelijk voor jullie een hoop duidelijk maken. Ik kom er even niet meer uit helaas.
Afijn, het hele verhaal.
Afgelopen week van ons forumlid Vrotkees de gratis inlaatmembranen gehad. Ik dacht, weetje wat, laat ik er gelijk eens eentje testen. Bovendien ging ik gelijk de vlotter met naald vervangen, aangezien deze aan vervanging toe was (vlotternaald sloot niet meer correct af).
Direct gecontroleerd of het venturipijpje etc. nog in orde waren, deze kwam er brandschoon uit. Voor de rest is de carburateur schoon, gruwelijk schoon.
Verder, het metje wou maar niet aan, en maar niet aan... Trekken en maar trekken, benzine kreeg hij, de uitlaat rookte wat, vonkt dus wel. Ik gok op zo'n 30 tot 40 keer trekken. Toen liep hij, voor even, kon geen compressie opbouwen. Inlaatmembraan van Vrotkees vergeleken met de oude, aha. Die van vrotkees was anders afgesteld. Die op dezelfde "stand" gezet als het oude inlaatmembraan, starten, lopen, maar erg beroerd en sloeg snel af.
Venturipijp gecontroleerd en deze opnieuw eruit en erin geplaatst, zat wat verkeerd (wou niet stationair lopen en liep beroerd bij gas geven). Starten en liep nu goed stationair. Gelukkig, hij start, en loopt weer!
Ik blij, en rijden maar. Zoemend naar de 23km/u, geen geviertakt meer bij de eerste 10 meter bij koude motor.
En dan, bij 23 km/u, begint hij schrikbarend te viertakten. Walmen doet hij niet en bovendien heb ik de bougie gecontroleerd: roodbruin tot koffiebruin, een goede kleur dus. Huh?! Viertakten, en niet een teveel aan benzine en/of olie. Hoe kan dit?
Ikzelf zat aan het volgende te denken: Door het vele trekken toen het inlaatmembraan niet goed was afgesteld, is er heel veel benzine + natuurlijk de mengolie, het motorblok ingezogen. Ik zat te denken, zou het kunnen dat dit met een aardige hoeveelheid de uitlaat is ingelopen en de boel nu verstopt heeft? Want hij is wel een stuk stiller, alhoewel vanavond er weer een normaal geluid uitkwam bij m'n tweede testrit, in de hoop dat hij misschien bij een wonder beter zou lopen. Uiteraard ook zonder luchtfilterkap gereden, geen tot niet herkenbaar verschil. Uiteraard ook weer het oude inlaatmembraan erop gezet, weinig verschil.
Ik weet het even niet meer...
Afijn, alles op een rijtje:
- Carburateur gruwelijk schoon
- Bougie roodbruin tot koffiebruin
- Uitlaat zat (zit?) niet verstopt
- Inlaatmembraan prima, geen verschil met oude inlaatmembraan (ook getest)
En dan toch niet verder komen dan 23km/u, toch te weinig benzine? Of misschien toch een volgelopen uitlaat?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik ben even ten einde raad.
Groeten, en alvast bedankt, Pretmet
Afijn, het hele verhaal.
Afgelopen week van ons forumlid Vrotkees de gratis inlaatmembranen gehad. Ik dacht, weetje wat, laat ik er gelijk eens eentje testen. Bovendien ging ik gelijk de vlotter met naald vervangen, aangezien deze aan vervanging toe was (vlotternaald sloot niet meer correct af).
Direct gecontroleerd of het venturipijpje etc. nog in orde waren, deze kwam er brandschoon uit. Voor de rest is de carburateur schoon, gruwelijk schoon.
Verder, het metje wou maar niet aan, en maar niet aan... Trekken en maar trekken, benzine kreeg hij, de uitlaat rookte wat, vonkt dus wel. Ik gok op zo'n 30 tot 40 keer trekken. Toen liep hij, voor even, kon geen compressie opbouwen. Inlaatmembraan van Vrotkees vergeleken met de oude, aha. Die van vrotkees was anders afgesteld. Die op dezelfde "stand" gezet als het oude inlaatmembraan, starten, lopen, maar erg beroerd en sloeg snel af.
Venturipijp gecontroleerd en deze opnieuw eruit en erin geplaatst, zat wat verkeerd (wou niet stationair lopen en liep beroerd bij gas geven). Starten en liep nu goed stationair. Gelukkig, hij start, en loopt weer!
Ik blij, en rijden maar. Zoemend naar de 23km/u, geen geviertakt meer bij de eerste 10 meter bij koude motor.
En dan, bij 23 km/u, begint hij schrikbarend te viertakten. Walmen doet hij niet en bovendien heb ik de bougie gecontroleerd: roodbruin tot koffiebruin, een goede kleur dus. Huh?! Viertakten, en niet een teveel aan benzine en/of olie. Hoe kan dit?
Ikzelf zat aan het volgende te denken: Door het vele trekken toen het inlaatmembraan niet goed was afgesteld, is er heel veel benzine + natuurlijk de mengolie, het motorblok ingezogen. Ik zat te denken, zou het kunnen dat dit met een aardige hoeveelheid de uitlaat is ingelopen en de boel nu verstopt heeft? Want hij is wel een stuk stiller, alhoewel vanavond er weer een normaal geluid uitkwam bij m'n tweede testrit, in de hoop dat hij misschien bij een wonder beter zou lopen. Uiteraard ook zonder luchtfilterkap gereden, geen tot niet herkenbaar verschil. Uiteraard ook weer het oude inlaatmembraan erop gezet, weinig verschil.
Ik weet het even niet meer...
Afijn, alles op een rijtje:
- Carburateur gruwelijk schoon
- Bougie roodbruin tot koffiebruin
- Uitlaat zat (zit?) niet verstopt
- Inlaatmembraan prima, geen verschil met oude inlaatmembraan (ook getest)
En dan toch niet verder komen dan 23km/u, toch te weinig benzine? Of misschien toch een volgelopen uitlaat?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik ben even ten einde raad.

Groeten, en alvast bedankt, Pretmet