Pagina 1 van 2

Koppeling werkt niet naar behoren (denk ik)

Geplaatst: 20-08-2014 20:28
door VOKSO
Vooreerst het belang dat ik hecht aan deze rubriek met technische info aangaande Spartamet.Dankzij onze Noorderburen kunnen we in Belgie met de verzamelde informatie 'aan de slag'Hier te lande ben je werkelijk een zonderlling type wanneer je je nog met zo'n 'rookijzer' verplaatst ! Maar... ik heb nu wel een probleempje. Bij het vertrekken moet ik me met pedaalkracht zowat op snelheid trekken,om vervolgens dan pas h��l voorzichtig gas te geven.Ben ik ietwat minder voorzichtig voel ik een klap ten teken dat de aandrijving door de motor bruusk wordt overgenomen.Ik ga ervan uit dat de koppeling eerst het achterwiel aandrijft tot dat genoeg omwentelingen maakt om vervolgens de pallen te laten inslaan.Zou het kunnen dat de koppeling onvoldoende zijn werk doet ? en hoe is dat op te lossen.Ik ben niet echt wijzer geworden na het napluizen op jullie site ivm gelijkaardige problemen. Voorts doet mijn Metje het prima en is mijn dag goed wanneer ik met het vertrouwde motorgeluid linksonder een ritje kan maken...

Geplaatst: 20-08-2014 20:32
door Gast
Aandrijfpallen versleten...

Geplaatst: 20-08-2014 22:18
door Vrotkees
Nou ben vorige maand met mijn metje in Turnhout geweest. op de kasseien in het centrum door de stad heen stuiteren.
En als je langs de terrassen rijd en een vlamink zijn pintje laat staan van verbazing ben je echt een bijzonderheid. /twister

Als je toch de pallen gaat vervangen ook even na de conus kijken en de stugheid van de keerringen.

alles wat je controleert geeft je later geen problemen. :wink:

succes

Geplaatst: 21-08-2014 20:38
door Gast
joshua1 schreef:Als je pallen versleten waren, dan hoorde constant knallen uit je achterwiel komen. Maar ik denk dat dan eerder dat je conus versleten is.
Ik denk dat je er een mijl of wat naast zit, Josh.
Als na de klap je pallen aangrijpen blijven ze in contact tot je het gas loslaat.

Geplaatst: 25-08-2014 21:10
door VOKSO
Dank alleszins voor antwoorden.Toch begrijp ik niet echt hoe het verschijnsel (die klap in de aandrijving bij gasgeven vanuit stilstand of trage snelheid) kan verklaard worden door 'versleten pallen' Volgens mij zou je dan eerder een soort doorslaan moeten hebben,mochten de pallen versleten zijn>.Maar dat is het juist niet ! ��nmaal ik de 'klap' hoor en voel,is er een constante aandrijving,zonder doorslaan of haperen.Zou het volgens mijn bescheiden mening niet kunnen dat de veertjes waarmee de pallen op hun plaats in ruststand blijven,te zwak zijn ? dat zou kunnen met zich brengen dat ze reeds bij geringe toeren al naar buiten slaan ... En wat bedoelen ze juist met die 'conus' ? Maak ik het misschien even te moeilijk ?en is de oplossing eenvoudiger voor te stellen ...

Geplaatst: 25-08-2014 21:42
door Vrotkees
de conus werkt hetzelfde als de ratel van een dopsleutel set.
daar zitten ook pallen in.
als de pallen in een ratel versleten zijn kun je die ook alleen maar gebruiken als je snel ratelt.

als de pallen versleten zijn ( lees te kort ) pakken ze niet goed meer aan.
hoe hoger het toerental van de motor hoe verder de pallen naar buiten komen. Dat verklaart ook dat ineens je aandrijving hebt met een schok.

rij je hier te lang mee door ga je je conus verru�neren.

de pallen zitten met een dun ringveertje vast aan het aandrijftandwiel en heeft geen ander nut dan de pallen op het tandwiel te houden.

kijk eens hier op het forum.
http://spartamet.angelfire.com/301-exploded.pdf

bij achterwiel, remsegment, aandrijving.

onderdeel 12 is de conus
onderdeel 13 is de ringveer voor de pallen
onderdeel 14 zijn de pallen

Geplaatst: 25-08-2014 21:44
door blauwlap
Trillingsdemper bij de standaard niet stuk?

Geplaatst: 25-08-2014 23:10
door fehntjer
Moin,
@vrotkees, sorry maar deel 12 is de naafhuls deel 3 is de conus

Geplaatst: 25-08-2014 23:40
door Vrotkees
@ fehntjer
Klopt 12 is de naafhuls of meer bekend als conus, nummer 3 is de stelconus of beter bekend als conusmoer :wink:

het beestje hoeft maar een naam te hebben moet je wel weten welke :lol:

Geplaatst: 26-08-2014 21:15
door VOKSO
Ha ja, ik krijg er stilaan zicht op.Vermoedelijk zal het een stellige verbetering inhouden vanaf het ogenblik dat de pallen vervangen worden.Is het geraadzaam nog andere dingen te vervangen nu het 'boeltje' open ligt ?Dank voor de technische hulp.En groeten van jullie Zuiderbuur.Ik wens terloops nog even mee te geven dat hier te lande nu ook de bromfietsen van een nummerplaat moeten voorzien worden Tot op heden was het hier vrij eenvoudig.Benzine tanken en weg !.Er is wel een uitzondering voor elektrische fietsen (zelfs zware) en bromfietsen die max 18 Km/uur halen. (bestaan die ??)