Pagina 1 van 2

Katalisator uitlaat vervangen voor niet katalisator uitlaat

Geplaatst: 10-09-2014 12:27
door cookie
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken gisteravond en de katalisator uitlaat vervangen voor een NIET kat uitlaat.
Het gaat hier om een 302 599 blokje voor zover als ik weet.
Het is goed te doen, de originele katuitlaat ging er erg moeilijk vanaf maar is er zonder schade aan de motor af gekomen na veel trekken duwen en wikken.
Uiteindelijke resultaat is dat de motor in mijn idee rustiger loopt en veel sneller op de elektrishe starter start. ik hoefde maar 1 keer op de starter knop te drukken en hij liep, dat is nog nooit eerder voor gekomen, vind het erg fijn.

Hij loopt als tevoren rond de 26km per uuur maar in een windstille omgeving heb ik all 30km per uur gezien in de eerste 15 km tetstrit. 30km per uur was noooit eerder gesignaleert met deze luxus in standaard KAT configuratie.

De testrit ook gedaan met de door vrotkees aanbevolen fuelmix dus met extra fuelfit 50ml in de volle tank en gesmeert op 1op80. En ja je kan het wel merken dat ie rustiger loopt ook stationair is veel mooier.

Maar goed dit alles heb ik gedaan omdat een paar weken geleden de Luxus zijn iridium bougie heeft opgevreten, die is na ongeveer 25km defekt geraakt voor wat voor reden dan ook. Ik had ook dat ie om de 5 km stopte en ik effe moest wachten voor dat ie weer starten (met de irridium) ook was het blok aldoor heel erg heet.
Dus ik toen besloten om een gebruikte schoon gemaakte NIET kat uitlaat er onder te schroeven.
Dit dus gedaan en tot nu geen om de 5 km stoppen meer en blok wordt ook niet meer zo stom heet als met de katuitlaat.

Dus alles is goed gegaan en ik heb tot nu GEEN problemen ondervonden of met montage of in het gebruik van een NietKatuitlaat op een kat motortje 203 599 versie met losse kop.
:lol:

Geplaatst: 10-09-2014 13:58
door Gast
Een kat-uitlaat voert een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingsruimte in,
(exhoust gas recycling-EGR) dus dat is allemaal wel logisch wat je daar beschrijft.
Bij een dieselmotor wordt ook vaak de EGR-klep geblokkeerd,
zodat de uitlaatgassen de luchtinlaat niet meer vervuilen.
Goede zaak, koekie!

Geplaatst: 10-09-2014 15:03
door cookie
Ko de Dorpsgek schreef:Een kat-uitlaat voert een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingsruimte in,
(exhoust gas recycling-EGR) dus dat is allemaal wel logisch wat je daar beschrijft.
Bij een dieselmotor wordt ook vaak de EGR-klep geblokkeerd,
zodat de uitlaatgassen de luchtinlaat niet meer vervuilen.
Goede zaak, koekie!
THX Ko,

Ik heb het idee dat de katuitlaat redelijk vervuild/verstopt heeft gezeten want het geluid is heel anders en ook de trekkracht lijkt wat beter zonder dat ding.

Maar goed het is allemaal goed gelukt en alle mensen hier jullie allemaal bedankt voor de adviesen.

8)

Geplaatst: 10-09-2014 18:15
door Vrotkees
goed advies, goed onderhoud en goed sleutelwerk geeft een goed lopende met / sax /spm

Geplaatst: 10-09-2014 19:52
door fehntjer
Moin ,
zo simpel is het niet. een blok met kat heeft een kleine luchtkompressore die lucht uit de carbinlaat kamer naa de uitlaat knelds. deze lucht tal den olie an benzine resten verbranden. de uitlaat word extrem het er is een extra ijzerplaat tussen blok en uitlaat.
je kan wel de kompressor verwijder en een ander uitlaat verbouwen.

Geplaatst: 10-09-2014 19:56
door cookie
fehntjer schreef:Moin ,
zo simpel is het niet. een blok met kat heeft een kleine luchtkompressore die lucht uit de carbinlaat kamer naa de uitlaat knelds. deze lucht tal den olie an benzine resten verbranden. de uitlaat word extrem het er is een extra ijzerplaat tussen blok en uitlaat.
je kan wel de kompressor verwijder en een ander uitlaat verbouwen.
Fehntjer
Yep dat klopt die compressor is verwijdert inklusief de trekstarter etc alles verwijdert en vervangen met de standaard zijkap en trekstarter.

Geplaatst: 13-09-2014 18:45
door cookie
Sinds de zijkap was vervangen vorige week en de de uitlaat, loopt de luxus de meer ik er mij rij, alsmaar beter.
Ik vandaag weer een redelijk lange trip gedaan van 24 km en vlak voor dat ik weer thuis kwam deed me beesie 29km per uur op vlak wegdek.
Een beetje brugafwaards en hij liep 32 km en brugopwaards 26km per uur.
Niet verkeert denk ik zo voor een 2005 saxonette luxus die een losse cylinder kop heeft en een katuitlaat en compressor had. Nu zonder dat spul loopt ie prima.

Geplaatst: 13-09-2014 19:06
door Vrotkees
Goh je zou bijna gaan denken dat de meeste mensen hier op het forum verstand van metjes en saxo's hebben :mrgreen:

weer een tevreden knorrepot piloot erbij /spm

Geplaatst: 13-09-2014 19:21
door cookie
Vrotkees schreef:Goh je zou bijna gaan denken dat de meeste mensen hier op het forum verstand van metjes en saxo's hebben :mrgreen:

weer een tevreden knorrepot piloot erbij /spm
Als het niet was voor alle EXPERT knorrepot piloten hier, konden wij beginners die mooie knorrepotten wel weg gooien.

Bedankt allemaal voor adviesen, Vrotkees, Ko, pretmet, Fehntjer, Joshua en alle anderen!!!

Guys you are highly appriciated for youre fantastic advise and help.

THX

Rob :wink:

Geplaatst: 13-09-2014 20:17
door Gast
Ehm, Koekie, is Nederlands niet goed genoeg meer?