Perslucht

Zelf iets gemaakt voor de spartamet?
laat het met trots zien aan anderen
spartarie
site mod

Perslucht

Bericht door spartarie »

Zo af en toe is het makkelijk om perslucht thuis te hebben, bijvoorbeeld om een sproeiertje door te blazen.
Om daar nu een compressor voor te kopen...
Daarom heb ik het volgende in elkaar geknutseld.
Afbeelding

Afbeelding
Een stuk buis van 10 cm diameter, een centimeter of veertig lang.
De kopse kanten dicht gelast, een aansluiting voor een luchtslang en een autoventiel.
Even pompen.., op 5 bar zit je zo.
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

Mooi Spartarie, mobiele perslucht, kan ook mee in je fietstas als je een lange tocht gaat maken en een lekke band zou krijgen, plakken oppompen en weer verder
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

Jaja de techniek staat niet stil! Moet je wel beschikken over las-faciliteiten.
Ik heb hier ook al eens over geschreven, maar het item lijkt verwijdert.
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=100

Moderator????
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Item is verwijderd om de volgende redenen .

- De discussie was niet meer te volgen doordat diverse ex forumleden hun berichten veranderd hadden ( lol, ok, kan weg, etc etc. )
- dode linken en foto's

- je kunt geen gebruikte Koelkast compressoren meer verkrijgen i.v.m. de verwijderingsbijdrage en je mag ook zelf geen koekasten meer slopen.
Als ze je betrappen mag je je verantwoorden voor de rechter.
en je weet hoe BOA's zijn als ze je een oor aan kunnen naaien doen ze het /soo

- je hebt al nieuwe hobby compressors nieuw te koop vanaf 35 euro, voor 75 euro heb je al een goede gemiddelde bij cranenbroek.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Als ik vaak perslucht nodig zou hebben zou ik zeker een compressor kopen.
Maar nu.., het is voor die enkele keer per jaar om even een carb. goed door te blazen om hem benzinevrij te maken als ik een ander blok wil gebruiken.
Dit zit zo simpel in elkaar dat het zowat niet stuk kan en ik heb er verder geen omkijken naar, veel ruimte neemt het ook niet in beslag.
Ik moet alleen even pompen.. /adu /adu /adu
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

Vrot wat is er mis mee als je oude koelkast naar het stortbordes moet brengen....daar kun je wit en bruingoed gratis inleveren...je eerst de compressor er uit sloopt en dan het restant wegbrengt. Bij ons in Emmen wordt er niet gecontroleerd of de oude koelkast nog wel compleet is.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Hulpmotor

Bericht door Hulpmotor »

Hier haal ik ook bijna altijd de compressor eruit. Het is volgensmij zelfs legaal als het koudemiddel maar geen CFK's bevat.
Ik lever ze altijd in (koelkasten zonder compressor) bij Ammie de vries, Epe. 17 cent/kg. Heb nu 5 compressortjes staan.
In de USA staat er zelfs een boete van 25 duizend dollar op het met opzet vrijlaten van Freon. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chloorfluo ... verbinding

De meeste oudere koelkasten hebben Freon R12 (zit nog in onze oude schuurkoelkast), R22 en R11, Zeer schadelijk voor de ozonlaag (oorzaak van het gat in de ozonlaag!!!), en bevat CFK's. laat deze vriezers en koelers recyclen! pompjes blazen niet zo hard ook. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Freon

De opvolgendende generatie koudemiddel was R134a (onze vriezer) welke de ozonlaag niet afbreekt maar wel voor aardeopwarming zorgt. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... edirect=no
Pompjes weet ik verder niks over, wel dat ze vaak vastlopen. Deze kun je rustig slopen, want in de duster persluchtbusjes van de Action zit ook R134a als blaasgas.

De nieuwste, op butaan en propaan gebaseerde koudemiddelen zoals R600 (onze koelkast) zijn niet schadelijk. Wel brandbaar! leidingen niet doorslijpen... http://nl.wikipedia.org/wiki/Methylpropaan
Pompjes blazen behoorlijk hard in vergelijking met freon pompjes. De beste en milieuvriendelijkste keuze.

Kijk en zoek (google) dus goed welk koudemiddel je mee te maken hebt! Laat geen CFK's los in de atmosfeer...
Knutselsmurf

Re: Perslucht

Bericht door Knutselsmurf »

spartarie schreef: Afbeelding
Een stuk buis van 10 cm diameter, een centimeter of veertig lang.
De kopse kanten dicht gelast, een aansluiting voor een luchtslang en een autoventiel.
Even pompen.., op 5 bar zit je zo.
Kan je even verduidelijken oe je dat autoventiel erin gemaakt hebt?
Zelf zou ik wellicht voor een tubeless-ventiel gegaan zijn, trekken ze er zo in.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Het ventiel ontdaan van zijn rubber mantel en het messing ruw gemaakt,
in de M10 bout een passend gaatje geboord en erin gelijmd met loctite 638.
Zit als een huis, er heeft 8 bar opgestaan en zover ga ik thuis niet.
Liever had ik een ventiel met volle draad gehad, zoals op een bromfiets- of motor binnenband, dan had ik schroefdraad in de bout getapt.
Een tubeless ventiel is natuurlijk ook een optie.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Hulpmotor schreef:Hier haal ik ook bijna altijd de compressor eruit. Het is volgensmij zelfs legaal als het koudemiddel maar geen CFK's bevat.
Hier in de gemeente controleren ze elke koelkast of ie compleet zijn anders mag je ze niet gratis inleveren.

Is het gas eruit krijg je meteen zo een milieu boa op je dak /help
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie