Pagina 1 van 2
venturibuisje
Geplaatst: 28-05-2016 19:05
door spartarie
Ik heb laatst twee kale carburateurhuizen (1 x Bing en 1 x TK) gekocht, voor een zacht prijsje. :wink:
Deze zullen in de toekomst voor experimentele doeleinden gebruikt gaan worden....
Daarvoor moesten de venturibuisjes eruit.
Vaak een punt van discussie: eruit halen om schoon te maken of niet?
Hier een paar foto's van het TK buisje...oordeel zelf maar.
Frappant: de "Lichttest" was toch positief, niet alle gaatjes zaten dicht !
Geplaatst: 28-05-2016 19:12
door arnoud
Ik snap niet waarom je deze hebt getrokken,
de lichttest was toch goed?????
Geintje natuurlijk, dit bewijst maar weer, dat de venturie er altijd uit moet.
Geplaatst: 28-05-2016 19:14
door fehntjer
Moin,
moet eruit en met een messingborstel schoon maken ook van binne zit de groene Pest. met een ultrasoon krijg je de niet schoon..
de "lichttest" heeft geen uitspraak over doorlaat voor de benzine
Geplaatst: 28-05-2016 21:48
door Vrotkees
Bij extreme vervuiling en zichtbare koperoxide ja dan word het tijd de stijgbuis uit de carburateur te halen.
koperoxide is namelijk niet oplosbaar in water en/of oplosmiddelen.
Dit is een gevalletje terecht eruit halen.
Geplaatst: 28-05-2016 22:25
door spartarie
Vrotkees schreef:Bij extreme vervuiling en zichtbare koperoxide ja dan word het tijd de stijgbuis uit de carburateur te halen.
Dit is een gevalletje terecht eruit halen.
Jaaah...Het is pas zichtbaar als ie er uit
is.
Geplaatst: 28-05-2016 22:46
door Vrotkees
de donkere verkleuring zegt ook al genoeg

Geplaatst: 29-05-2016 00:39
door spartarie
Kan wezen Vrot....
Ook het Bing buisje was donker... maar die is schoon.
Het is niet zo dat ik elke week al m'n stijgbuisjes zit te masseren...
Ik heb een stuk of vier carb's in reserve.
Als ik er eentje van een lopend blok afhaal om een andere te proberen maak ik hem schoon, benzine eruit en alle gaatjes (sproeier, remluchtboring en stationairboring in carb.huis) goed doorblazen.
Dat kan met perslucht, maar ook b.v. met een ballenpomp.
Dan mag die nog even uitdampen en gaat daarna in een plastic zakje en wordt binnenshuis opgeborgen.
Stof- en vochtvrij !.
Zo'n carburateur blijft schoon, als ik hem na 3, 4, of vijf jaar er weer aan schroef loopt dat gewoon.
Het gaat mij om mensen die een Metje op MP gekocht hebben, "lopend weggezet" een jaar geleden.
Dan heb je dikke kans, zeker met de Ethanol benzine van tegenwoordig, dat je stijgbuisje er zo uitziet, ja, en dan doet ie het niet goed....
Ik vraag me trouwens toch af...die witte afzetting wat is dat?
Koperoxide is groen...ff snel goegelen...koperoxide....citroenzuur....soda....
Ga me daar eens in verdiepen.
Geplaatst: 29-05-2016 01:35
door Vrotkees
buisje is messing dus koper en zink.
koperoxide is groen
zinkoxide is wit
En hoe langer een carb aan vocht ( waterdamp ) is blootgesteld hoe meer de metalen oxideren.
de benzinekraantjes die koeken ook dicht door het oxideren van de zamak.
Geplaatst: 29-05-2016 01:52
door spartarie
Weer snel goegelen...Zinkoxide... helpt goed tegen aambeien !
Goed bewaren dus dat witte poeier...
Verwijderen: kom ik weer op citroenzuur.
Heb ik in huis, ik heb er twee jaar geleden de benzinetank van m'n buitenboordmotor mee ontroest, ging perfect !
Geplaatst: 29-05-2016 09:17
door Prutser-2009
onlangs was ik bezig geweest met carb cleaner, en daar blijk je dus ook van die witte aanslag van te krijgen, de sproeier zat gewoon dicht, toch niet zo'n geweldig spul die carb cleaner