"Nieuw" 099 blokje

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

"Nieuw" 099 blokje

Bericht door spartarie »

Gisteren gescoord op M.P, een 099 blokje.
Moest er wel 300 km voor rijden...maar dat is goed te combineren met een andere hobby; m'n motorfiets.
Ter plekke het blokje ge�nspecteerd, voor zover mogelijk....
Voor zover ik kon zien geen krassen op zuiger/cilinderwand, maar de compressie stelde niet veel voor....nou ja, het blokje was tenminste wel los !
Originele holle Mahle zat er in, en aan de spoel een begrensde CDI, dat geeft weer moed..
Draaien aan de naafhuls....ik hoor geen pallen.... het kan ook twee kanten op....da's minder.
Toch maar gekocht, wie niet waagt....
Vandaag gesplitst, dat viel niet mee.
Het blokje is al eens open geweest, er waren niet de originele inbusboutjes gebruikt maar cilinderkopboutjes met zaagsnede, degene die dat gedaan heeft had blijkbaar niet veel vertrouwen in zichzelf want alle boutjes waren met rode loctite (270?) geborgd :roll:
Bij twee boutjes moest de boormachine er aan te pas komen...
Opvallend is het uiterlijk van het blokje, alle 099 blokjes die ik tot nu toe gezien heb zijn tamelijk gecorrodeerd aan de buitenkant, in ieder geval de cilinderhelft. Deze zit nog goed in de lak.

Afbeelding

De inhoud....

Afbeelding

Gevonden: een halve palveer en ��n pal...



Afbeelding

Cilinder ziet er nog prima uit !
Oorzaak van de lage compressie: een zwaar versleten zuigerveer.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de zuiger, een zgn. trogzuiger van Mahle.

Afbeelding

Achteras: Tandwielen OK, maar het loopvlak van het kogellager heeft roestsporen, net als in de naafhuls en stelconus.
Een zo goed als nieuwe as heb ik nog liggen, die is wel iets langer (komt uit een ��ntraps), maar kan denk ik gewoon gebruikt worden????( Wie weet dat?)
Aandrijfas: is prima, moet wel een nieuw naaldlagertje in.
Vreemd: in plaats van de gebruikelijke twee shims tussen toplager en tandwiel hier een (koper)ringetje..is dit origineel?

Afbeelding

Nou, die krijg ik wel weer aan het lopen, mooi projectje voor komende winter..
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

weer een 099 blokje gered ///
dat doet de metter goed :lol:

een 099 en 199 blokje is smaller als de latere 299 en verder blokjes.
je kunt een latere langere aandrijfas gewoon monteren.
de extra schroefdraad steek bij de conusmoer uit.

zolang de cilinder nog goed is heb je een goede basis om het blokje weer aan de praat te krijgen. /spm
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hmm....
Weet je zeker dat de latere blokjes breder zijn?
Ben net even de schuur ingelopen...
Ik heb ��n eentraps, een 499, en hoewel lastig meten omdat ie ingebouwd is lijkt ie me net zo breed als een 199..., ongeveer 135 mm.
Dat zou ook vreemd zijn omdat je in principe elk blokje in je frame kunt hangen, zonder dat je de achtervork 10 mm moet uitbuigen of samenknijpen.
Er staat me iets van bij dat die langere achteras iets met een schakelmechanisme wat op latere types verkrijgbaar was te maken had.

Die koperen shim al eens gezien of zou dat een "beuntje " zijn?
Het blokje is trouwens van April....1986.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

de achtervork is een fractie smaller van de eerste metjes.
je kunt de latere blokjes met iets wringen in die achtervork krijgen.
de eerste metjes hebben ook smallere spatborden en dus ook banden.

de 099 en 199 motortjes zijn compacter als de latere blokjes

en wat betreft die kopperen vulring dat is een gevalletje hobby bob /hat
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Vrotkees schreef:
een 099 en 199 blokje is smaller als de latere 299 en verder blokjes.
je kunt een latere langere aandrijfas gewoon monteren.
de extra schroefdraad steek bij de conusmoer uit.
Als ik het goed begrijp zou "de schroefdraad" bij een 299 en verder dan minder ver uitsteken als bij een 199, als je bij beide een "lange as" gebruikt?
Dat zou inhouden dat de naafhuls dan langer is bij de latere types?
Kan dat haast niet geloven, morgen maar eens meten..
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Nou, zo vroeg op de Zondagochtend al vieze handen....
Hier een "oude" en een nieuwe naafhuls, ik zie geen verschil, in afmeting tenminste.

Afbeelding

Hier een oude en een nieuwe achteras, de opbouw is hetzelfde maar aan de wielkant is een nieuwe as 8,5 mm langer, aan de motorkant is de oude as juist weer langer (3 mm)

Afbeelding

Ook nog even bij mijn ingebouwde 499 blokje gekeken: hier steekt de as 22,5 mm uit de borgmoer van de conus, bij een 199 blokje 19 mm.
Bij het 499 blok zit wel nog een 3 mm dikke sluitring tussen stelconus en borgmoer, die zit er bij m'n 199 niet.
Zonder die sluitring zou de as 6,5 mm meer uitsteken, ben ik nog steeds twee millimeter kwijt...misschien een dikkere borgmoer?

Wel een verschil in de lippen van de achtervork waar de achteras invalt,
bij mijn oude metje 4 mm dik, bij mijn Luxus 7,5 mm.
Ik denk dat je een oude achteras wel in een 299 of hoger blok kan monteren, als je dat blok dan ook in een oud frame hangt en geen sluitring tussen stelconus en borgmoer doet.

Ook nog even de breedte over de achteras van het 099 blokje gemeten



Afbeelding

Een 299 of hoger "los carter" heb ik niet, iemand...?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3318
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

de naafhuls is niet langer hoor.

er zijn diverse redenen
- achtervorken dikker
- bredere banden en spatborden
- derailleur
- achteruittrap rem
- stationair motor toepassing

is het je niet opgevallen dat de laatste types spartamet halve moeren aan de vliegwielkant hebben om het motortje vast te zetten in een luxus frame :wink:

Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Vrotkees schreef:
is het je niet opgevallen dat de laatste types spartamet halve moeren aan de vliegwielkant hebben om het motortje vast te zetten in een luxus frame :wink:
De laatste types...die heb ik niet.
Bij mijn Luxus zit in ieder geval een normale moer aan de vliegwielkant, geen halve.
Ik ben toch echt benieuwd of een 299 carter daadwerkelijk breder is over de achteras gemeten...
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Nou, ik heb gemeten...een 299 carter is exact even breed.....wel langer....
Conclusie: je kan elke as in elk blokje monteren, in een "oud frame" past dat altijd, in een "modern frame", zoals de Luxus b.v. is de korte as misschien te kort?
Nu een vraagje.
Ik ben bezig de achteras van dit 099 blokje weer op te bouwen en moet hem "uitshimmen".
Voor de shims wordt de volgende maat opgegeven: 19,1 x 28 x dikte(0,3....0,4...0,5 enz).
Waarom en hoe belangrijk is de gatmaat 19,1 mm ?
De "dikke vulring" die ernaast zit heeft een gatmaat van 18,5 mm, de as zelf is ter plekke 17,98 mm.
Heeft dat te maken met olie die makkelijk moet kunnen doorstromen misschien?
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1518
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ter verduidelijking: het gaat om nummer 21 op de tekening van de achteras. http://www.hilfsmotor.eu/links/
Klikken op :Explosionszeichnung / Ersatzteilliste Drei-Stufen Motor
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten