
Zoals al twee keer op rij is gebeurd, ben ik opnieuw al lang in de weer met de membraanplaat tussen de carburateur en het motorhuis.
Ik kan bevestigen dat de carburateur schoon is, de luchttoevoer goed is, de uitlaat schoon is enzovoorts. Het is namelijk weer exact hetzelfde probleem als een jaar geleden: de membraanplaat.
En dat resulteert in startproblemen, sputteren tijdens het rijden en een fluittoon (symptoon) bij het uitzetten van de motor.
Telkens zie ik weer dat tijdens het demonteren het lipje weer is verschoven. Vervolgens zet ik het lipje weer goed, draai ik de schroef die alles op zijn plaats moet houden weer vast, en dan gaat het weer een week of 2 goed. (En dan rijdt ie ook echt alsof ie net uit de fabriek komt rollen!

Daarna begint de hele cyclus weer opnieuw.
Daarop had ik iets heel stoms bedacht: de decompresseur eraf halen (vervangen door een plug) en de membraamplaat met decompresseuraansluiting vervangen door een ouderwetse tweedehandse (spartamet-onderdelen.nl) membraanplaat zonder deco-aansluiting. Echter is de oude versie een stuk dunner dan de plaat MET deco-aansluiting. Hierdoor sloot alles niet meer goed op elkaar aan, aangezien mijn motor (499) niet gebouwd is voor een membraanplaat zonder deco-aansluiting. Stom stom stom...
Helaas is de membraanplaatversie met deco-aansluiting niet meer nieuw of tweedehands te krijgen...
Afijn, de decompresseur er maar af gelaten om toekomstige problemen daarmee te voorkomen. (Uiteraard het buisje uit de membraanplaat afgesloten).
Doe ik wellicht iets fout met het monteren van het lipje op de membraanplaat? Of is het gewoon een kwestie van materiaalmoeheid?
Alvast bedankt!
Groeten, Pretmet