Keerring koppelingskant borgen
Geplaatst: 05-12-2017 22:59
Komt bij motortype 299/399 wel eens voor:
De keerring aan de koppelingskant "vliegt" eruit.
Gevolg: Uw metje begint te roken omdat transmissieolie aangezogen wordt en stopt ermee.
Er zit dan niets anders op dan het blokje te splitsen en de zaak te repareren.
NB: Bij 099/199 modellen kan de keerring niet loskomen omdat hij opgesloten zit tussen het kogellager en het vaste tandwiel op de koppelingsas, bij 499 model en verder is in het carter een "dammetje" meegegoten waardoor de keerring ook altijd op zijn plaats blijft zitten.
Lek kunnen ze bij deze modellen natuurlijk wel zijn!
Er zijn diverse manieren om deze keerring bij een 299/399 blokje te borgen.
Deze manier heb ik afgekeken van onze Oosterburen; het "K�rnen" oftewel centeren van de carterhelften.
Procedure: Leg een lager op zijn plek in een carterdeel en teken de plaats af waar de keerring komt te zitten.


Nu sla je per carterdeel 4 centertjes, verdeeld over de omtrek, in het Aluminium, ongeveer in het midden van het gedeelte waar de keerring komt.
Niet proberen het carter doormidden te slaan!
Een bescheiden klapje is genoeg.

Wat heeft het voor zin zal u denken, een paar putjes in het Aluminium slaan?
Wel: Om het putje heen wordt het metaal "opgestuikt" , met andere woorden er ontstaat een opstaand kraterrandje om het putje heen.

Juist dat "kraagje" bijt zich vast in het rubber van de keerring en houdt hem op zijn plek.
Voordeel van deze methode vind ik dat alles "schoon" blijft, ik heb een bloedhekel aan het verwijderen van pakking/ secondenlijm- resten wanneer zo'n blokje om een of andere reden open moet.
De keerring aan de koppelingskant "vliegt" eruit.
Gevolg: Uw metje begint te roken omdat transmissieolie aangezogen wordt en stopt ermee.
Er zit dan niets anders op dan het blokje te splitsen en de zaak te repareren.
NB: Bij 099/199 modellen kan de keerring niet loskomen omdat hij opgesloten zit tussen het kogellager en het vaste tandwiel op de koppelingsas, bij 499 model en verder is in het carter een "dammetje" meegegoten waardoor de keerring ook altijd op zijn plaats blijft zitten.
Lek kunnen ze bij deze modellen natuurlijk wel zijn!
Er zijn diverse manieren om deze keerring bij een 299/399 blokje te borgen.
Deze manier heb ik afgekeken van onze Oosterburen; het "K�rnen" oftewel centeren van de carterhelften.
Procedure: Leg een lager op zijn plek in een carterdeel en teken de plaats af waar de keerring komt te zitten.


Nu sla je per carterdeel 4 centertjes, verdeeld over de omtrek, in het Aluminium, ongeveer in het midden van het gedeelte waar de keerring komt.
Niet proberen het carter doormidden te slaan!
Een bescheiden klapje is genoeg.

Wat heeft het voor zin zal u denken, een paar putjes in het Aluminium slaan?
Wel: Om het putje heen wordt het metaal "opgestuikt" , met andere woorden er ontstaat een opstaand kraterrandje om het putje heen.

Juist dat "kraagje" bijt zich vast in het rubber van de keerring en houdt hem op zijn plek.
Voordeel van deze methode vind ik dat alles "schoon" blijft, ik heb een bloedhekel aan het verwijderen van pakking/ secondenlijm- resten wanneer zo'n blokje om een of andere reden open moet.