Meeste vermogen om 2/3 van de gashendel

Technische vragen
Lindetjuh

Meeste vermogen om 2/3 van de gashendel

Bericht door Lindetjuh »

Mijn begrensde met loopt heerlijk, weinig rare geluiden, als hij eenmaal loopt, dan blijft 'ie ook lekker gaan. Zit in no-time op snelheid bij een verkeerslicht. Als ik een beetje wind in de rug heb loopt hij ongeveer 27. Alleen bij daling tik ik de begrenzer aan. Alleen is het vaak wel wat gespeel met de gashendel en choke. In de ochtend met kou is het echt uitzoeken hoe hij de choke wil hebben. Soms wel, soms niet, nooit volle choke.

Als ik dan eenmaal onderweg ben is het altijd even zoeken naar de juiste positie van de gashendel. Meestal zit ik rond de 2/3 hoeveelheid, doe ik hem verder open dan zakt het vermogen. Als ik hem dan iets terugdraai voel ik een schokje dat hij weer harder gaat. Hij lijkt dus in te houden als ik volgas geef.

In andere draadjes op het forum heb ik gelezen dat inhouden meerdere oorzaken kan hebben; een niet-optimale luchttoevoer, verkeerde filter of door een vieze carburateur. De vorige eigenaar heeft de carburateur schoongemaakt niet lang voordat ik hem overkocht, dat is mij tenminste verteld. Wat ik hiervan moet geloven weet ik niet, aangezien er geen druppel, maar dan ook geen druppel, olie meer in het cartertje zat. Er ging zo'n 90/100 ml in ging. Ik gebruik nu in ieder geval een beetje fuelfit door de brandstof voor de zekerheid. Ik heb als eerste geprobeerd om de luchttoevoer wat beter te maken. Hiervoor heb ik twee gaatjes geboord in de kap over de luchtfilter. Naar mijn weten is de filter de juiste. (Het is een 299 blokje)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag even de proef op de som nemen. Ik had sowieso een bougiesleutel nodig, dus laat ik even een half uurtje naar de bouwmarkt rijden - wordt het blokje lekker warm en er valt een beetje met het gas te spelen. Merkbaar was dat nu, met de twee extra gaten, hij wat meer snelheid heeft, ook met enige wind tegen (ongeveer windkracht drie hier). Ik haal ongeveer 23kmh tegen de wind in, voorheen was dat hoogstens 21. Het inhouden bij volgas is ook iets minder erg, al heeft hij nog steeds het meeste vermogen op de eerdergenoemde stand. Wat ik wel merk is dat wanneer ik iets gas bij geef en de chokehendel op 20% zet hij net een kilometertje harder wil.

Bij thuiskomst met de nieuwe bougiesleutel de kleur van de bougie gecheckt. Zover ik weet is koffiebruin de juiste kleur, maar mijn vriendin vindt dit meer een soort koffie met melk. Misschien nog handig om erbij te vertellen, het schroefdraad van de bougie was engiszins nattig met olie. Niet veel, maar toch.

Afbeelding

Ik zit nu te denken: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer vermogen krijg uit dit blokje. Graag wil ik de gashendel gewoon open kunnen zetten, zonder iedere keer te moeten finetunen. Tegen de wind in is ook niet erg prettig, de snelheid ben je zo kwijt.

Is de kleur van de bougie juist? Moet ik meer gaten maken? Krijgt hij nu juist teveel lucht? Is de filter verkeerd? Krijgt hij niet voldoende brandstof als ik het gas helemaal opentrek? Of heb ik er nu wel uitgehaald wat er in dit blokje zit? Hopelijk weten jullie veteranen nog wat dingen die ik zou kunnen uitproberen voor het ultieme spartametplezier. /duim
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Dat je koud met de choke van een spartamet moet spelen is normaal.

de diverse materialen moeten nog uitzetten en de temperatuur in de cillinder is nog niet optimaal.
na 5 km zou je metje het beste moeten rijden.

Belangrijk is dat alles goed is.
- goede bougie, spoel, cdi
- goede carburateur, luchttoevoer
- goede compressie.
- geen lekkages
- open uitlaat

Omdat je maar een 30cc motortje hebt heb je geen enkele reserve en elke minimale afwijking zorgt voor een "storing"

een metje met onbegrensde CDI loopt tussen de 27 en 32 km/u.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

De bougie ziet er goed uit en de motor klinkt goed, voldoende trekkracht bij het wegrijden. Luchttoevoer is (denk ik) goed, maar ik weet het niet zeker. Hij rijdt 23-25 zonder problemen als hij warm is, maar volgas zorgt er alleen voor dar hij zakt in snelheid, minder power.

Hoeveel impact op de snelheid heeft tegenwind bij jullie?
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

tegenwind HEEL HEEL HEEL veel
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Vandaag was een mooi dagje om naar kantoor te gaan met de met, 15 kilometer heen, 15 terug. Lekker tochtje! Snelheid was stabiel rond de 23-24, met uitschieters naar 26 wanneer ik wind in de rug had. Merk dat ik met de extra gaten in rond het luchtfilter wat meer trekkracht heb, ook spelen met de choke tijdens het rijden wil af en toe wel een soort 'boost' geven. Met de stelschroef voor het toerental moet ik nog een beetje gaan knoeien, bij twee van de drie verkeerslichten hield 'ie er na een minuut wachten mee op. Je hoort de motor steeds rustiger lopen, todat 'ie rustig uitpruttelt.

Jammergenoeg drie kilometer voordat ik thuis was ineens minder snelheid, maar na een minuut werd het probleem duidelijk: tank leeg. Gelukkig ga ik nooit op pad zonder reservefles! ///
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

gelukkig kun je dan nog naar huis fietsen :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Nog twee gaten extra in de filterkap gemaakt met een priem. Effect is nu goed merkbaar. Met wind tegen haal ik nu een snelheid van ongeveer 23km/h, zonder wind zit 'ie al snel tegen de begrenzer aan. Wat ik echter nog steeds niet snap is waarom hij zo inhoudt met volgas. Volgas is niet echt nodig, aangezien ik prima op snelheid blijf op tweederde. Het is enkel lastig dat ik ook vaak in het donker rij en ik dus geheel op gevoel moet spelen met het gas. Te ver en hij zakt wat, iets terug en je voelt een duwtje in je rug als het ware. Ook denk ik dat ik eindelijk de juiste verhoudingen benzine/olie/fuelfit heb gevonden bij de laatste tankbeurt. Sneller starten, soepeler motorgeluid.

Afbeelding

Eerst volgende stap: tankje leegrijden en de benzineslang+filter vervangen. De rubberen slangetjes lijken wat verspocht en dat vertrouw ik voor geen meter! Filter direct maar meenemen, kan geen kwaad. Ook heb ik een kraantje gekocht dat ik tussen het filter en de tank kan maken. Zeker als de met wat langer stil heb staan vind ik het wel een prettig idee dat er geen benzine kan gaan lekken zonder dat ik het door heb.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Hoever is je uitlaat open?
een klein beetje kool in de uitlaat heeft al invloed.

De verhouding doorstroming en juiste tegendruk is heel belangrijk.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Zover als mij verteld is bij de aankoop is hij goed onderhouden. Zelf ben ik niet uiterst technisch, dus tot nu toe heb ik niet veel aan de motor zelf geknutseld.

Is de uitlaat controleren niet anders dan losschroeven, doorblazen met een stuk wc papier voor de mond en terugplaatsen? Of moet ik uitkijken dat ik geen rubbertjes en dergelijke verlies? Ik heb al wel met een lange inbussleutel in het uitlaatje geschraapt, kwam een klein beetje roet mee. Niet noemenswaardig.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Controle van de uitlaat, even doorblazen om te kijken of er weerstand is

Ik gebruik Een (schoon) buisje en een stukje binnenband...

Afbeelding
Plaats reactie