Als ik dan eenmaal onderweg ben is het altijd even zoeken naar de juiste positie van de gashendel. Meestal zit ik rond de 2/3 hoeveelheid, doe ik hem verder open dan zakt het vermogen. Als ik hem dan iets terugdraai voel ik een schokje dat hij weer harder gaat. Hij lijkt dus in te houden als ik volgas geef.
In andere draadjes op het forum heb ik gelezen dat inhouden meerdere oorzaken kan hebben; een niet-optimale luchttoevoer, verkeerde filter of door een vieze carburateur. De vorige eigenaar heeft de carburateur schoongemaakt niet lang voordat ik hem overkocht, dat is mij tenminste verteld. Wat ik hiervan moet geloven weet ik niet, aangezien er geen druppel, maar dan ook geen druppel, olie meer in het cartertje zat. Er ging zo'n 90/100 ml in ging. Ik gebruik nu in ieder geval een beetje fuelfit door de brandstof voor de zekerheid. Ik heb als eerste geprobeerd om de luchttoevoer wat beter te maken. Hiervoor heb ik twee gaatjes geboord in de kap over de luchtfilter. Naar mijn weten is de filter de juiste. (Het is een 299 blokje)

Vandaag even de proef op de som nemen. Ik had sowieso een bougiesleutel nodig, dus laat ik even een half uurtje naar de bouwmarkt rijden - wordt het blokje lekker warm en er valt een beetje met het gas te spelen. Merkbaar was dat nu, met de twee extra gaten, hij wat meer snelheid heeft, ook met enige wind tegen (ongeveer windkracht drie hier). Ik haal ongeveer 23kmh tegen de wind in, voorheen was dat hoogstens 21. Het inhouden bij volgas is ook iets minder erg, al heeft hij nog steeds het meeste vermogen op de eerdergenoemde stand. Wat ik wel merk is dat wanneer ik iets gas bij geef en de chokehendel op 20% zet hij net een kilometertje harder wil.
Bij thuiskomst met de nieuwe bougiesleutel de kleur van de bougie gecheckt. Zover ik weet is koffiebruin de juiste kleur, maar mijn vriendin vindt dit meer een soort koffie met melk. Misschien nog handig om erbij te vertellen, het schroefdraad van de bougie was engiszins nattig met olie. Niet veel, maar toch.

Ik zit nu te denken: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik meer vermogen krijg uit dit blokje. Graag wil ik de gashendel gewoon open kunnen zetten, zonder iedere keer te moeten finetunen. Tegen de wind in is ook niet erg prettig, de snelheid ben je zo kwijt.
Is de kleur van de bougie juist? Moet ik meer gaten maken? Krijgt hij nu juist teveel lucht? Is de filter verkeerd? Krijgt hij niet voldoende brandstof als ik het gas helemaal opentrek? Of heb ik er nu wel uitgehaald wat er in dit blokje zit? Hopelijk weten jullie veteranen nog wat dingen die ik zou kunnen uitproberen voor het ultieme spartametplezier. /duim