Lindetjuh schreef:Af en toe zie ik weer voorbijkomen dat een 099 of 199 meestal opengemaakt moet worden bij problemen, of dat een 599 van mindere makelij is... Maar wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van de verschillende blokjes? Maakt de deco op de 399 het een beter motortje dan de 299?
De basisverschillen heb ik
deze post al gelezen, maar ik zou graag meer willen leren over deze dingen.
Een 099 en 199 hebben kleinere koelribben, minder olie en meer onderdelen in het blokje zitten.
Goede onderdelen zijn zeer moeilijk te krijgen vooral de eerste trap, die gevoelig is inlopen.
Een 299 is voor normaal dagelijks gebruik het meest geschikt.
Geen deco, meer koelribben, olie minder onderdelen.
Groot nadeel is dat de schroefdraad nogal bros is en er zitten regelmatig blokjes bij die klinken als een koude diesel vol met knikkers ook als ze GOED gereviseerd zijn.
De keerring aan de koppelingsklok staat er bekend om eruit te kunnen vliegen.
Een 399 is identiek aan een 299 alleen is deze geschikt gemaakt voor elektrische start.
een 499 heeft extra een opstaande rand zodat de keerring er niet meer uit kan vliegen. Het grote merendeel van de blokjes zijn zeer stil
een 599 is een rampenblok, de geharde laag in de cilinder is slecht uitgevoerd en laat los.
de 2de versie is beter, algemeen gesproken blokjes vanaf 2005 zijn beter
dan heb je nog het 302 blokje
dat is een doorontwikkeling van het 599 blokje en is voor katalysator modellen om op een hogere temperatuur te werken. daarom 1:50 smeren.