Pagina 1 van 2
Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 04-02-2020 16:26
door HUDO
Hallo allemaal,
Zoals ik begrepen heb zijn er volgens mij meer mensen die voor een bredere achterband gaan op de spartamet.
Ik heb dit zelf ook, dat had de fietsenmaker die de banden erop gelegd heeft geadviseerd.
Nu vraag ik mij eigenlijk af, waarom is dit eigenlijk?
Wat zijn de voordelen?
En heeft dit ook nadelen?
Met vriendelijke Spartamet-groet,
HUDO
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 04-02-2020 19:45
door Vrotkees
Een spartamet heeft verhoudingsgewijs een smallere achtervork dan huidige fietsen.
de maten voor 99% van alle modellen is 37-599 en 42-599
op de oudste modellen past 42-599 niet goed omdat de spatborden smaller zijn.
ook is er minder ruimte tussen de band en het spatbord.
Iets vuil en modder en het loopt meteen aan.
Bij deze banden maten dien je voor 3 bar en achter 4 bar in de banden te hebben.
Het rijd stabiel maar comfort dien je met een extra gel dekzadel te verkrijgen.
Er is wel een mogelijkheid om bredere /ballon banden voor het comfort op een spartamet te krijgen.
voor metjes die in binnensteden met kinderkopjes of ander slecht wegdek rijden een aan te bevelen aanpassing.
Het laatste model Saxonette luxus frame heeft een bredere achtervork
door de iets kleinere 559 velgen van een Hercules/Saxonette classic te gebruiken heb je al meer ruimte voor een iets bredere en hogere band.
ook is het mogelijk de achtervork van de luxus iets aan te passen zodat je de nog bredere ballon banden kunt monteren.
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 05-02-2020 08:48
door Prutser-2009
het voordeel van een hogere band is meer comfort
een bredere band heeft meer grip mits je zelf ook iets aan gewicht hebt, want door de bredere band krijg je dus minder kilo per cm wat met nat weer een nadeel zou kunnen wezen.
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 05-02-2020 20:38
door Spartapappa
Ik heb mijn dames metje met het 199 blokje eronder (staat een foto van hier op het forum) geslacht.
Dit i.v.m gebrek aan ruimte en ik heb weer extra parts !
Nu heb ik alles op de herenmet gezet, dus ook de smalle spartborden.
Maar ik heb achter wel de 42/590 banden maat gehouden. Voor gewoon 37 3/8.
Nu heeft vrot wel gelijk......het past, maar dan ook net !!!
Ik heb het puur voor de looks gedaan (staat echt dik)
Het 199 blokje wat erop zat heb ik uit elkaar gehaald want ik had wat interne zaken nodig.
Nu heb ik twee carterdelen van een lange meneer met een hele snelle oermet (ik noem geen namen) gekocht, en deze met alle delen die ik nu had opgebouwd.
Deze carter delen waren gaver dan die van mij.
Bij die van mij was een stukje uitgebroken.
Dus mijn herenmetje heeft een make over gehad.
Ik ben echt zo verslaafd aan de spartamet, en vind er aan sleutelen zeer ontspannend.
Zo word er dus nog wel eens wat veranderd aan de met,
Hij is nu helemaal model 90/91.
Oja en voor de 199 liefhebbers (ik ben er nu zelf ook een geworden)
Het is echt heerlijk hoe zo,n motortje rijdt !
Meer geluid als een 399/499 die ik ook heb liggen, maar veel meer karacter !
Ik heb zelfs het idee dat ze anders stationair lopen.
Het lijkt wel een oude tweetakt mototfiets..... Maar misschien sla ik nu door
Maar we dwalen weer af, het ging over banden ofzo
toch !?


Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 05-02-2020 23:47
door Net bezig
Ik denk dat de brede band het comfort verhoogt.
Door het grotere volume lucht en de breedte raak je ook bij iets zachtere band dan niet meteen de velg bij een oprit rand.
Nu heb ik een Saxonette de luxe met verende zadelpen, dus veer ik in die situaties al wat in, hoop ik.
Ik vraag me namelijk af of die veer ondanks verstel mogelijkheid niet maximaal ingedrukt staat, en dus niets meer doet bij mijn gewicht van 93 kg.
Ook wel een goede design denk ik van die 26"velgen. Lager zwaartepunt, kortere lengte, minder gewicht, steviger, alles betrekkelijk natuurlijk maar toch.
Toen ik mijn eerste Sax kocht dacht ik toen ik het thuis opmerkte , oohh heb ik weer niet opgelet, is het een speciaal model voor kleinere mensen !? Meteen opgezocht, opluchting...zo zijn ze allemaal.
Nu denk ik hartstikke goed, al die bejaarden op die electrische fietsen met 28" en dan nog het stuur wat nota bene verstelbaar is, altijd in de hoogste stand, je ziet meteen Oh bejaard. Ziet er ook wat instabiel uit.
Dus samenvattend, 26"" zouden ze vaker moeten doen. chapeau Spartamet en Sax.
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 06-02-2020 05:31
door Spartapappa
Het is bij mijn weten altijd zo geweest dat een damesfiets 26 inch is/was en een herenfiets(met de traditionele middenstang) 28inch.
Nu is de spartamet voornamelijk als damesmodel op de markt gebracht. Dit verklaart ook dat ze allemaal 26 inch zijn.
De heren modellen zijn bij de spartamet ook 26 inch.
Anders zouden ze speciale/andere onderdelen moeten maken.
Denk aan b.v 28 inch wielen en grotere frames enz.
Deze heren spartamet zou dan erg duur zijn geworden omdat ze in kleinere aantallen gebouwd zijn.
Of sla ik de plank mis met mijn uitleg....kenners.....????
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 06-02-2020 08:16
door Prutser-2009
gewone fietsen heb je in alle maten, ook dames modellen in 28'' en heren modellen in 26'', voor mijn jongste zoon hebben wij namelijk een dames model in 28'', maar dan wel stoer legergroen geverfd
Heren metjes zijn er niet zoveel, het heren met frame is een stuk steviger, als ik ooit eens puf heb en tijd dan zit er nog eens in mijn hoofd om mijn herenmetje legergroen te maken met matzwarte wielen en matzwart stuur, enkel wordt mijn herenmetje niet gebruikt en staat al een paar jaar stil.
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 06-02-2020 09:46
door Spartapappa
Ja tegenwoordig heb je alle maten fietsen.
De dames worden ook steeds langer !
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het (vroeger) zo was.
De spartamet is er vanaf 85/86 dat is dus een heletijd terug.
Mijn moeder 83, heeft nog een gazelle 24 inch.
Dit omdat ze maar 160 cm is (zal nu nog wel minder zijn

)
Splinternieuw ! ik denk 8/10 keer boodschapjes meegedaan (om de hoek zit de supermarkt)
Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 06-02-2020 09:53
door Spartapappa
Oja, voor ik het vergeet Prutser.
Ik heb ook met precies hetzelfde idee gelopen om mijn herenmet legergroen te maken. Ook eventueel met zwart stuur velgen en trapstangen.
Ik wilde zelfs zo ver gaan dat alles wat blinkt, mat zwart of groen was (ook het blokje)
Maar ik ben toch maar voor de oem uitstraling gegaan.
Al kloppen de onderdelen kwa leeftijd onderling niet.
Wel is alles nu origineel spartamet parts !
Dus ook de ledverlichting op de met heeft moeten wijken !


Re: Bredere achterband, voor- en nadelen
Geplaatst: 06-02-2020 13:23
door spartarie
Spartapappa schreef: ↑06-02-2020 05:31
Het is bij mijn weten altijd zo geweest dat een damesfiets 26 inch is/was en een herenfiets(met de traditionele middenstang) 28inch.
Nu is de spartamet voornamelijk als damesmodel op de markt gebracht. Dit verklaart ook dat ze allemaal 26 inch zijn.
De heren modellen zijn bij de spartamet ook 26 inch.
Anders zouden ze speciale/andere onderdelen moeten maken.
Denk aan b.v 28 inch wielen en grotere frames enz.
Deze heren spartamet zou dan erg duur zijn geworden omdat ze in kleinere aantallen gebouwd zijn.
Of sla ik de plank mis met mijn uitleg....kenners.....????
Ik denk dat voor 26" gekozen is om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
Herenmetjes met 28" wielen zouden vanwege de grotere wielomtrek ook harder (te hard...) rijden bij max toerental.
