Carburateur: testen en opsporen lekkage.
Geplaatst: 25-06-2020 18:37
Het komt wel eens voor dat een carburateur ergens lekt, dan loopt je metje niet zo best meer of helemaal niet.
Lastig is het soms te bepalen WAAR het lek zit, benzine is vreselijk dun en kruipt overal doorheen.
Daarom spoor ik een lek op de volgende manier op, en zo test ik ook pas verkregen en gereviseerde carburateurs.
Stap 1 : Verwijder vlotterbak en vlotter, en dicht de benzinetoevoer naar de vlotterbak af met een rubber plugje.

Stap 2 : Licht de chokehevel zover dat het veertje op de steel iets ingedrukt wordt (2) , en ondersteun de chokehevel
zodat hij in deze positie blijft staan. Ik gebruik daar een afgesneden lucifer voor. (1)
Vervolgens wurm je een stukje doorzichtige slang over de benzine aansluiting.
Is het slangetje wat stug dan helpt het om het wat te verwarmen.
Nu neem je een klein spuitje en spuit wasbenzine in het slangetje.
Als je in het slangetje de wasbenzine ziet komen vul je niet meer bij, maar kijk je of het peil constant blijft.(3)
Op deze manier test je of het membraan goed afsluit!
Bij een Bing membraan komt het wel eens voor dat de drukstift van het membraan los zit, daar zal hij dan langs lekken.
En waarom wasbenzine...het is net zo dun als gewone benzine, stinkt niet en als je knoeit maakt het geen lelijke vlekken.

Stap 3: Verwijder nu de ondersteuning van de chokehevel.
Dan loopt de benzine verder de carburateur in, tot het rubber plugje van de eerste foto.
Nu vul je met het spuitje weer wasbenzine bij totdat je het in het slangetje ziet verschijnen.
Weer een tijdje wachten, en weer mag het peil in het slangetje niet zakken!
Zakt het wel dan zit er een scheurtje in het membraan, of het O ringetje tussen deksel en carb.huis dicht niet goed af.

Stap 4: Nu halen we het plugje weg en monteren vlotter/vlotterbak en in geval van TK ook de vlotternaald + hevel.
Wederom vullen met wasbenzine totdat het in het slangetje te zien is en...u raadt het al...weer moet het peil constant blijven.

Lastig is het soms te bepalen WAAR het lek zit, benzine is vreselijk dun en kruipt overal doorheen.
Daarom spoor ik een lek op de volgende manier op, en zo test ik ook pas verkregen en gereviseerde carburateurs.
Stap 1 : Verwijder vlotterbak en vlotter, en dicht de benzinetoevoer naar de vlotterbak af met een rubber plugje.

Stap 2 : Licht de chokehevel zover dat het veertje op de steel iets ingedrukt wordt (2) , en ondersteun de chokehevel
zodat hij in deze positie blijft staan. Ik gebruik daar een afgesneden lucifer voor. (1)
Vervolgens wurm je een stukje doorzichtige slang over de benzine aansluiting.
Is het slangetje wat stug dan helpt het om het wat te verwarmen.
Nu neem je een klein spuitje en spuit wasbenzine in het slangetje.
Als je in het slangetje de wasbenzine ziet komen vul je niet meer bij, maar kijk je of het peil constant blijft.(3)
Op deze manier test je of het membraan goed afsluit!
Bij een Bing membraan komt het wel eens voor dat de drukstift van het membraan los zit, daar zal hij dan langs lekken.
En waarom wasbenzine...het is net zo dun als gewone benzine, stinkt niet en als je knoeit maakt het geen lelijke vlekken.

Stap 3: Verwijder nu de ondersteuning van de chokehevel.
Dan loopt de benzine verder de carburateur in, tot het rubber plugje van de eerste foto.
Nu vul je met het spuitje weer wasbenzine bij totdat je het in het slangetje ziet verschijnen.
Weer een tijdje wachten, en weer mag het peil in het slangetje niet zakken!
Zakt het wel dan zit er een scheurtje in het membraan, of het O ringetje tussen deksel en carb.huis dicht niet goed af.

Stap 4: Nu halen we het plugje weg en monteren vlotter/vlotterbak en in geval van TK ook de vlotternaald + hevel.
Wederom vullen met wasbenzine totdat het in het slangetje te zien is en...u raadt het al...weer moet het peil constant blijven.
