Deel 2: Ontwikkeling Spartanette.
Sparta was groot in Nederland met de bromfietsbouw tot de invoering van de helmplicht in 1975.
De gehele Nederlandse bromfietsmarkt klapte daarom volledig in elkaar in.
Laura Anker, Encarwi (eerste nederlandse carburateurfabriek winterswijk ) gingen zelfs failliet.
Batavus en Sparta gingen weer fietsen maken.
Een uitzondering voor de helmplicht kwam door de invoering van de categorie Snorfiets in 1976 die begrenst was op 25 km/u en kleine wielen moest hebben.
Sparta Happy

Sparta Funny
Die kleine wielen waren geen succes dus de productie van brom/snorfietsen werd afgebouwd en Fietsproductie opgebouwd.
In 1982 stopte de snor/bromfietsproductie bij Sparta.
Er was echter uit de markt een grote vraag naar lichte Snorfietsen met grote wielen en Sparta zag daar wel brood in.
Er werd een prototype gebouwd met een jaren 30 Saxonettemotor om te lobbyen in den Haag.

Sparta had destijds nog enkele nieuw liggen (verstopt voor de bezetter) en zette deze op moderne fietsframes.
Sachs als hofleverancier van Sparta werd benaderd om een opvolger van deze jaren 30 Saxonette motor te maken.
Een zeer compact motortje om pompen en andere aggregaten aan te drijven was destijds in ontwikkeling bij Sachs.
Sachs en Sparta hebben beide betaald en aan ontwikkeling gedaan van de aandrijfunit die later de 301 Saxonette motor zou gaan heten.
De spaken van de jaren 30 saxonette motor zijn altijd een groot probleem geweest die Sparta zelf heeft moeten oplossen.
Sachs zelf was al vol op in oorlogsproductie en er mochten alleen motoren voor buitenlandse deviezen verkocht worden.
Sparta was dus de enigste en langdurigste klant voor de jaren 30 Saxonette motor.
Het merendeel van die motoren die overgebleven zijn ooit geleverd aan Sparta.
Het gegoten achterwiel is een gevolg van de problemen die Sparta destijds had met de gespaakte wielen.
In 1985 was de 2wielerrai en project Spartanette werd op het laatst door de slogan "de fiets met iets" als Spartamet geintroduceerd.
Rijdend Prototype op Rai in 1985.

Showmodellen in de Sparta stand Rai in 1985.
